رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 10

مقدمه نافع مرحوم آقای شعرانی بر منهج الصادقین

۱۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۸)

تفسیر منهج الصادقین را هم آورده‌ام. اگر منزل رفتید نگاه کنید. خیلی چیزها هیمنه ای پیدا می‌کند و فراموش می‌شود. من آن را آورده‌ام. فردا مفصل تر بحث می‌کنیم. تفسیر منهج الصادقین تفسیر فارسی عال العال است. نوشته چاپ سوم، چهل وشش. چاپ چهارم چهل و هفت. در آن سال‌...

علامه حسن زاده و تعدد قرائات
مقدمه کتاب
علامه شعرانی و تعدد قرائات

بیان علامه شعرانی پیرامون تعدد قرائات در زمان رسول الله

۱۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۹)

شاگرد: یک وقتی هست که می‌خواهیم به حرف نجم الائمه احتجاج کنیم و بگوییم او تواتر قرائات سبع را قبول داشته یا نه؟ من می‌خواهم بگویم کسی که تواتر را قبول ندارد نیازی نیست که حتماً تک قرائتی باشد. من پنج قرائتی یا ده قرائتی هستم اما تواتر سبع را قبول ندارم. فعلا...

علامه شعرانی و تعدد قرائات
صداق
تعلیم قرآن
تعدد قرائات
تعدد قرائات در التمهید
تاریخ قرائات
علامه طباطبایی و تعدد قرائات

نقد قول مرحوم شعرانی در عدم انتساب قرائات به ملک وحی

۱۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۳۰)

     و الحاصل: أنّ أصحابنا متفقون علی عدم جواز العمل بغیر السبع و العشر، إلّا شاذّ منهم کما یأتی و الأکثر علی عدم العمل بغیر السبع، لکن حکی عن ابن طاووس فی مواضع من کتابه المسمّی ب «سعد السعود» أنّ القراءات السبع غیر متواترة، حکاه عنه السیّد نعمة اللّٰه و ...

علامه شعرانی و تعدد قرائات
تعدد قرائات
تواتر قرائات

عدم اختلاف قراء در آیات قابل اختلاف، دلیلی بر سماع و تحفظ قراء

۲۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۴)

دیروز تمام چهل و پنج صفحه مقدمه تفسیر منهج الصادقین مرحوم شعرانی را خواندم. واقعاً مقدمه‌ای است که دلالت دارد بر کارکردن ایشان. وقتی عالم بزرگی چیزی می‌نویسد -ممکن است کسی از دیگران رو نویسی کند- اما وقتی می‌دانیم آقای شعرانی مدرس بزرگی بودند و یک عمر زحمت ک...

تهوین و تخفیف
وسع علی امتی
احکام قرائات
تلاوت اشتباه
اختلاف قرائات
صحفی
اشتباه روات
فضای علم قرائات
علامه شعرانی و تعدد قرائات

لزوم توجه به قوت و ضعف دلالت در بحث تواتر قرائات

۳۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۵)

در آن جا من عبارات را دسته‌بندی می‌کنم. این خیلی مهم است. یعنی در عبارات شیخ الطائفه عبارت «کله حق و کله صواب» دلالت قوی‌ای دارد اما مثل قوت دلالت عبارت شهید ثانی «کل مما نزل به الروح الامین» نیست. نظیر همین «کله صواب» روایاتی بود که در این مباحثه مکرر تکرار...

علامه شعرانی و تعدد قرائات
علامه شعرانی و تعدد قرائات
تعدد قرائات
کلاهما حق
سلام علی آل یاسین
علامه طباطبایی و تعدد قرائات
شهید ثانی و تعدد قرائات

تلاوت و سماع قوام قرآنیت قرآن

۴۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۱)

چیزی که می‌خواستم الآن عرض کنم –با این‌که هفت-هشت روز است که این کتاب جلوی من است- این است: ایشان چند عنوان دارند که خلاصه این بحث‌ها است. بحث‌هایی که خیلی دقیق و کلاسیک است. اول، قرآن و تلاوت آن است. عناوین خیلی قشنگی است. می‌گویند قرآن کتاب مطالعه نیست. کت...

علامه شعرانی و تعدد قرائات
مصحف
مصحف
تلاوت

تواتر قرآن در کلام علامه شعرانی و تعریض به ابن جزری در پذیرش خبر واحد

۴۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۱)

دوم؛ قرآن متواتر است و باید به تواتر ثابت شود. قوام قرآنیت قرآن به تواتر است. بعد از تواتر سراغ اختلاف قرائت می‌روند. خب حالا اختلاف قرائت این متواتر را چطور توضیح می‌دهید؟ بحث می‌کنند و توضیح می‌دهند. بعد مسأله مصحف را مطرح می‌کنند. فصل بعدی وقتی از اختلاف ...

علامه شعرانی و تعدد قرائات
عدول ابن جزری

تواتر در چه دوره‌ای معیار است؟

۴۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۱)

سؤال مهم‌تر؛ شما که می‌فرمایید «ما لیس بمتواتر لیس بقرآن»، «لیس بقرآن» در چه زمانی؟ در زمان ما؟ یا ولو در قرن اول؟ قید دارد. می‌فرمایند «لان غیر المتواتر لیس بقرآن»؛ غیر متواتر چه زمانی؟ در عصر ما؟ غیر المتواتر فی عصرنا لیس بقرآن؟ حالا همین‌جا عبارت خود آقای...

شرطیت تواتر
ابن مسعود
قرائت ابن مسعود
مصحف عثمان
تاریخ قرائات
تواتر قرائات
مصحف ابن مسعود
علامه شعرانی و تعدد قرائات

قابلیت اثبات تواتر در سده های نخستین اسلامی برای قرائات خبر واحد

۴۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۱)

شاگرد: نسبت به اطلاق کلام علامه شعرانی بگوییم مطلب بالاتر از این حرف‌ها است. یعنی بگوییم قرآنیت قرآن بند به تواتر نیست. اما اگر «نزل القرآن علی سبعه احرف» را پذیرفتیم و این‌که این قرائات سبعه این همانی با سبعه احرف ندارد را هم پذیرفتیم، چه بسا جبرئیل یک قرائ...

عدول ابن جزری
شرطیت تواتر
علامه شعرانی و تعدد قرائات
ابن جزری و تعدد قرائات

قوامیت قرآن به سماع و رد منشأیت ضعف رسم‌الخط در اختلاف قرائات

۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۷/۲۶)

قاعدۀ کلی‌ای را گفته‌اند و من هم عرض کرده‌ام و شما هم روی آن تأکید کنید؛ ببینید اساساً رسم المصحف الشریف مذکّر آیات قرآن شریف است. نه این‌که خودش آیات قرآن باشد. چرا؟ چون قوام آیات شریفه قرآن به الفاظ آن است. ملک وحی‌ الفاظ را آورده، این نقوش را که نیاورده ا...

رسم المصحف
جوهره قرآن
سماع
فضای علم قرائات
علامه شعرانی و تعدد قرائات
فضای علم قرائت
خط