رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 9

گام اول: هویت شخصیتی پسین قرآن و تدوین نگاشتی تکوین

۱۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۵) مرحله اول : شناخت جوهره قرآن با شناخت ر...

در فدکیه هست.محور تحدي قرآن کریم بر هویت قرآن است؛ هویت شخصیتی پسین. لا هویت نه، شخص نه، پیشین هم نه؛ هر سه این‌ها قیود مهمی در فهم هویت قرآن کریم است که دارد تحدی می‌کند. «هذا القرآن[1]»؛ این قرآن. این قرآن یعنی فصاحتش؟! بله، اما همه اش نیست. این قرآن یعنی ...

تدوین تکوین
هویت شخصیتی پسین
تحدی
تبیانا لکل شیء
کتاب هدایت
تدوین نگاشتی
جوهره قرآن

رجوع کل قرآن کریم به بسائط حروف مقطعه به وزان تکوین

۲۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۳) ب) فقه الحدیث روایت «يأمرك أن تقرأ القر...

شاگرد: نکته‌ای که هست این است که اگر حضرت این را می‌فرمودند و باز بر اساس ظرفیت و ضعف بشر به صورت واحد نازل می شد، باز هم با این الفاظ نازل می‌شد؟ استاد: نکته این است که اساساً حرف ابو فاخته این است: خدا چه کار کرده که الآن می‌تواند این توسعه ها را بدهد؟ اص...

حسن حسن زاده آملی
حروف مقطعه
فواتح السور
جوهره قرآن
حکمت قرائات
تبیانا لکل شیء
وسع علی امتی
حروف مقطعه
جوهره قرآن
لایمسه الا المطهرون
هویت شخصیتی پسین
هویت شخصی
عندنا خزائنه
تبیانا لکل شیء
فواتح السور
کربلائی کاظم

ب) تدوین نگاشتی

۲۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۴) انواع تدوین در قرآن کریم

من که عرض می‌کنم قرآن تدوین است، اصلاً منظورم این نیست که جوهره قرآن، تدوین معنایی عالم نیست. ولو یکی از مهم‌ترین شئون قرآن تدوین معنایی نفس الامر است. در این مشکلی نداریم، مانعة الجمع نیست. اما آن، محور نیست. آن چه که محوریت قرآن در اوست در ربط حروف مقطعه ن...

حروف مقطعه
ام الکتاب
تبیانا لکل شیء
علم امام
تدوین تکوین
جوهره قرآن
تدوین نگاشتی
انواع تدوین
فواتح السور

تدوین تکوین در قرآن معنای کامل از سبعه احرف

۱۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۱/۲۵) حرف واحد و سبعه احرف در بیان طبری و ابن...

شاگرد: حرف به‌معنای نوع به کار برده می‌شود؟ استاد: در این‌که این وجه درست است یا نه، جلوتر عرض کردم. طبق آن چیزی که ما مباحثه کردیم، این وجوه سبعه احرف که در المیزان چهل مورد است و در خیلی از جاها تا هفتاد مورد هم هست، اما شاخص این وجوه همین‌‌هایی است که از...

سبعة احرف
جوهره قرآن
تبیانا لکل شیء
ابن جزری و تعدد قرائات
شهید اول و تعدد قرائات
تواتر قرائات

سه قول در تفسیر «تبیانا لکل شیء»

۱۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۱/۲۵)

شاگرد: در روایات مستفیضه آمده که جمیع اشیاء در قرآن هست. در بین علماء امامیه سه نظر هست؛ یکی این‌که آن چه که تنها به هدایت مربوط باشد، در قرآن هست. نظر دوم نظر مرحوم فیض است؛ می‌گویند جمیع اشیاء در قرآن هست اما قابل درک نیست. مرحوم علامه هم تعلیقه ای که در ا...

تبیانا لکل شیء
حروف مقطعه

نقد بیان علامه طباطبایی در تفسیر آیات متشابه و تقویت فواتح السور به‌عنوان محکمات

۱۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۱/۲۵)

شاگرد: علامه این را به‌عنوان اشکال مطرح می‌کنند. استاد: ایشان حرف ابوفاخته را هم رد می‌کنند. شاگرد: می‌گویند خطاب «یا ایها الناس» از کار می‌افتد. به اینجا می‌رسانند. استاد: ایشان وقتی به «اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَديثِ كِتاباً مُتَشابِهاً[1]» می‌رسند،...

محکم و متشابه
تبیانا لکل شیء
جوهره قرآن

امکان فهم امور غیبی از کتاب الله برای مؤمنین

۱۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۱/۲۵)

شاگرد: از علم غیب حضرت می‌دانستند که این را می‌گویند. استاد: الآن که این‌ها را می‌گویید یادم می‌آید که چقدر از این‌ها بحث کردیم. حضرت می‌فرمایند «لعجبتم[1]»؛ حضرت فرمودند در قرآن همه خبری هست؛ جنت، آسمان، زمین. «فلو أتاكم من يخبركم عن ذلك لعجبتم». اگر حضرت ...

تدوین تکوین
تبیانا لکل شیء
جوهره قرآن
اعجاز قرآن

کلام ابوفاخته گویای تدوین تکوین و شبه هلوگرام بودن قرآن

۲۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۲/۰۹)

بنابراین جواب چه می‌شود؟ هر مصحفی شما داشته باشید، آن چه که جوهره قرآن  است، امومت و استخراج قرآن از ام شد؛ قبلاً هم عرض کردم تدوین تکوین است. تکوین هم همین‌طور است. عالم مرکباتی هستند که به بسائط بر می‌گردد. خدای متعال ابتدا بسائطی را خلق فرموده و از طریق خ...

حروف مقطعه
تبیانا لکل شیء
فواتح السور
تدوین تکوین
جوهره قرآن
هلوگرام
بسائط
نظام طبایع
ترکیب طبایع
علم جفر
حروف مقطعه
زیاده و نقصیه در قرائات

رابطه «تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‏ء» و « لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي اخْتَلَفُوا فيه»

۲۴. تعدد قرائات (۱۴۰۲/۰۳/۰۲)

شاگرد: این‌که در آیه شریفه دارد «نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‏ء[1]»، دو آیه دیگر دارد: «وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ[2]» و «وَ ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ إِلاَّ لِتُبَيِّنَ لَهُمُ ا...

تبیانا لکل شیء
لتبین للناس