رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 5

تهافت کلام قائلین به اصالت جامعه و قائلین به اصالت فرد

۲۳. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۳/۰۳/۰۳) اوسعیت نفس الامر از وجود و مسأله اصالت ...

جلسه قبل عبارت مرحوم علامه طباطبایی(رضوان‌الله‌علیه) مطرح شد که ذیل آیه «يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱصۡبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ»[1] در جلد چهارم المیزان در صفحه ۹۲، فرمودند: «كلام في المرابطة في ال...

اوسعیت نفس الامر از وجود
نفس الامر
اصالت جامعه
اصالت فرد
علامه طباطبایی

کلام علامه طباطبایی در رابطه فرد و اجتماع

۲۲. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۳/۰۲/۲۷)

علامه طباطبایی در جلد چهارم المیزان صفحه ۹۶، ذیل آیه شریفه «يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱصۡبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ»[1] می‌فرمایند: اعتبار الإسلام رابطة الفرد والمجتمع : الصنع والإيجاد يجعل أولا أجزاء ابتدائية لها آثار وخواص ثم يركبها ويؤ...

علامه طباطبایی
اصالت اجتماع
اصالت فرد
فرد و اجتماع

کلام علامه طباطبایی در تناهی ابعاد

۶. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۳/۰۸/۰۳)

شاگرد5: در آیات و روایات دو دسته را دارد؛ بعضی جاها سقف دارد و بعضی جاها "لموسعون" دارد. استاد: بله، بحث‌های تفسیری دارد. ایشان در المیزان ج۱۳ صفحه ١٣٣ دارند: ومن غريب الكلام ما ذكره بعضهم : وذكر غير واحد أنه ما من شيء إلا بين فيه أي في اللوح المحفوظ وال...

آگاهی انسانی
آگاهی پایه‌محور
تناهی ابعاد
علامه طباطبایی
تفسیر المیزان

خـلاصه تفصیـلی

۶. جلسه با مستبصرین (۱۳۹۲/۰۳/۱۶)

مفهوم مشاهده و نیابت خاصه امام زمان (عج) یکی از مسائل مهم در دوران غیبت، مفهوم «مشاهده» و «نیابت خاصه» امام زمان (عج) است. در دوران غیبت صغری، چهار نایب خاص (نواب اربعه) واسطه بین امام و شیعیان بودند. اما پس از پایان نیابت خاصه، امام صراحتاً هرگونه ادعای...

مشاهده امام زمان
صفات اولیاء الله
علامه طباطبایی
اعیان ثابته
عرفان نظری
اوتاد
ابدال
رجال الغیب
تشرف
نیابت خاصه

کلام علامه طباطبایی ذیل آیه «أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطَانُ بِنُصْبٍ»

۲۱. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۳/۱۲/۰۲)

استاد: علامه طباطبایی رضوان‌الله‌علیه در المیزان ذیل آیه شریفه «إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطَانُ بِنُصْبٍ وَعَذَابٍ»[1] بحث زیبایی دارند. خب پیامبران روح قدسی دارند. شیطان راهی به آن‌ها ندارد. اما اینجا حضرت ایوب عرض می‌کنند «أَنِّي مَسَّنِي...

روح
بدن
شیطان
حضرت ایوب
المیزان
علامه طباطبایی