رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 13

کلام مهم صاحب مفتاح الکرامه در تواتر نقل اجماع بر تواتر قرائات

۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۲/۲۷)

مطلب دومی که می‌خواهم عرض کنم، عبارتی است که صاحب مفتاح الکرامه دارند. هر دو طبع مفتاح الکرامه در نرم‌افزار هست. در جلد هفتم طبع جدید، صفحه ٢١٢؛ از صفحه ٢٠٩ شروع می‌شود و در دو-سه صفحه مطالب خوبی دارند. ان شالله مراجعه کنید. اگر هم صلاح دیدید آن را می‌خوانیم...

تواتر عشر
تواتر سبع
اجماع بر تواتر قرائات
اجماع منقول در تواتر قرائات
تواتر قرائات
شهید اول و تعدد قرائات

کلام صاحب وسائل الشیعه در مورد تواتر قرائات سبع

۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۰۳)

داشتم واسطه بین جلوتری ها و گذشته ها را عرض می‌کردم. این واسطه جناب صاحب وسائل هستند. در زمان صاحب وسائل که معاصر فیض بودند، مطالب فیض و امثال او هنوز جا نگرفته بود. اصلاً اول شخص این‌ها بودند. صاحب وسائل در همان فضای شهید هستند. و لذا کتابی که معاصر آن‌ها ع...

سند قرائات
صاحب وسائل و تعدد قرائات
سبعة احرف
اجازات بحارالانوار
تواتر عشر
تعدد قرائات نزد عامه
قرن یازدهم
حرف واحد
صاحب وسائل و تعدد قرائات

بررسی حکم عدم جواز عمل به قرائات عشر

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۳)

فرع: قال أکثر علمائنا: یجب أن یقرأ بالمتواتر و هی السبع…و فی «التذکرة و نهایة… و غیرها أنّه لا یجوز أن یقرأ بالعشر. و فی جملة منها أنّه لا تکفی شهادة الشهید فی الذکری بتواترها. و فی «الدروس»…یجوز بالسبع و العشر[1] ابتدا فرمودند: «قال أكثر علمائنا: يجب أ...

تواتر فوق عشر
تواتر عشر
سین صغیره
یبصط
ملک
مصیطرون
مالک
مفتاح المفاتیح
مصیطر
تواتر قرائات
اقتصار بر سبع
قرائات سبع
شرطیت تواتر

معنای قرائت شاذ و امکان اثبات تواتر قرائات شاذه

۱۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۴)

شاگرد: منظور از تعبیر قرائت شاذه در قرائات سبع و عشر، شاذ در میان آن‌ها است. مثل مفردات حفص است. یعنی چون در عمومشان نیست در این مجموعه شاذ است. اما شما تعبیر دیگری داشتید. فرمودید این‌که طرق حفص کم باشد، شاذ در حفص می‌شود. من می‌خواهم بگویم دو اصطلاح است یا...

متفردات
تاریخ قرائات
قرائت حفص
قرائت امصار
تعدد قرائات
تواتر قرائات
فضای علم قرائات
نَزَّاعَةً لِّلشَّوَى
اشتباه طبری در قرائات
قرائت امصار
نَزَّاعَةً لِّلشَّوَى
نَزَّاعَةً لِّلشَّوَى
تفردات حفص
طرق شاذ
تواتر عشر
قرائت شاذ

بررسی عبارت وافیه

۱۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۸)

و في «وافية الاصول » اتفق قدماء العامّة على عدم جواز العمل بقراءة غير السبع أو العشر المشهورة و تبعهم من تكلّم في هذا المقام من الشيعة و لكن لم ينقل دليل يعتدّ به، انتهى. و ظاهره جواز التعدّي عنها و يأتي الدليل المعتدّ به. «و فی وافیة الاصول»؛ وافیه برا...

مالک
ملک
طبری و تعدد قرائات
فاضل تونی و تعدد قرائات
دانی
عثمان بن سعید دانی
مکی بن ابو طالب
ابن مجاهد
شهید اول و تعدد قرائات
علامه حلی و تعدد قرائات
تواتر قرائات
تواتر عشر
تواتر سبع

تواتر القرائه در غیر قرائات سبع و عشر

۱۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۹)

فان قلت: هل يوجد عكس ذلك في القراءات بأن يكون القارى من غير السبع كيعقوب بن إسحاق الحضرمى و أبو حاتم سهل بن محمّد السجستانى و يحيى بن وثاب و الأعمش و أبان بن تغلب و أضرابهم و يكون بعض قراءتهم متواترا؟أقول: و كم له من نظير و لكن من حيث أن تلك القراءة موافقة...

تواتر قرائات
علامه حسن زاده و تعدد قرائات
شهید ثانی و تعدد قرائات
شرائط تواتر
شرطیت تواتر در قرآنیت
تواتر سبع
تواتر عشر

تحلیل فرمایش شهید ثانی در انحصار قرائت متواتر در قرائات سبع

۲۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۲)

ببینید در اینجا یک تناقض دیگری هم هست. دیگران این را نگفته اند. من این را عرض می‌کنم تا مطرح شود و جواب بدهیم. شهید فرمودند که بعضی از این سبعه می‌تواند شاذ باشد. فهمیدیم که منظور از شاذ، طرق آن‌ است. ولو خود او چند روایت داشته باشد که متواتر باشند. ایشان در...

تواتر قرائات
تواتر عشر
تواتر سبع
تناقض شهید

انعکاس قول مشهور راجع به تواتر قرائات در کلام شیخ انصاری

۳۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۲) نقد برداشت صاحب حدائق از عبارت شیخ در ت...

رسائل ج١ص١۵٧ را ببینید؛ أنه إذا اختلفت القراءة في الكتاب على وجهين مختلفين في المؤدى، كما في قوله تعالى: * (حتى يطهرن) *، حيث قرئ بالتشديد من التطهر الظاهر في الاغتسال، وبالتخفيف من الطهارة الظاهرة في النقاء من الحيض، فلا يخلو: إما أن نقول بتواتر القراءات...

شیخ انصاری و تعدد قرائات
تواتر عشر
شیخ انصاری و تعدد قرائات

صحت اختیار قراء و ترکیب آنها قابل بحث است

۴۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۰)

شاگرد: اگر بغیر سماع باشد باز هم حیثیت قرآن طوری است که شما هر چه هم بگویید بالأخره امکان اشتباه دارد. حیثیت تحدی و جوهره قرآن اقتضاء می‌کند اگر به این شکل ترکیب شود، به هم بخورد. استاد: من چندبار عرض کردم، الآن که ما این حرف‌ها را مباحثه می‌کنیم غرضی که دا...

اختیار القرائه
تواتر عشر

تواتر قرائات قرآن و اسباب تحصیل تواتر در زمان های مختلف

۴۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۱)

شاگرد: منظور از تواتر برای ما چیست؟ یعنی اسبابش است؟ استاد: شما توضیح بدهید. شاگرد: عرض من این است که فرض کنید در یک دوره‌ای اسباب تواتر وجود دارد اما عده‌ای از نخبگان حواس مردم را پرت می‌کنند و اصلاً نمی‌گذارند که مراجعه‌ای داشته باشند. ذهن آن‌ها را پرت م...

علامه حلی و تعدد قرائات
قرائت ابن مسعود
تواتر قرائات
تواتر عشر
تاریخ قرائات
عدول ابن جزری
شرطیت تواتر

تأثیر فضای اخباریین و برداشت آنها از روایت حرف واحد بر ذهن وحید بهبهانی

۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۸/۲۴)

و قال الأستاذ أیده اللّٰه تعالی فی حاشیة المدارک رادا علی الشهید الثانی ما نصه لا یخفی أن القراءة عندنا نزلت بحرف واحد من عند الواحد و الاختلاف جاء من قبل الروایة فالمراد بالمتواتر ما تواتر صحة قراءته فی زمان الأئمّة علیهم السلام بحیث کانوا یجوزون ارتکابه ...

تواتر عشر
اصول قرائات
احکام قرائات
تواتر قرائات
حرف واحد
وحید بهبهانی و تعدد قرائات

گوشه ای از تحلیل موضوع اندماجی تواتر قرآن و قرائات

۱۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۱/۱۸)

وقتی که این مقدمات معلوم شد، عرض می‌کنم یک بحث ما این است که ادله را جلو برویم و ببینیم این حرفی که از قرن یازدهم به بعد به‌صورت فی الجمله قوی ماسیده است که با توجه به مستفاد از «نزل القرآن علی حرف واحد»، نزول واحد است، ببینیم رابطه این حرف با نفی تواتر و اث...

زمخشری و تعدد قرائات
تواتر وراء عشر
تواتر عشر
تواتر قرائات

لزوم بررسی انتساب قول به تواتر عشر به نهایه علامه در کتاب مفاتیح الاصول

۲۲. تعدد قرائات (۱۴۰۲/۰۲/۱۳)

از چیزهایی که عجیب است و قبلاً گفته ام و دوباره باید تحقیق کنیم، این است: اگر سهوی شده فبها، اما اگر سهوی نشده در فضای کلاس قرائات خیلی مهم است. ببینید صاحب مفاتیح الاصول سید محمد مجاهد رضوان‌الله‌علیه بعد از این‌که بحث قرائات را می‌آورند، چند تنبیه می‌آورند...

سید محمد مجاهد و تعدد قرائات
تواتر عشر
اماله
اصول قرائات
احکام قرائات