رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 6

حمل کلمه «وسّع» بر توسعه ظرفیت ظهور حقیقت قرآن

۲۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۳) ب) فقه الحدیث روایت «يأمرك أن تقرأ القر...

اما در کلمه «وسّع» ندارد که این‌ها ضعیف هستند. نقص و ضعف ندارد، واژه زیبایی است. اگر امت من بر یک حرف بخوانند، آن ظرفیتی که قرآن –کتاب تو- دارد در بستر امت اسلامی به ظهور تام نمی‌رسد. وسّع یعنی قرآن کتاب تو است، وقتی به حرف واحد خوانده می‌شود در امت یک ظرفیت...

علم الهی
تدوین تکوین
تعدد قرائات
هون علی امتی
جوهره قرآن
حرف واحد
سبعة احرف
تهوین و تخفیف
حکمت قرائات
وسع علی امتی

تدوین تکوین؛ تاویل اعظم «حدیث سبعة احرف»

۲۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۲)

این حدیث شریف چرا این مفاد را دارد؟ دیروز عرض کردم متأسفانه ایشان نه قبل از آن را آورده‌اند و نه بعد از آن را. درحالی‌که هر دوی آن‌ها مهم است. قبلش حماد می‌گوید: عن حماد بن عثمان قال قلت لأبي عبد الله ع إن الأحاديث تختلف عنكم قال فقال إن القرآن نزل على سب...

ترکیب طبایع
تعادل و تراجیح
تناقض
اختلاف احادیث
سبعة احرف
ادنی ما للامام
حماد
سبعة احرف، تاویل
تدوین تکوین
جوهره قرآن
انواع طبایع
تسمیه
انضمام طبایع
نسخ
ادنی ما للامام
طبیعت شخصیتی
طبیعت قرآن
تعارض اخبار
فتوا
علم امام
ادنی ما للامام
علم امام
اعجاز قرآن
تحدی
تعارض
علم الهی
هویت شخصیتی
جوهره قرآن
قرآن نازل
قرآن صاعد
شیوه شارع در بیان احکام
احکام عشره
احکام خمسه
هویت شخصیتی پسین
تعادل و تراجیح
جمع تبرعی
شیوه بیان احکام توسط شارع

علم غیب معصومین

شرح خطبه «خُطّ الموت علی ولد آدم» - جلسه ۵

با این خصوصیاتی که الآن توضیحش را عرض کردم به  مقصودی که آن شب پایان عرضم گفتم. آن علم غیبی که از ناحیه خدا به ائمه علیهم‌السلام داده شده، علمی نیست که با آن بتوانند آینده را مدیریت کنند. اصلاً سنخ علم غیبش سنخ علمی است که فعلیّت تامه است. فعلیّت تامه یعنی...

علم الهی
علم غیب
‌علم امام
امام

مراحل استظهار از کلام

۱۶. توحید صدوق (۱۴۰۳/۱۱/۰۳)

استاد: بسیار خب. ببینید یک نکته هست؛ در تشخیص یک معنا باید ذهن­مان چند مرحله طی کند. اول این است که قرائن داخلیه در مرحله مدلول تصوری را ببیند. بعد قرائن داخلیه در مدلول تصدیقی را ببیند و بعد هم قرائن خارجیه مبینه مدلول تصدیقی را ببیند؛ یعنی مراد متکلم. اگر ...

علم الهی
خواجه نصیرالدین طوسی
جبراً
خیراً
خبراً
الاقرب یمنع الابعد
قرائن خارجیه
تصدیقی
مراحل استظهار
قرائن داخلیه
مدلول تصدیقی
مبادی استظهار
مدلول تصوری

ادامۀ شرح فقرۀ «ولكن كما شاء أن يقول له كن فكان خبرا كما أراد في اللوح»

۱۹. توحید صدوق (۱۴۰۳/۱۱/۲۴)

شاگرد: اگر روایت را «فکان خَبَرا» بخوانیم، اشاره به این دارد که امری که خداوند می‌فرماید، مثل انشائات عادیه نیست. بلکه یک ابرازی از ارادۀ ازلی است که تعلق گرفته است. استاد: توضیحی که می‌دهید، می‌تواند در خود عبارت، فی حد نفسه، معنای درستی باشد، اما قرائن من...

علم الهی
الواح الهیه
خبراً
ارادۀ الهی
اراده
توحید شیخ صدوق
توحید

نقد ادعای اتصاف خداوند متعال به وصف لایتناهی؛ مسبوقیت ذات از عرش الحقائق

۱۹. توحید صدوق (۱۴۰۳/۱۱/۲۴)

مطلب دیگری هم فرموده‌اند. گفتند که قبلا مطرح شده است. جا دارد در این­جا هم بحث شود. در بحث‌هایی که کلاً برای خداوند متعال مطرح می‌شود، محکماتی هست که اگر هر جلسه هم تکرار کنیم تا ادبیاتی که در روایات اهل البیت علیهم‌السلام هست در ذهن­مان ملکه بشود، جا دارد. ...

عدم تعطیل
عدم تشبیه
کمال الاخلاص له نفی الصفات عنه
معرفة اللّه
صادر اول
قاهریت
رابطه خالق و مخلوق
وحدت وجود
ذات الهی
عینیت ذات و صفات
صفات
علم الهی
تعطیل معرفت
وجود اشاری
فوق لایتناهی بما لایتناهی
احاطه خداوند
قهر احاطی
مقهوریت
صادر اول
عرش الحقائق
عدم تعطیل
نفی الصفات عنه
صفات ذاتی
صفات فعلی
طبایع
فوق لایتناهی بما لایتناهی
اتصاف ذات به عدم تناهی
برهان لایتناهی
عرش الحقائق