رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 13

مقام بلند بالای مصعب بن عمیر، اولین مقری در مدینه

۱۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۵)

اول مقری در عالم اسلام –که شیخ هادی فضلی[1] هم در کتابشان آورده‌اند- شهید اُحد جناب مصعب بن عمير است. خیلی قدر مصعب بن عمیر ناشناخته است. از کسانی است که اشک پیامبر خدا را در آورد[2]. نه از شهادتش، بلکه از این‌که به او نگاه کردند. وقتی حضرت به او نگاه کردند...

قرائت ابن مسعود
جنگ احد
مصاعب صدر اسلام
مصعب بن عمیر
مغن خیاط
اعجاز قرآن
تعلیم قرآن
کربلایی کاظم
زاذان
احتجاج با عامه
تاریخ قرائات
قرآن امام علی
مصحف ابن مسعود
مصعب بن عمیر
قرائت امصار
قراء امصار
یمامه
بئر معونه
تاریخ قرائات
تاریخ اسلام
اولین قاری
مصعب بن عمیر
تاریخ اسلام
مصاعب صدر اسلام
تاریخ قرائات
اولین قاری

اصطلاح قاری و مقری

۱۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۶)

«و القارئون: ابن عباس، و عبد اللّٰه بن السائب»؛ این دو نفر را می‌گویند که جزء صغار الصحابه هستند. کبار الصحابه سنشان بالا است. صغار صحابه یعنی چه؟ یعنی آن هایی که وقت شهادت پیامبر خدا زیر ده سال بودند. یا حدود ده سال. مثلاً در مورد ابن عباس سیزده سال گفته شد...

زاذان
کان فلتة
تاریخ قرائات
احتجاج با عامه
عبد الرحمان بن عوف
ابن عباس
مقری
قاری
مصعب بن عمیر
جاذبیت قرآن
اعجاز قرآن
اختصاصیات قرآن
تحدی
صغار صحابه
اعجاز قرآن
انواع تعلیم قرآن
مغن خیاط
تاریخ قرائات
قرائت محوری
قرائت امصار
اسناد قرائات
تاریخ قرائات
حفص
ابن کثیر
تاریخ قرائات
ابن عباس

مدیریت قرائات در رسم قرآن

۲۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۷)

شاگرد: من قبلاً این فرمایش شما را با یک مقدمه‌ای به این صورت پردازش کرده بودم: حضرت عالی می‌فرمایید مدیریت لایه‌ای است. لایه اول باید طوری باشد که برای باحثین در طول تاریخ مخفی نشود. یعنی هر کسی که می‌رود این را ببیند. اما یک لایه‌ای هم هست که اگر انجام شود...

رسم المصحف
اعجاز قرآن
تدوین تکوین

اعجاز الهی در مدیریت قرائات؛ عامل حفظ قرائات قرآن کریم از تحریف و تبدیل

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۸)

چیزی که من می‌خواستم عرض کنم این بود: قرآن کریم قرار شد جوهره ای داشته باشد که کل تکوین را بسط دهد. آن چیزی که الآن ما می‌بینیم بین بدنه مسلمین و قرآن کریمی که موجود است؛ روایاتی که از اهل البیت به ما رسیده؛ مانند زیارت آل یاسین که بارها گفته ام؛ «قل کما قال...

احتجاج با عامه
احتجاج به امامت
ابن حزم
انواع قرائات
زیاده و نقیصه
مصحف ابن مسعود
رسم المصحف
آل یاسین
اعجاز قرآن

انعطاف کلمه «حرف» در معانی مختلف

۲۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۴)

حالا که این‌طور شد کسانی که به تعبیر امیرالمؤمنین «انا امرا الکلام» هستند…؛امثال من هنوز خیلی مانده تا معنای «امیر الکلام» را بفهمیم. بینی و بین الله عرض می‌کنم. اصلاً نمی فهمیم امیر الکلام به چه معنا است.«إنا لامراء الكلام و فينا تنشبت عروقه، و علينا تهدلت ...

اعجاز قرآن
اعجاز کلام معصوم
سبعة احرف
حرف واحد

اقراء سنت و عدم ملازمه آن با تدوین تکوین

۲۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۵)

شاگرد: می‌خواهید بفرمایید وقتی پیامبر اقراء می‌کنند، شخصیتی پسین نیست؟ استاد: می‌خواهم عرض کنم آن چه را که ملک وحی آورد، چون ریختش ریخت تدوین تکوین بود، یک هویت خاصی دارد که آن هویتش هویت تدوین تکوین است. اگر حضرت در اقرائشان آن حیثیت را ملاحظه کنند، اقراء ...

جوهره قرآن
تدوین تکوین
تحدی
اقراء سنت
تدوین اخباری
تدوین نگاشتی
اعجاز قرآن
تحدی قرآن
اقراء سنت
هویت شخصیتی پسین

گام اول) هویت شخص و هویت شخصیتی

۲۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۰) مرحله اصلی تحدی قرآن، تحدی به هویت

استاد: ما راجع به قرآن صحبت می‌کنیم. بله، این قرآن نیست. مثل این‌که حضرت قرآن را اقراء می‌کنند. جلسه قبل مطلبی را عرض کردم که توضیحاتی نیاز دارد. دقیقاً به همین فرمایش مربوط می‌شود. اگر یادتان باشد عرض کردم ما یک چیزهایی داریم که باید با مثال‌ها به آن برسیم....

هویت شخصیتی پسین
کلی
جزئی
ماهیت
طبیعت
تحدی
جوهره قرآن
اعجاز قرآن
هویت شخصیتتسین

گام دوم) هویت شخصیتی پسین و پیشین

۲۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۰) مرحله اصلی تحدی قرآن، تحدی به هویت

چرا به آن پسین می‌گوییم؟ ببینید ما یک هویت شخص داریم. با توافقی که آن روز کردیم این‌گونه شد؛ فعلاً علی المبنا جلو می‌رویم تا مقصود روشن شود. گفتیم مقصود ما از شخص آنی است که یک مختصات دقیق زمانی و مکانی دارد. یعنی شما می‌توانید آن را در محور x و y و z و t آن...

انضمام طبایع
شخصی
جزئی
کلی
عدد اول
خلق طبیعت
شیخ بهائی
علم جفر
خلق طبایع
هویت شخصیتی پسین
هویت شخصیتی پیشین
هویت شخصیتی پسین
جوهره قرآن
اعجاز قرآن
هویت شخصیتی پسین
اقراء سنت
ادراک
هویت شخصی

تدوین تکوین؛ تاویل اعظم «حدیث سبعة احرف»

۲۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۲)

این حدیث شریف چرا این مفاد را دارد؟ دیروز عرض کردم متأسفانه ایشان نه قبل از آن را آورده‌اند و نه بعد از آن را. درحالی‌که هر دوی آن‌ها مهم است. قبلش حماد می‌گوید: عن حماد بن عثمان قال قلت لأبي عبد الله ع إن الأحاديث تختلف عنكم قال فقال إن القرآن نزل على سب...

طبیعت شخصیتی
ادنی ما للامام
ترکیب طبایع
انضمام طبایع
تسمیه
انواع طبایع
جوهره قرآن
تدوین تکوین
سبعة احرف، تاویل
حماد
ادنی ما للامام
سبعة احرف
اختلاف احادیث
تناقض
تعادل و تراجیح
نسخ
شیوه بیان احکام توسط شارع
جمع تبرعی
تعادل و تراجیح
هویت شخصیتی پسین
احکام خمسه
احکام عشره
شیوه شارع در بیان احکام
قرآن صاعد
قرآن نازل
جوهره قرآن
هویت شخصیتی
طبیعت قرآن
علم الهی
تعارض
تحدی
اعجاز قرآن
علم امام
ادنی ما للامام
علم امام
فتوا
تعارض اخبار

تدوین جهانِ مبتنی بر عدد در قرآن

۳۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۵)

بعضی از چیزها در زمان ما معروف شده. این‌که پایش به کجا بند است ما تابع این‌ها نیستیم؛ مویدات قویی هست. اما اگر ما پی جویی کنیم از ناحیه عصمت دلیل زیادی می‌خواهیم. مثلاً عدد ابجد حدید بیست و شش است. یعنی دقیقاً همان عدد اتمی جدول تناوبی آهن. در زبان عربی عدد ...

ریاضیات
اعداد
هستی
جوهره قرآن
تدوین تکوین
ان القرآن یجری کما یجری اللیل و النهار
الامر بعد الامر
اعجاز عددی قرآن
حروف ابجد
اعجاز قرآن

علم نشانه شناسی و رابطه آن با حروف مقطعه

۳۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۵)

آن سال‌هایی که مباحثه می‌کردیم در چندین جلسه راجع به این روایت شریف بحث کردیم. عنوانش در فدکیه این است: «حدیث ما أنزل الله تعالى كتابا و لا وحيا إلا بالعربية[1]». شما نباید زبان عربی را دست کم بگیرید. اگر خدای متعال واضع لسان عربی بوده خط هم همچنین است. اگر ...

اعجاز قرآن
اعجاز عددی قرآن
رسم المصحف
تطور زبان
کیفیت نزول وحی
علم نشانه شناسی
حروف مقطعه
فواتح السور

نحوه اعطاء قرآن به کربلائی کاظم؛ یک قرائت؟ یا تمام قرائات؟

۱۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۱/۱۱)

آخرین سؤال من برای جلسه بعد، این است: قرآنی که به کربلائی کاظم داده شده بود، تنها یکی از این‌ها است؟ یا نه، طوری به او داده بودند که وقتی به حافظه‌اش می‌آمد، یک بار «و اوصی» می‌خواند و بار دیگر «و وصی» می‌خواند؟ یک بار «مالک» می‌خواند و بار دیگر «ملک» می‌خوا...

اضطراب متن قرآن
اختیار القرائه
افراد القرائه
تحریف
حروف مقطعه
اعجاز قرآن
فواتح السور
تعدد قرائات
تحریف به نقیصه
کربلایی کاظم
انواع تعلیم قرآن

امکان فهم امور غیبی از کتاب الله برای مؤمنین

۱۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۱/۲۵)

شاگرد: از علم غیب حضرت می‌دانستند که این را می‌گویند. استاد: الآن که این‌ها را می‌گویید یادم می‌آید که چقدر از این‌ها بحث کردیم. حضرت می‌فرمایند «لعجبتم[1]»؛ حضرت فرمودند در قرآن همه خبری هست؛ جنت، آسمان، زمین. «فلو أتاكم من يخبركم عن ذلك لعجبتم». اگر حضرت ...

تبیانا لکل شیء
جوهره قرآن
اعجاز قرآن
تدوین تکوین