جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 5
بررسی قول اشتیاق شیعه به قرائت ابن شعبه، بهدلیل قرائت جر در «ارجلِکم»
صفحه ششم جزوه بودیم که فرمودند: «و الشهید الثانی أجاب عمّا اشکل علی الرازی[1]»، به مناسبت از اینجا به ماخذ آن رفتیم که ظاهراً حدائق بود. جلد هشتم، صفحه نود و هفت. فرمودند: و الجواب عن ذلك- بما ذكره شيخنا الشهيد الثاني الذي هو أحد المشيدين لهذه المباني و ه...
عبارت تبیان شیخ طوسی و جامع البیان دانی در « و ارجلکم»
این بیان مجمع بود، حالا به تبیان میآییم. کدام یک از آنها جلوتر است؟ تبیان شیخ. ببینیم مرحوم شیخ در تبیان راجع به قرائت «ارجل» چه فرمودهاند. [ القراء ة ] قرأ نافع وابن عامر والكسائي وحفص ويعقوب، والاعشى إلا النقار " وارجلكم " - بالنصب - الباقون بالجر و...
عدم تهافت در عبارت المقاصد العلیه و توضیح آن طبق شاهد«ارجلِکم»
خب با این توضیحی که عرض کردم، به عبارت شهید ثانی برگردیم و ببینیم چه میفرمایند. با این توضیحی که در کتابها و طرق در «ارجلکم» هست، ایشان میگویند: «كما حقّقه جماعة من أهل هذا الشأن[1]»، خب «حققه» یعنی فقط مثل تیسیر و کسانی که قرائت کلاسیک را بلد هستند؟! محق...
بررسی آیه «وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ»
آیه هفته قبل را خواندیم. «لقد تاب الله» ماند. «وَ عَلَى الثَّلٰاثَةِ الَّذِينَ خُلِّفُوا» هم ماند. «لَهُ مُعَقِّبٰاتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ» هم ماند. بعد «فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ» را هم دارند. بعد میفرمایند: و ما رواه...
اختلاف روایت حفص و ابوبکر در موارد مبتلا به، دلیلی بر تعدد قرائات
از عجائب نکاتی که جدیدا به آن رسیدم این بود: خیلی جالب است. در زمان ما معروف است و میگوییم در شرق بلاد اسلام قرائت عاصم را میخوانیم. خب قرائت عاصم را جلو میاندازند. یکی ازنکاتی که در قرائت عاصم خیلی جالب است، این است؛ صفحهای که برای یک دلیل بر قرائات ایج...