جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 13
اجمالی از سابقه مباحث
مباحثه روز سهشنبه از اول سال تا الآن دو یا سه جلسه شد. ظاهراً دو سهشنبه مباحثه کردیم. سومی آن یادم نیست. بهخاطر مباحثه فقه گفتیم که زودتر تمام شود. نشد که من ببینم که در آن جا چه عرض کردم. ولی مطالبی که به گمانم در این بحث لازم است را عرض میکنم. بهخصوص ...
گام اول: هویت شخصیتی پسین قرآن و تدوین نگاشتی تکوین
در فدکیه هست.محور تحدي قرآن کریم بر هویت قرآن است؛ هویت شخصیتی پسین. لا هویت نه، شخص نه، پیشین هم نه؛ هر سه اینها قیود مهمی در فهم هویت قرآن کریم است که دارد تحدی میکند. «هذا القرآن[1]»؛ این قرآن. این قرآن یعنی فصاحتش؟! بله، اما همه اش نیست. این قرآن یعنی ...
معنای محوری سبعة احرف : تدوین تکوین سبع گانه
«السادس: هل هذه القراءات هی الأحرف السبعة التی ورد بها خبر حمّاد بن عثمان أم لا؟»؛ من مکرر تأکید کردم حتماً این قرائات احرف سبعه نیستند. احرف سبعه یک معنای محوری دارد که تعدد قرائت از لوازم آن است. احرف سبعه در یک کلمه این است: چون قرآن کریم تدوین تکوین است ...
اصطلاح قاری و مقری
«و القارئون: ابن عباس، و عبد اللّٰه بن السائب»؛ این دو نفر را میگویند که جزء صغار الصحابه هستند. کبار الصحابه سنشان بالا است. صغار صحابه یعنی چه؟ یعنی آن هایی که وقت شهادت پیامبر خدا زیر ده سال بودند. یا حدود ده سال. مثلاً در مورد ابن عباس سیزده سال گفته شد...
ولایت تشریعی پیامبر (ص) در اقراء
استاد: در آن جا هم که میگوید «فوض امر دینه» میتواند سراغ فقه برود. کما اینکه در روایت «ادنی ما للامام ان یفتی» ذهن سراغ فقه میرود. معلوم میشود که در اینجا تمییز حیثیت دقیق است. الآن میخواهیم دقت کنیم. ریخت «یامرک ان تقرا» چیست؟ آخر روایت به این صورت می...
روایت «وسّع علی امتی» با نگاه فقهی
صفحه چهارم بودیم، قلت: و روی الصدوق فی «الخصال» بإسناده إلیهم قال: «قال رسول اللّٰه صلی الله علیه و آله و سلم: أتانی آتٍ من اللّٰه عزّ و جلّ یقول: إنّ اللّٰه یأمرک أن تقرأ القرآن علی حرف واحد. فقلت: یا ربی وسّع علی امتی. فقال: إنّ اللّٰه تعالی یأمرک أن تق...
خصوصیات اقراء سنت و عدم ملازمه آن با تحدی
حالا در مورد مطلب روایت که فرمودید جمعبندی کنیم. من عرض کردم ممکن است در کلمه «وسّع علی امتی» حیثیاتی ملحوظ شود؛ اگر توسعه در مکلفین و حال آنها باشد فقه میشود. اگر توسعهای شبیه «فوض الیه امر دینه» باشد، اقراء به سنت میباشد. البته آن هم از ناحیه خدا است....
اقراء سنت و عدم ملازمه آن با تدوین تکوین
شاگرد: میخواهید بفرمایید وقتی پیامبر اقراء میکنند، شخصیتی پسین نیست؟ استاد: میخواهم عرض کنم آن چه را که ملک وحی آورد، چون ریختش ریخت تدوین تکوین بود، یک هویت خاصی دارد که آن هویتش هویت تدوین تکوین است. اگر حضرت در اقرائشان آن حیثیت را ملاحظه کنند، اقراء ...
گام اول) هویت شخص و هویت شخصیتی
استاد: ما راجع به قرآن صحبت میکنیم. بله، این قرآن نیست. مثل اینکه حضرت قرآن را اقراء میکنند. جلسه قبل مطلبی را عرض کردم که توضیحاتی نیاز دارد. دقیقاً به همین فرمایش مربوط میشود. اگر یادتان باشد عرض کردم ما یک چیزهایی داریم که باید با مثالها به آن برسیم....
تدوین تکوین؛ تاویل اعظم «حدیث سبعة احرف»
این حدیث شریف چرا این مفاد را دارد؟ دیروز عرض کردم متأسفانه ایشان نه قبل از آن را آوردهاند و نه بعد از آن را. درحالیکه هر دوی آنها مهم است. قبلش حماد میگوید: عن حماد بن عثمان قال قلت لأبي عبد الله ع إن الأحاديث تختلف عنكم قال فقال إن القرآن نزل على سب...
طرح بحث تعدد قرائات با نگاه برون دینی با توجه به تدوین تکوین بودن قرآن
آقا فرمودند خلاصه اینها را بگویید. ببینید ما که مباحثه کردیم مهمترین محور در مباحثه ما که الآن هم عرض میکنم، این است؛ اگر ما در ابتدا از بیانات خود ثقلین استفاده نکنیم که قرآن چیست، این بحثها ابتر است. این عقیده من بوده. هفت-هشت سال است که مدام تکرار کرد...
تکون مرکبات از بسائط در عالم و تدوین نگاشتی آن در قرآن
من طلبه عرض میکنم مثل زندیقی که خدا را قبول نداشت ولی با قضیه شرطیه میگویم اگر خدایی باشد، اگر علم مطلق داشته باشد، اگر بخواهد این علمش را تدوین کند، چه کار میکند؟ یک راهش این است که از بسائط شروع میکند و مرکبات عالم را با بسائط سامان میدهد. زندیق میگ...
تحریف ناپذیری قرآن و رابطه آن با حروف مقطعه و تدوین تکوین
شاگرد: فرمودید ما در مقابل عامه که میگویند شیعه قائل به تحریف است… . استاد: این هم یکی دیگر است. آقا مقاله آن را هم نوشته اند. تعدد قرائات مهمترین عامل برای صیانت قرآن از تحریف. یعنی شما کل فصل الخطاب مرحوم نوری را ببینید. مبنای این کتاب این است که واحد ا...