جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 10
مقدمه نافع مرحوم آقای شعرانی بر منهج الصادقین
تفسیر منهج الصادقین را هم آوردهام. اگر منزل رفتید نگاه کنید. خیلی چیزها هیمنه ای پیدا میکند و فراموش میشود. من آن را آوردهام. فردا مفصل تر بحث میکنیم. تفسیر منهج الصادقین تفسیر فارسی عال العال است. نوشته چاپ سوم، چهل وشش. چاپ چهارم چهل و هفت. در آن سال...
بیان علامه شعرانی پیرامون تعدد قرائات در زمان رسول الله
شاگرد: یک وقتی هست که میخواهیم به حرف نجم الائمه احتجاج کنیم و بگوییم او تواتر قرائات سبع را قبول داشته یا نه؟ من میخواهم بگویم کسی که تواتر را قبول ندارد نیازی نیست که حتماً تک قرائتی باشد. من پنج قرائتی یا ده قرائتی هستم اما تواتر سبع را قبول ندارم. فعلا...
نقد قول مرحوم شعرانی در عدم انتساب قرائات به ملک وحی
و الحاصل: أنّ أصحابنا متفقون علی عدم جواز العمل بغیر السبع و العشر، إلّا شاذّ منهم کما یأتی و الأکثر علی عدم العمل بغیر السبع، لکن حکی عن ابن طاووس فی مواضع من کتابه المسمّی ب «سعد السعود» أنّ القراءات السبع غیر متواترة، حکاه عنه السیّد نعمة اللّٰه و ...
عدم اختلاف قراء در آیات قابل اختلاف، دلیلی بر سماع و تحفظ قراء
دیروز تمام چهل و پنج صفحه مقدمه تفسیر منهج الصادقین مرحوم شعرانی را خواندم. واقعاً مقدمهای است که دلالت دارد بر کارکردن ایشان. وقتی عالم بزرگی چیزی مینویسد -ممکن است کسی از دیگران رو نویسی کند- اما وقتی میدانیم آقای شعرانی مدرس بزرگی بودند و یک عمر زحمت ک...
لزوم توجه به قوت و ضعف دلالت در بحث تواتر قرائات
در آن جا من عبارات را دستهبندی میکنم. این خیلی مهم است. یعنی در عبارات شیخ الطائفه عبارت «کله حق و کله صواب» دلالت قویای دارد اما مثل قوت دلالت عبارت شهید ثانی «کل مما نزل به الروح الامین» نیست. نظیر همین «کله صواب» روایاتی بود که در این مباحثه مکرر تکرار...
تلاوت و سماع قوام قرآنیت قرآن
چیزی که میخواستم الآن عرض کنم –با اینکه هفت-هشت روز است که این کتاب جلوی من است- این است: ایشان چند عنوان دارند که خلاصه این بحثها است. بحثهایی که خیلی دقیق و کلاسیک است. اول، قرآن و تلاوت آن است. عناوین خیلی قشنگی است. میگویند قرآن کتاب مطالعه نیست. کت...
تواتر قرآن در کلام علامه شعرانی و تعریض به ابن جزری در پذیرش خبر واحد
دوم؛ قرآن متواتر است و باید به تواتر ثابت شود. قوام قرآنیت قرآن به تواتر است. بعد از تواتر سراغ اختلاف قرائت میروند. خب حالا اختلاف قرائت این متواتر را چطور توضیح میدهید؟ بحث میکنند و توضیح میدهند. بعد مسأله مصحف را مطرح میکنند. فصل بعدی وقتی از اختلاف ...
تواتر در چه دورهای معیار است؟
سؤال مهمتر؛ شما که میفرمایید «ما لیس بمتواتر لیس بقرآن»، «لیس بقرآن» در چه زمانی؟ در زمان ما؟ یا ولو در قرن اول؟ قید دارد. میفرمایند «لان غیر المتواتر لیس بقرآن»؛ غیر متواتر چه زمانی؟ در عصر ما؟ غیر المتواتر فی عصرنا لیس بقرآن؟ حالا همینجا عبارت خود آقای...
قابلیت اثبات تواتر در سده های نخستین اسلامی برای قرائات خبر واحد
شاگرد: نسبت به اطلاق کلام علامه شعرانی بگوییم مطلب بالاتر از این حرفها است. یعنی بگوییم قرآنیت قرآن بند به تواتر نیست. اما اگر «نزل القرآن علی سبعه احرف» را پذیرفتیم و اینکه این قرائات سبعه این همانی با سبعه احرف ندارد را هم پذیرفتیم، چه بسا جبرئیل یک قرائ...
قوامیت قرآن به سماع و رد منشأیت ضعف رسمالخط در اختلاف قرائات
قاعدۀ کلیای را گفتهاند و من هم عرض کردهام و شما هم روی آن تأکید کنید؛ ببینید اساساً رسم المصحف الشریف مذکّر آیات قرآن شریف است. نه اینکه خودش آیات قرآن باشد. چرا؟ چون قوام آیات شریفه قرآن به الفاظ آن است. ملک وحی الفاظ را آورده، این نقوش را که نیاورده ا...