جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 6
توصیف معرفتی موت در تعبیر «و لو علم الإنسان ما هو فيه مات خوفاً من الموت» روایت جاثلیق
حاشا نکردن در دنیا، معنای معرفتی «لوح»
استاد: بله، به مناسبتی هم که حضرت علیه السلام این را فرموده بودند. دنبالش عباراتی دارند. حضرت علیه السلام فرمودند: «فازوا لله الابرار ، تدري من هم؟ (هم) الذين لايؤذون الذر كفى بخشية الله علما ، وكفى بالاغترار بالله جهلا ، ياحفص إنه يغفر الجاهل سبعون ذنبا ...
جمع بین مفاد اکل میته از دنیا و محبت مال در روایات
رد ادعای مفاد صوفیه در روایت حفص به حدیث سی و یکم رسیدیم. ولی یکی از اعزه، مطلبی را فرستادهاند، راجع به حدیث حفص که هفتۀ قبل خواندم. فرمودهاند: در کافی، حدیثی هست که با مضمون این روایت موافقت ندارد. شما حدیث حفص را با آن حدیث، چطور جمع میکنید؟ حدیث حفص ...
تعبیر «مَا تَرَى عَلَيَّ مِنْ ثَوْبٍ إِنَّمَا أَلْبَسُهُ لِلنَّاسِ» در روایت سفیان ثوری
شواهدی را عرض میکنم؛ ایشان به جلد پنجم کافی آدرس داده بودند. در جلد ششم، صفحۀ چهارصد و چهل و دو؛ همان حدیث معروفی است که همه شنیدهاید و واقعاً مضمون عجیبی دارد. یعنی اینکه امام علیه السلام میفرمایند: «إذا اضطررت إليها أكلت منها»، با این حدیث اینجا … : ...
تأیید مفاد روایت حفص در روایات باب احکام ملابس وسائل
حالا آن چیزی که در تأیید روایت حفص میخواهم، بگویم این است: ببینید روایت حفص یک محتوایی ندارد که شما فقط ظاهرش را ببینید که شبیه حرف سفیان ثوری است. اصلاً این جور نیست. روایت حفص موافق معظم و طیف بسیار وسیعی از روایات است که نه تنها نقش القای عادی، بلکه نقش...
دنیا طلبی معیار تشخیص عمل خوب از بد
شاگرد: آخرش باید چه کار کنیم؟ امیرالمؤمنین علیه السلام به این صورت است، امام صادق علیه السلام به آن صورت است. استاد: جمع بین اینها بسیار واضح است. معنای محوری این است که به محض اینکه کاری رنگ خاک و توجه به دنیا دارد، رنگ ماندن در اینجا دارد، این کار خوب...