رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 48

لزوم بررسی تعدد قرائات در ذیل بحث از جوهره قرآن

۱. تعدد قرائات (۱۴۰۰/۰۷/۲۷) خلاصه‌ای از مطالب گذشته

 در این مسیر مباحث متعددی پیش آمد. چیزی که در ابتدای بحث من تأکید داشتم این بود: به‌طور جزمی هم عرض کردم. گفتم من خیالم می‌رسد و ممکن نیست مباحث تحریف قرآن و روایاتی که در این باب بسیار زیاد است، سر برسد. ممکن نیست این مباحث به‌طور اطمینان بخش و قانع‌کننده س...

سعید بن علاقه ابوفاخته
جوهره قرآن

اجمالی از سابقه مباحث

۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۲/۲۷)

مباحثه روز سه‌شنبه از اول سال تا الآن دو یا سه جلسه شد. ظاهراً دو سه‌شنبه مباحثه کردیم. سومی آن یادم نیست. به‌خاطر مباحثه فقه گفتیم که زودتر تمام شود. نشد که من ببینم که در آن جا چه عرض کردم. ولی مطالبی که به گمانم در این بحث لازم است را عرض می‌کنم. به‌خصوص ...

حکمت شادی
جوهره قرآن
تحدی
تحریف

روایت « عدد درجات الجنة » روایتی مناسب برای فهم جوهره قرآن

۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۲/۲۷)

در این چند دقیقه‌ای که مانده دو نکته اصلی را که می‌خواستم بگویم را می‌گویم. نکته اصلی این بود که ما تا جوهره قرآن را از بیانات خود قرآن و روایات نفهمیم که چیست، این بحث‌ها فایده ندارد. می‌خواستم یکی از آن‌ها را بگویم که این بحث‌ها پیش آمد. یک روایت در کافی ش...

جوهره قرآن
اقرء و ارق
درجات الجنه
تحریف قرآن
تحدی قرآن

جوهره قرآن کریم و ارتباط آن با حروف مقطعة؛ اهمیت کلام ابوفاخته

۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۰۳)

من دو نکته را عرض می‌کنم و بعد وارد می‌شوم. نکته اول تکراری است که همیشه لازم می‌دانم عرض کنم. در این مباحث تا زمانی‌که از لسان خود ثقلین نفهمیم که قرآن کریم چیست، این بحث‌ها ابتر است. آب پاک بر دست همه می ریزیم. باید آن تکرار شود و نباید فراموشمان شود. مکرر...

تدوین تکوین
جوهره قرآن
تحدی قرآن
ام الکتاب
حروف مقطعه
محکم و متشابه
فواتح السور
سبع المثانی
ام الکتاب
سعید به علاقه
ابوفاخته

گام اول: هویت شخصیتی پسین قرآن و تدوین نگاشتی تکوین

۱۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۵) مرحله اول : شناخت جوهره قرآن با شناخت ر...

در فدکیه هست.محور تحدي قرآن کریم بر هویت قرآن است؛ هویت شخصیتی پسین. لا هویت نه، شخص نه، پیشین هم نه؛ هر سه این‌ها قیود مهمی در فهم هویت قرآن کریم است که دارد تحدی می‌کند. «هذا القرآن[1]»؛ این قرآن. این قرآن یعنی فصاحتش؟! بله، اما همه اش نیست. این قرآن یعنی ...

جوهره قرآن
تدوین تکوین
هویت شخصیتی پسین
تحدی
تبیانا لکل شیء
کتاب هدایت
تدوین نگاشتی

بازتاب جوهره قرآن و نازل ترین حقیقت قرآن

۱۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۵) مرحله دوم؛ بازتاب جوهره قرآن و نازل تر...

وقتی از جوهره قرآن کریم با این گستردگی‌ای که دارد بحث شد و کلاس به کلاس جلو رفت به مرحله دوم می‌آید. مرحله دوم مرحله بازتاب این جوهره است که می‌فرمایند «هذا القرآن». بازتاب این جوهره در مصاحف است. یعنی مصحفی که همه داریم قرآن را به ما نشان می‌دهد. خود قرآن چ...

جوهره قرآن
هویت شخصیتی پسین
نظام طبایع
خزائن
قدر

نافع ترین راه: بررسی تواتر قرآن در زمان خود پیامبر اسلام

۱۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۵) مرحله دوم؛ بازتاب جوهره قرآن و نازل تر...

بنابراین بخش دوم کار این شد که ما به‌خوبی توضیح دهیم که مصاحف چه چیزی هستند و آن جوهره در این‌ها به چه صورت ظهور می‌کند. خب وقتی می‌خواهیم توضیح بدهیم از کجا شروع کنیم؟ از قرائات سبع شروع کنیم؟ این ممکن است. این یک راهی است. یک راه هم این است که ما از تواتر ...

تواتر قرائات
تاریخ قرائات
جوهره قرآن

معنای محوری سبعة احرف : تدوین تکوین سبع گانه

۱۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۴)

«السادس: هل هذه القراءات هی الأحرف السبعة التی ورد بها خبر حمّاد بن عثمان أم لا؟»؛ من مکرر تأکید کردم حتماً این قرائات احرف سبعه نیستند. احرف سبعه یک معنای محوری دارد که تعدد قرائت از لوازم آن است. احرف سبعه در یک کلمه این است: چون قرآن کریم تدوین تکوین است ...

جوهره قرآن
تحدی
سبعة احرف
تدوین تکوین
تکوین
سبعة احرف
حرف واحد
حرف
تاویل اعظم
صلاة جمعه
لیلة القدر
موافقت با عربیت
موافقت با نهج عربی
نحو
رسم المصحف
تواتر قرائات
انواع تواتر قرائات
اختلاف قرائات در فقه
قرائات شاذ
قرائت به خبر واحد
تاریخ قرائات
انواع قراء

روایت « علی نجومه نجوم » و ارتباط آن با آیه « لا اقسم بمواقع النجوم»

۱۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۶)

شاگرد: این تعبیر در مورد قرآن وارد شده؟ استاد: بله، در کافی شریف نگاه کنید. خیلی روایت سنگینی است. همان روایتی است که می‌فرماید «فإذا التبست عليكم الفتن كقطع الليل المظلم فعليكم بالقرآن‏». حالا این‌که نجوم چیست ما دو-سه روز مباحثه کردیم. همان سال‌های اول بو...

توحید مصاحف
احتجاج با عامه
تاریخ قرائات
تعدد قرائات در التمهید
مواقع نجوم
اصل موضوعی
جوهره قرآن

نظارت روایات «هوّن علی امتی» بر تسهیل در تلاوت قرآن

۲۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۱)

عرض من این است: در روایات حوزه‌های ظریفی هست که با هم مخلوط شده است. «نزول علی سبعة احرف» و «اقرئه علی سبعة احرف» دو حوزه است. چه جور حوزه‌ای است؟ یک وقتی است که می‌گوییم در امت من پیرمرد هست، بچه هست، با سواد هست، بی سواد هست، همه می‌خواهند نماز بخوانند، لذ...

تدوین تکوین
سبعة احرف
جوهره قرآن
تلاوت به مرادف
لهجه‌ عرب
سبعة احرف
تهوین و تخفیف
حکمت قرائات
هوّن علی امتی
طبیعت قرآن

حمل کلمه «وسّع» بر توسعه ظرفیت ظهور حقیقت قرآن

۲۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۳) ب) فقه الحدیث روایت «يأمرك أن تقرأ القر...

اما در کلمه «وسّع» ندارد که این‌ها ضعیف هستند. نقص و ضعف ندارد، واژه زیبایی است. اگر امت من بر یک حرف بخوانند، آن ظرفیتی که قرآن –کتاب تو- دارد در بستر امت اسلامی به ظهور تام نمی‌رسد. وسّع یعنی قرآن کتاب تو است، وقتی به حرف واحد خوانده می‌شود در امت یک ظرفیت...

وسع علی امتی
حکمت قرائات
تهوین و تخفیف
سبعة احرف
حرف واحد
جوهره قرآن
هون علی امتی
تعدد قرائات
تدوین تکوین
علم الهی

رجوع کل قرآن کریم به بسائط حروف مقطعه به وزان تکوین

۲۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۳) ب) فقه الحدیث روایت «يأمرك أن تقرأ القر...

شاگرد: نکته‌ای که هست این است که اگر حضرت این را می‌فرمودند و باز بر اساس ظرفیت و ضعف بشر به صورت واحد نازل می شد، باز هم با این الفاظ نازل می‌شد؟ استاد: نکته این است که اساساً حرف ابو فاخته این است: خدا چه کار کرده که الآن می‌تواند این توسعه ها را بدهد؟ اص...

حروف مقطعه
فواتح السور
جوهره قرآن
حکمت قرائات
تبیانا لکل شیء
وسع علی امتی
حروف مقطعه
جوهره قرآن
حسن حسن زاده آملی
لایمسه الا المطهرون
هویت شخصیتی پسین
هویت شخصی
عندنا خزائنه
تبیانا لکل شیء
فواتح السور
کربلائی کاظم

انعکاس «وسّع علی امتی» در وسعت تعدد قرائات

۲۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۳) ب) فقه الحدیث روایت «يأمرك أن تقرأ القر...

شاگرد: توسعی که حضرت خواستند آثار لفظی نداشته؟ استاد: اتفاقا مهم‌ترین آثار لفظی را داشته. شاگرد: شما فرمودید چون حرف واحد است چیزی کم و زیاد نمی شده و باز هم همین الفاظ قرآن بود. استاد: نه، من این را عرض نکردم. ببینید قرآن کریم طوری است که «ما ننزله الا ب...

جوهره قرآن
حکمت قرائات
تعدد قرائات

روایت «وسّع علی امتی» با نگاه فقهی

۲۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۴)

صفحه چهارم بودیم، قلت: و روی الصدوق فی «الخصال» بإسناده إلیهم قال: «قال رسول اللّٰه صلی الله علیه و آله و سلم: أتانی آتٍ من اللّٰه عزّ و جلّ یقول: إنّ اللّٰه یأمرک أن تقرأ القرآن علی حرف واحد. فقلت: یا ربی وسّع علی امتی. فقال: إنّ اللّٰه تعالی یأمرک أن تق...

وسع علی امتی
تهوین و تخفیف
سبعة احرف
وسع علیهم
سبعة احرف
حکمت قرائات
جوهره قرآن
تحدی
وحی قرآنی
محی بیانی
وسع علی امتی
لاحن
موضوع علم اصول
تواتر قرائات
ادله اربعه
کتاب

الف) تدوین معنایی

۲۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۴) انواع تدوین در قرآن کریم

شاگرد: فرمودید که ظاهر «وسّع» این است که سخت گرفته نشود، اما این شبهه می‌شود که خود پیامبر عالم بودند که قرآن کریم تدوین تکوین است، عالم بودند که اگر یک حرف هم به هم بخورد از تدوین بودن تکوین بیرون می‌رود. لذا چطور در خواست «وسّع» می‌کردند؟ به بیان فقهی که د...

تدوین قرآن
انواع تدوین
جوهره قرآن

ب) تدوین نگاشتی

۲۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۴) انواع تدوین در قرآن کریم

من که عرض می‌کنم قرآن تدوین است، اصلاً منظورم این نیست که جوهره قرآن، تدوین معنایی عالم نیست. ولو یکی از مهم‌ترین شئون قرآن تدوین معنایی نفس الامر است. در این مشکلی نداریم، مانعة الجمع نیست. اما آن، محور نیست. آن چه که محوریت قرآن در اوست در ربط حروف مقطعه ن...

تبیانا لکل شیء
علم امام
تدوین تکوین
جوهره قرآن
تدوین نگاشتی
انواع تدوین
فواتح السور
ام الکتاب
حروف مقطعه

ج) تدوین عددی و ریاضی

۲۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۴) انواع تدوین در قرآن کریم

شاگرد: یعنی کل کلماتش رمز است؟ استاد: رمز به این معنا که به ازای یک شیء تکوینی است. از عجائبی که اینجا هست…؛ آدم بعضی‌ها را می‌بیند که می‌گویند این‌ها بافتنی و خیالات است، اما وقتی آدم چند مطلب بشنود می‌بیند مثل این‌که این‌ها خیلی بافتنی نبود. از قدیم معروف...

تدوین ریاضی
علوم غریبه
علم اعداد
تدوین تکوین
جوهره قرآن
ارتعاش
نقطه ثقل
ریاضیات
تدوین تکوین
نقطه ثقل

خصوصیات اقراء سنت و عدم ملازمه آن با تحدی

۲۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۵)

حالا در مورد مطلب روایت که فرمودید جمع‌بندی کنیم. من عرض کردم ممکن است در کلمه «وسّع علی امتی» حیثیاتی ملحوظ شود؛ اگر توسعه در مکلفین و حال آن‌ها باشد فقه می‌شود. اگر توسعه‌ای شبیه «فوض الیه امر دینه» باشد، اقراء به سنت می‌باشد. البته آن هم از ناحیه خدا است....

وسع علی امتی
تهوین و تخفیف
حکمت قرائات
اقراء سنت
تشریع پیامبر
مقام حضرت زهراء
علم غیب
عوالم امام
تدوین تکوین
جوهره قرآن
لیلة القدر
سبعة احرف
تحدی

اقراء سنت و عدم ملازمه آن با تدوین تکوین

۲۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۵)

شاگرد: می‌خواهید بفرمایید وقتی پیامبر اقراء می‌کنند، شخصیتی پسین نیست؟ استاد: می‌خواهم عرض کنم آن چه را که ملک وحی آورد، چون ریختش ریخت تدوین تکوین بود، یک هویت خاصی دارد که آن هویتش هویت تدوین تکوین است. اگر حضرت در اقرائشان آن حیثیت را ملاحظه کنند، اقراء ...

جوهره قرآن
تدوین تکوین
تحدی
اقراء سنت
تدوین اخباری
تدوین نگاشتی
اعجاز قرآن
تحدی قرآن
اقراء سنت
هویت شخصیتی پسین

صوت تلفظ شده آیات، اولین لایه قوس صعود

۲۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۵)

من نتیجه را نگرفته ام. مقصود اصلی را نگفته ام. گفتم کف نزول؛ وقتی ما یک آیه را تلاوت می‌کنیم شخص صوت من و تلاوت من جزئی است. این جزئی و متن صوت ما اولین لایه قوس صعود آیه دوم سوره مبارکه توحید است. یعنی وقتی شما «الله الصمد» را تلاوت می‌کنید، یک فرد زمانی و ...

هویت شخصی
هویت شخصیتی پسین
قرآن صاعد
قوس صعود قرآن
جوهره قرآن