جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 4
کلام شهید ثانی در وجود قرائت شاذ در طرق قراء سبعة
اگر ما به این نکات توجه نکنیم تا آخر سرگردان هستیم. مرحوم سید جواد در صفحه ششم برگه میفرمایند: و الشهید الثانی أجاب عمّا اشکل علی الرازی کما سمعت بأنّه لیس المراد بتواترها أنّ کلّ ما ورد من هذه السبع متواتر بل المراد انحصار المتواتر الآن فیما نقل من هذه ا...
عدم تهافت در عبارت المقاصد العلیه و توضیح آن طبق شاهد«ارجلِکم»
خب با این توضیحی که عرض کردم، به عبارت شهید ثانی برگردیم و ببینیم چه میفرمایند. با این توضیحی که در کتابها و طرق در «ارجلکم» هست، ایشان میگویند: «كما حقّقه جماعة من أهل هذا الشأن[1]»، خب «حققه» یعنی فقط مثل تیسیر و کسانی که قرائت کلاسیک را بلد هستند؟! محق...
عدم شذوذ قرائت حفص در «کفوا» با وجود منفرد بودن او در این قرائت
سؤال ما این است: در قرائات سبع که برای هفت قاری است، چند راوی داریم؟ چهارده راوی داریم. سیزده نفر از آنها با همزه خواندهاند؛ «كُفْءاً/ كُفُءاً»، در چهارده نفر تنها یک نفر که حفص باشد، «كُفُواً» خوانده است. این شاذ هست یا نیست؟ سؤال من این است. شهید که فرمو...
تاریخ انضباط بخشی به طرق قرائات سبع و قرائات عشر
شاگرد: سبع و عشر صغری و کبری و کتابهای آنها را منظم میفرمایید. استاد: خداییش اینها در حافظه من نیست؛ پیر مرد شدهام. اندازهای که در حافظه ام هست عرض میکنم. بقیه آن را باید در سن جوانی جست و جو کنید. الحمد لله امکانات امروزی هم هست و میتوان سریعاً آن...