رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 8

تفاوت «سبعة احرف» در نزول و در قرائت

۲۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۴)

الآن می‌خواهم این را عرض کنم که سبعة احرفی که در محدوده تقرأ مطرح است، ریختش با سبعة احرفی که در نزول مطرح است، فرق می‌کند. ولو همه این‌ها سبعة احرف هستند. چرا؟ همه این‌ها زیر سر کلمه حرف است.  مرحوم طبرسی در مجمع فرمودند «الحرف و الطرف و الجانب نظائر»؛ همه...

جرف
سبعة احرف
حرف واحد
اشتقاق کبیر
فقه اللغه

قانون فشرده‌سازی در اشتقاق کبیر و تطبیق آن بر کلمه «حرف»

۲۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۴)

ببینید در این مثال شما چطور می‌خواهید به‌دنبال «حَرَف» بروید. در مورد «زلزله» می‌توانید بگویید که ترکیبی از دو «زَلَّ» است. «زُحزح»، ترکیبی از «زحَ» است. این‌ها زیاد است. «دمدم» و… .«دحرج» به چه صورت است؟ «دح» و «رج» را ترکیب می‌کنید و می‌گویید «دحرج». وقتی ...

فشرده‌ سازی
فقه اللغه
اشتقاق کبیر
روح معنا
فقه اللغه

فهم سریع معنای تکثر در «ثاء» و معنای قطع در «تاء» با دیدن کلمات مختلف

۱. توحید صدوق (۱۳۹۸/۰۷/۱۰)

  استاد: احسنت. ببینید حضرت می‌فرمایند: محکم و ثابت. یادتان هست در بحث لغوی دیروز «ثب» و «بث» را عرض کردم؟ «بث»، باء به ثاء خورده است. «ثب»، ثاء به باء خورده است. همین شده «ثبت». متفرق است و بعد مجتمع می‌شود و بعد «تاء» است. اگر یادتان باشد قبلاً عرض کردم که ...

معنای قطع تاء
معنای تکثیر ثاء
اشتقاق کبیر
فقه اللغه

بررسی کلمات ثنائی بهترین راه برای فهم معانی حروف

۱. توحید صدوق (۱۳۹۸/۰۷/۱۰)

  شاگرد: کلمه‌ی «اتی»، کلمه‌ای است که «ت» خالص در آن هست. استاد: بله، کلمه‌ی «وتی» و «اتی» از آن‌هایی هست که فقط «ت» را دارد. «اتی» به چه معنا است؟ شاگرد: یعنی آمد. استاد: آمد به چه معنا است؟ یعنی یک کاری بود که ادامه داشت…؛ خودتان نمی‌گویید «وصول» آنی است...

معانی حروف
فقه اللغه
درک معانی
بررسی کلمات ثنائی
اشتقاق کبیر
فعل‌های ثنایی
طبیعت معنا

پیشگفتار(خلاصه)

۰۰. توحید صدوق (۱۳۹۷/۰۸/۳۰)

سلسله درس گفتارهای شرح توحید صدوق در سال 1397 (جلسۀ دهم): شروع شرح فقرۀ ««ليس بجنس فتعادله الأجناس ، ولا بشبح فتضارعه الأشباح ، ولا كالأشياء فتقع عليه الصفات» / مسبوقیت ذات الهی نسبت به تجرد عقلی و برزخی و عالم ماده؛ بررسی لغوی دو مادۀ «شبح» و «شبه»؛ شدت مشابه...

وحدت
اشتقاق کبیر
فقه اللغة
شبح
أیّن الأین
عالم اشباح
تجرد عقلی
تجرد برزخی
معرفت اللّه
عالم مثال
عام عقول
نوع
جنس
خلق الماهیة
ایّن الاینونیة
کیف الکیف
رفت سلبی
مسبوقیت ذات از عالم عقول
سبقت ذات الهی
رابطه‌ی خالق و مخلوق
توحید شیخ صدوق
توحید

پیشگفتار (خلاصه)

۰۰. توحید صدوق (۱۳۹۷/۰۹/۰۷)

سلسله درس گفتارهای شرح توحید صدوق در سال ۱۳۹۷ (جلسۀ یازدهم): ادامۀ شرح فقرۀ ««ليس بجنس فتعادله الأجناس ، ولا بشبح فتضارعه الأشباح ، ولا كالأشياء فتقع عليه الصفات» / بررسی واژگان «عادل» و «شبح» و «تضارعه» از دیدگاه فقه اللغۀ؛ مسبوقیت اجناس و طبایع به ذات الهی؛ ...

توحید شیخ صدوق
علم حضوری
فلسفه
واحد
معرفت الهی
رابطه خالق و مخلوق
حیث الحیث
ایّن الاین
بتجهیره الجواهر
شبح
توحید
احد
بساطت ذات
معرفة اللّه
فقه اللغة
اشتقاق کبیر
مضارعة

«ضلت العقول» به‌معنای راه گم کردن عقل

۰۰. توحید صدوق (۱۳۹۷/۰۹/۲۸)

اما «ضلّت فیک الصفات» معنای «ضلّت» است. یعنی به جایی می‌رسد که دیگر راهی برای صفات نیست. همه‌ی صفات گم می‌شوند. گم شدن یکی به‌معنای کسی است که گم می‌شود، یکی به‌معنای چیزی است که گم می‌شود: «قَالُواْ ضَلُّواْ عَنَّا»[1]؛ گم شدن نه به این معنا که خودشان راه را ...

اشتقاق کبیر
الضالة
ضلّ
فقه اللغة

«تیار» به‌معنای گرداب یا موج عظیم

۰۰. توحید صدوق (۱۳۹۷/۰۹/۲۸)

عقل در چه چیزی گم می‌شود؟ «في أمواج تيار إدراكه»؛ معنای موج که روشن است. تیّار هم که خودش یک نوع موج است؛ یا نزدیک به‌معنای موج است. اگر اضافه‌ی لامیه باشد، یک جور می‌شود، اگر اضافه‌ی بیانیه باشد، جور دیگری می‌شود. در کتب لغت به دو معنا برخورد کردم، چون هر دو ...

گردباد
گرداب
موج
تیار
اشتقاق کبیر
فقه اللغة