جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 5
بررسی عبارت وافیه
و في «وافية الاصول » اتفق قدماء العامّة على عدم جواز العمل بقراءة غير السبع أو العشر المشهورة و تبعهم من تكلّم في هذا المقام من الشيعة و لكن لم ينقل دليل يعتدّ به، انتهى. و ظاهره جواز التعدّي عنها و يأتي الدليل المعتدّ به. «و فی وافیة الاصول»؛ وافیه برا...
برخی از کتب طبقات القراء
من نکات کلیای را عرض میکنم. در این بابی که ایشان فرمودند کتابهایی نوشته شده است. از قدیم و جدید. یعنی همینی که ایشان در این چند سطر گفتهاند. اینها را یادداشت بفرمایید. یکی از ابواب مهم کتاب طبقات القراء است. جور و واجور. این کتاب قدیمی برای دانی است. دو...
تعیین چهارده روایت توسط دانی و مکی بن ابی طالب و شاطبی
ببینید «لکن اشتهر» خیلی وقتها به ذهن میآید که چون ابن مجاهد تسبیع کرده پس چهارده راوی از هفت هم برای ابن مجاهد است. درحالیکه اینطور نیست. این از نکاتی است که متخصصین تذکر میدهند. ما هم که اینها را نمیدانستیم، اساتید تذکر دادند. ابن مجاهد تنها هفت تا ...
تشیع ابن خالویه
قبل از اینکه بحث سندی حدیث را عرض کنم؛ فایده این بحثها چیست. ایام شهادت امام جواد علیهالسلام به مجلس روضه رفته بودم. از روضه بیرون آمدم، در ماشین که برمیگشتیم آقایی تشریف داشتند. گفتند من در منبر آقایی حاضر بودم. خودشان تعریف کردند. اسم هم بردند. گفتند د...
عبارت تبیان شیخ طوسی و جامع البیان دانی در « و ارجلکم»
این بیان مجمع بود، حالا به تبیان میآییم. کدام یک از آنها جلوتر است؟ تبیان شیخ. ببینیم مرحوم شیخ در تبیان راجع به قرائت «ارجل» چه فرمودهاند. [ القراء ة ] قرأ نافع وابن عامر والكسائي وحفص ويعقوب، والاعشى إلا النقار " وارجلكم " - بالنصب - الباقون بالجر و...