جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 5
تأثیر فضای اخباریین و برداشت آنها از روایت حرف واحد بر ذهن وحید بهبهانی
و قال الأستاذ أیده اللّٰه تعالی فی حاشیة المدارک رادا علی الشهید الثانی ما نصه لا یخفی أن القراءة عندنا نزلت بحرف واحد من عند الواحد و الاختلاف جاء من قبل الروایة فالمراد بالمتواتر ما تواتر صحة قراءته فی زمان الأئمّة علیهم السلام بحیث کانوا یجوزون ارتکابه ...
لزوم بررسی انتساب قول به تواتر عشر به نهایه علامه در کتاب مفاتیح الاصول
از چیزهایی که عجیب است و قبلاً گفته ام و دوباره باید تحقیق کنیم، این است: اگر سهوی شده فبها، اما اگر سهوی نشده در فضای کلاس قرائات خیلی مهم است. ببینید صاحب مفاتیح الاصول سید محمد مجاهد رضواناللهعلیه بعد از اینکه بحث قرائات را میآورند، چند تنبیه میآورند...
تأثیر معنایی اصول القرائه در لایههای بالای زبان
شاگرد: شنیدم یکی از علماء میفرمودند در برخی از قرائات هست که آیه «أَنَا آتيكَ بِهِ قَبْل[1]» را با حالت تفخیم میخواند. میفرمودند نکته اش این است که جن ها با زور در حکومت حضرت سلیمان بودند لذا این جمله را با تکبر میگوید. ایشان میخواست بگوید آن قرائت، ای...
رعایت وقف و ابتدا آیات توسط قرّاء
شاگرد٢: در جلسه گذشته سؤالی پرسیدم فرمودید که ابتدای جلسه یادآوری کنم؛ سؤال این بود که آیا وقف و ابتدا هم منسوب به پیامبر است؟ تواتر هم دارد؟ استاد: آیا وقف و ابتدا هم سماعی است یا نه؟ مثلاً «وَ ما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ إِلاَّ اللَّهُ»؛ اینجا وقف کنیم، «وَ ال...
اجتهادی بودن برخی از قرائات و وقفها
شاگرد: یعنی میخواهید بین فهم و اقراء، در وقف و ابتدا تفاوت بگذارید؟ استاد: جالب این است که یکی از علوم قرآنیای که از قرن اول و بعد از آن، نوشتهاند همین وقف و ابتدا است. برای آن کتاب نوشتهاند. اصطلاحی که دارند این است: النص و الاداء. یعنی کتابهایی هست ک...