رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 108

اجماع فقهاء شیعه بر تواتر قرائات الی رسول الله ص تا قبل از قرن یازده

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸)

  ‌خب همان‌طور که تصریح کردند آیا منحصر به شهید می‌شود؟ من عرض می‌کنم نه، درست است که در عبارت شهید تصریح آمده اما این‌ها در این فضا خیلی مهم است. کسانی که خواسته‌اند تعدد قرائات و تواتر قرائات را رد کنند –مثل سید نعمت الله و سید صدر در شرح وافیه- گفته‌اند: «...

تواتر قرائات
شیخ انصاری و تعدد قرائات
صاحب جواهر و تعدد قرائات

دلیل اول) بهترین دلیل بر تواتر قرائات

۱۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۰/۲۷) یک دلیل بر تواتر قرائات

  در بهترین دلیل نوشتم: مثلث قاعده اشتغال، نزول بر حرف واحد، ترک سؤال. این سه مورد را در کنار هم بگذارید. این‌ها بهترین دلیل است. قاعده اشتغال فطری هر متشرعی است. می‌گوید وقتی خدا بر من نماز را واجب کرده، باید مطمئن بشوم که آن را خوانده‌ام. قاعده اشتغال یک چی...

تواتر قرائات
ادله تواتر

دلیل ششم) قانع‌کننده ترین دلیل؛ کتابت «ملک» و تفاوت قرائت آن

۱۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۰/۲۷) یک دلیل بر تواتر قرائات

  ششمین دلیل، قانع‌کننده ترین دلیل است. بر این‌که این قرائات جزاف نیست. هر کسی همین‌طور در جیبش دست کند و اجتهاد کند، نیست. قانع‌کننده ترین این ششمی است. واقعاً هم قانع‌کننده است. در قرآن کریم، نه مورد داریم که در رسم المصحف عثمانی کلمه «م ل ک» آمده است. چهار...

رسم المصحف
تواتر قرائات
ادله تواتر

مخالفت علماء از قرن یازدهم با اجماع علماء سابق بر منشأ وحیانی قرائات

۱. تعدد قرائات (۱۴۰۰/۰۷/۲۷) خلاصه‌ای از مطالب گذشته

ببینید در کافی شریف دو حدیث است که این حدیث سرلوحه فرمایشات علماء است. از قرن یازدهم به این طرف هم هر کتابی را که ببینید، در رد قول قبلی این‌ها را می‌آورند. در مقدمه مجمع البیان و مقدمه تبیان اشاره‌ای به آن بود که قبلاً صحبتش را کردیم. آن بحث خاص خودش را د...

حرف واحد
رفتار فقهاء در تعدد قرائات
اخباریون و تعدد قرائات
سید نعمت الله و تعدد قرائات
سید مجاهد و تعدد قرائات
تواتر قرائات
قرآنیت قرآن
تواتر و قرآنیت
رفتار فقهاء در تعدد قرائات
علامه و تعدد قرائات، شهید اول و تعدد قرائات، شهید ثانی و تعدد قرائات
تعدد قرائات در التمهید

برگشت زرقانی بعد از اتساع افق اطلاعاتش از رد تواتر قرائات

۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۲/۲۷)

 البته تا یادم نرفته بگویم. در این بحث‌هایی که اخیراً شده، می‌بینید با یک نحو طمطراقی می‌گویند این حرف‌ها که از ما نیست. اگربگویید ما متخصص نیستیم اما دیگر آیا متخصصی بالاتر از ابو شامه داریم؟! صاحب شرح حرز[1] و صاحب آن کتاب[2] فی علوم القرآن است. ابو شامه ک...

ابن جزری، تواتر قرائات
ابوشامه
زرقانی
تواتر قرائات

کلام مهم صاحب مفتاح الکرامه در تواتر نقل اجماع بر تواتر قرائات

۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۲/۲۷)

مطلب دومی که می‌خواهم عرض کنم، عبارتی است که صاحب مفتاح الکرامه دارند. هر دو طبع مفتاح الکرامه در نرم‌افزار هست. در جلد هفتم طبع جدید، صفحه ٢١٢؛ از صفحه ٢٠٩ شروع می‌شود و در دو-سه صفحه مطالب خوبی دارند. ان شالله مراجعه کنید. اگر هم صلاح دیدید آن را می‌خوانیم...

شهید اول و تعدد قرائات
تواتر قرائات
اجماع منقول در تواتر قرائات
اجماع بر تواتر قرائات
تواتر سبع
تواتر عشر

تقابل شیعه و سنی در بغداد پیرامون مصحف ابن مسعود در سال ٣٩٨

۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۱)

حتی ابن کثیر در سال ٣٩٨ دارد. می‌گوید در بغداد یک دفعه مصحف ابن مسعود پیدا شد. آن را آوردند و شیعه خیلی خوشحال شدند. نگفته اند که فضا به چه صورت بوده. یک سنی نقل می‌کند. می‌گوید مصحف ابن مسعود در سال ٣٩٨ پیدا شد. وفات مرحوم مفید ۴١٣ است. یعنی حدوداً پانزده س...

جشن نیمه شعبان
تراث قرائات
مصحف ابن مسعود
شرطیت تواتر
ابن جزری
مصحف صنعا
تعدد قرائات
تواتر قرائات
نیمه شعبان
مصحف ابن مسعود
جشن نیمه شعبان
احتجاج به تحریف
تاریخ قرائات
مصحف ابن مسعود
تسبیع ابن مجاهد
ابن مجاهد
احراق مصاحف

بررسی حکم عدم جواز عمل به قرائات عشر

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۳)

فرع: قال أکثر علمائنا: یجب أن یقرأ بالمتواتر و هی السبع…و فی «التذکرة و نهایة… و غیرها أنّه لا یجوز أن یقرأ بالعشر. و فی جملة منها أنّه لا تکفی شهادة الشهید فی الذکری بتواترها. و فی «الدروس»…یجوز بالسبع و العشر[1] ابتدا فرمودند: «قال أكثر علمائنا: يجب أ...

مصیطر
مفتاح المفاتیح
مالک
مصیطرون
ملک
یبصط
سین صغیره
تواتر عشر
تواتر فوق عشر
تواتر قرائات
شرطیت تواتر
قرائات سبع
اقتصار بر سبع

بررسی ادعای انحصار تواتر در قرائات سبع توسط ابن مجاهد

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۳)

ولی صحبت سر این است که ابن مجاهد که در بغداد می‌خواست هفت قرائت را جا بیاندازد چه کار کرد. در صفحه فدکیه برای آن عنوانی زده‌ام؛ مقدمه کتاب السبعة ابن مجاهد؛ پایین صفحه بروید و ببینید که ابن جزری در منجد المقرئین از دست او چه ناله هایی دارد. تنها او نه، بلکه ...

ابن مجاهد
تاریخ قرائات
سبعة احرف
ابن جزری
تواتر قرائات
قرائات سبع

معنای قرائت شاذ و امکان اثبات تواتر قرائات شاذه

۱۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۴)

شاگرد: منظور از تعبیر قرائت شاذه در قرائات سبع و عشر، شاذ در میان آن‌ها است. مثل مفردات حفص است. یعنی چون در عمومشان نیست در این مجموعه شاذ است. اما شما تعبیر دیگری داشتید. فرمودید این‌که طرق حفص کم باشد، شاذ در حفص می‌شود. من می‌خواهم بگویم دو اصطلاح است یا...

قرائت شاذ
تواتر عشر
طرق شاذ
تفردات حفص
نَزَّاعَةً لِّلشَّوَى
نَزَّاعَةً لِّلشَّوَى
قرائت امصار
متفردات
اشتباه طبری در قرائات
نَزَّاعَةً لِّلشَّوَى
فضای علم قرائات
تواتر قرائات
تعدد قرائات
قرائت امصار
قرائت حفص
تاریخ قرائات

نافع ترین راه: بررسی تواتر قرآن در زمان خود پیامبر اسلام

۱۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۵) مرحله دوم؛ بازتاب جوهره قرآن و نازل تر...

بنابراین بخش دوم کار این شد که ما به‌خوبی توضیح دهیم که مصاحف چه چیزی هستند و آن جوهره در این‌ها به چه صورت ظهور می‌کند. خب وقتی می‌خواهیم توضیح بدهیم از کجا شروع کنیم؟ از قرائات سبع شروع کنیم؟ این ممکن است. این یک راهی است. یک راه هم این است که ما از تواتر ...

تواتر قرائات
تاریخ قرائات
جوهره قرآن

نظام چند ارزشی تواتر و درجات تواتر

۱۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۵) مرحله دوم؛ بازتاب جوهره قرآن و نازل تر...

آن چه که عرض من است، این است که شما در همین مثالی که زدم؛ او می‌گوید زید عمرو را کشت. امر متواتر یک حادثه و یک واقعه است. این واقعه را می‌توانند به انواع و اقسام بگویند. یکی می‌گوید فلانی، جانِ او را گرفت. یکی می‌گوید او را له کرد. یکی می‌گوید سرش را قطع کرد...

هادی فضلی
تعدد قرائات
تاریخ قرائات
تناقض شهید
تواتر قرائات
تواتر در کلام
تواتر استقبالی

انواع تواتر

۱۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۵) مرحله دوم؛ بازتاب جوهره قرآن و نازل تر...

در این فضا تفاوت از کجا ظاهر می‌شود؟ من یک کلمه آن را عرض می‌کنم، روی آن تأمل بکنید برای بعد. ما یک جور تواتر داریم که در بدو حدوثش با حالت شتاب گیر و بلکه فوق شتاب گیر اتفاق می‌افتد. یعنی شتاب هایی داریم که از محدوده تصاعدهای حسابی بالاتر است. تصاعد هندسی ا...

شرایط تواتر
تواتر استقبالی
تواتر قرائات
تواتر استقبالی
متعلق تواترها
امر نقطه‌ای و امر مرکب

وضوح وجود مصاحف متعدد و اختلاف بین آنها

۱۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۵)

من گاهی است این‌ها را خدمت شما می‌گویم که از تجربیات طلبگی است. بعضی از بحث‌ها هست که آن‌ها مقابلش موضع می‌گیرند. به قول امروز گارد می‌گیرند که نگویید و چرا می‌گویید! اما این بحثی که عرض می‌کنم در کتب اصیل خودشان و علماء بزرگشان نسبت به آن اصلاً موضع نمی‌گیر...

تواتر قرائات
ابن مجاهد
احراق مصاحف
توحید مصاحف
مصحف عثمان
تاریخ قرائات
احتجاج به قرائات
احتجاج
صحیحه ابن حبان
احتجاج به تحریف
احراق مصاحف
منهم من بدل تبدیلا
قرائت ابی

تواتر قرائات سبع نزد شیخ رضی

۱۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۸)

مطلب دوم در مورد شیخ رضی است؛ صاحب شرح کافیه و شافیه در صرف و نحو است. ایشان هم همین‌طور است. اولاً شرح حال ایشان خیلی مخفی است. ظاهر عبارات ایشان این است که ایشان ساکن نجف بوده‌اند، این‌ها را املاء کرده‌اند و نوشته اند. اما عجیب است که با این‌که با علامه حل...

ابن جزری و تعدد قرائات
تواتر قرائات
شرائط تواتر
زمخشری و تواتر قرائات
شیخ رضی و تواتر قرائات
نجم الائمه
شیخ رضی
شرح شافیه
شرح کافیه

تواتر قرائات سبع نزد زمخشری

۱۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۸)

شاگرد:«ولا نسلّم تواتر القراءات السبع ، وإن ذهب إليه بعض الأصوليين[1]». استاد: بله، السبع دارد. مناهل زرقانی را ببینید. بخشی که من از مناهل خوانده‌ام را ببینید. پنج-شش شماره گذاشته که خیلی نافع است. یکی از آن‌ها نقل قول ابن حاجب است. ابن حاجب حتماً تواتر را...

زمخشری و تواتر قرائات
تواتر قرائات
اشتباه حدائق در قرائات
تواتر اصول
تواتر قرائات
ابن حاجب

بررسی عبارت وافیه

۱۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۸)

و في «وافية الاصول » اتفق قدماء العامّة على عدم جواز العمل بقراءة غير السبع أو العشر المشهورة و تبعهم من تكلّم في هذا المقام من الشيعة و لكن لم ينقل دليل يعتدّ به، انتهى. و ظاهره جواز التعدّي عنها و يأتي الدليل المعتدّ به. «و فی وافیة الاصول»؛ وافیه برا...

تواتر سبع
تواتر عشر
تواتر قرائات
علامه حلی و تعدد قرائات
شهید اول و تعدد قرائات
ابن مجاهد
مکی بن ابو طالب
عثمان بن سعید دانی
دانی
فاضل تونی و تعدد قرائات
طبری و تعدد قرائات
ملک
مالک

بررسی عبارت وافیة الاصول در تواتر قرائات

۱۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۹)

و فی «وافیة الاصول» اتفق قدماء العامّة علی عدم جواز العمل بقراءة غیر السبع أو العشر المشهورة و تبعهم من تکلّم فی هذا المقام من الشیعة و لکن لم ینقل دلیلیعتدّ به، انتهی. و ظاهره جواز التعدّی عنها و یأتی الدلیل المعتدّ به. وفی نسبة ذلک إلی قدماء العامّة نظر ...

شرطیت تواتر
تواتر قرائات

بررسی عبارات شارح کافیه پیرامون تواتر القرائات

۱۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۹)

شاگرد: عبارات شیخ رضی را هم نگاه کردیم. یک جمله ایشان تواتر قرائات سبع است، جمله دیگر ایشان «لا نسلم تواتر القرائات» است. در حاشیه هم جمله‌ای دارند؛للرضي رأي في الفصل بين المتضايقين أدّى إلى إنكاره لتواتر القراءات كما في باب الإضافة. یک جملۀ دیگری دارد که عل...

شیخ رضی و تواتر قرائات
تواتر قرائات
انس
انس و تلاوت به معنا
تلاوت به مرادف
ابن جنی و تعدد قرائات
ابن حزم
تلاوت به معنا
حرف واحد

تواتر القرائه در غیر قرائات سبع و عشر

۱۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۹)

فان قلت: هل يوجد عكس ذلك في القراءات بأن يكون القارى من غير السبع كيعقوب بن إسحاق الحضرمى و أبو حاتم سهل بن محمّد السجستانى و يحيى بن وثاب و الأعمش و أبان بن تغلب و أضرابهم و يكون بعض قراءتهم متواترا؟أقول: و كم له من نظير و لكن من حيث أن تلك القراءة موافقة...

تواتر عشر
تواتر سبع
تواتر قرائات
شرطیت تواتر در قرآنیت
شرائط تواتر
شهید ثانی و تعدد قرائات
علامه حسن زاده و تعدد قرائات