رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 9

ترتب سه عبارت «ایّها الناس» در پایان حدیث

۱. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۶/۲۸)

خطبة الوسیلة
الکافی
نگاه به ارزش‌ها
رفع غفلت مانع
خوف از خداوند متعال
سقیفه
عامل شکل¬گیری سقیفه
توحید شیخ صدوق

تفاوت نقل فقرۀ پایانی خطبه در کتب شیخ صدوق با دیگر کتاب‌ها

۲. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۷/۱۱)

شیخ کلینی
خطبة الوسیلة
شیخ صدوق
نقل شیخ صدوق
الکافی
مجلسی اول
الرسائل للکلینی
رتبۀ صاحبان کتب اربعة

کلمات امیرالمؤمنین علیه السلام پیرامون اسلام

۲. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۷/۱۱)

معنای غایت
معقل
حرز
شفیع
توبه
غایت اسلام
خطبة الوسیلة
اسلام
اسلام از دیدگاه امام علی علیه السلام
جایزه مسلمان
مرگ

اختلاف نسخه‌ها و معنای فقرۀ «ومن لم يرع في كلامه أظهر هجره»

۶. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۸/۰۹)

مراعات زبان
خطبة الوسیلة
الهجر
هجره
فخره
کلام ارغی
مراعات کلام
تحف العقول
سید رضی
برکات سید رضی
نهج البلاغة
مرحوم اشرف جعفری
کلمات سید العرب
لزوم گردآوری اختصاصیات کتب
طرح شناسنامۀ احادیث
ضرورت یادداشت‌برداری از مطالب

ترتیب سه عبارت «ایّها الناس» در پایان حدیث

۱. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۶/۲۸) ترتب سه عبارت «ایّها الناس» در پایان حدیث

در شرح صفحه هفتاد و سوم بودیم. باب دوم، حدیث بیست و هفتم. قبلاً عرض کرده‌‌ام که مرحوم کلینی رضوان‌اللّه‌علیه، این حدیث بیست و هفتم را، در کافی، به نام «خطبة الوسیله» آورده‌اند. آن گونه که در حافظه‌‌ام هست، در تحف العقول هم، اسمش آمده است. مرحوم صدوق هم، آن ر...

الکافی
نگاه به ارزش‌‌ها
رفع غفلت مانع
خوف از خداوند متعال
سقیفه
عامل شکل‌‌گیری سقیفه
خطبة الوسیلة

تفسیر دو فقره «ولا حسب أبلغ من الأدب، ولا نسب أوضع من الغضب» در کلام مجلسی

۲. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۷/۱۱) تفاوت نقل فقرۀ پایانی خطبه در کتب شیخ ص...

من می‌خواستم در این جلسه این حدیث را تمام کنیم. چون ایشان تیمناً، این حدیث را آورده‌اند، ولی اگر بخواهیم فقره به فقره را بحث کنیم، چند سال می‌شود. لذا باید زودتر بخوانیم. اگر خواستید کل عبارات را ببینید، مرحوم مجلسی، در مرآة العقول، خطبة الوسیله را شرح کرده‌...

نسب
خطبة الوسیلة
حسب
ادب
نصب
غضب
مرحوم مجلسی
مرآة العقول
تفاوت نسب و حسب

کلمات امیرالمؤمنین علیه السلام پیرامون اسلام

۲. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۷/۱۱) کلمات امیرالمؤمنین علیه السلام پیرامون ...

آنچه گذشت، نکاتی بود که راجع به این حدیث است. هم سند و هم مطالبش را عرض کردم. حالا عبارت را بخوانم. سه فقره بود. فقره اول گویا ایجاد مقتضی و معرفت و شرط بود. فقره دوم رفع مانع بود. فقره سوم راه کار عملی بود که جلسه قبل عرض کردم. شروع فرمایشات حضرت علیه السلا...

غایت اسلام
معنای غایت
معقل
شفیع
توبه
مرگ
خطبة الوسیلة
اسلام
اسلام از دیدگاه امام علی علیه السلام
جایزه مسلمان

رابطۀ دو تعبیر «ذوق الموت» و «قوت الموت» در کلام قاضی سعید

۶. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۸/۰۹) رابطۀ دو تعبیر «ذوق الموت» و «قوت الموت...

در صفحۀ هفتاد و چهارم بودیم در فقرۀ پایانی حدیث بیست و هفتم که در کتاب‌های دیگر، به نام خطبة الوسیلة نامیده شده بود.[1] دیروز به بنده یادداشتی دادند؛ فرموده‌اند: «با توجه به حدیث «انت قوت الموت»[2] و هم‌چنین روایت «یذبح کما تذبح الشاة ثم ینادی منادی لاموت اب...

قاضی سعید
الموت
مرگ
ذوق الموت
قوت الموت
خطبة الوسیلة
جایگاه قاضی سعید

معنای فقرۀ «و ما تناكرتم إلا لما فيكم من المعاصي والذنوب»

۶. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۸/۰۹) اختلاف نسخه‌ها و معنای فقرۀ «ومن لم يرع...

جمله بعدی این است. این جمله را تذکر می‌دهم، بقیۀ آن بر عهده ذهن شریف خودتان باشد؛ «وما تناكرتم إلا لما فيكم من المعاصي والذنوب». این عبارت هم نکته دارد. «تناکرتم» یعنی چه؟ یعنی دعوا نکردید؟! «تناکر القوم ای تنازعوا». «و ما تناكرتم إلا لما فيكم من المعاصي وال...

خطبة الوسیلة
معاصی
ذنوب
تناکرتم
تناکر بر گناه
تسابق بر طاعت
ریشه انحراف سقیفه
جهل