جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 5
مسلم بودن تواتر قرائات و اشکال به التمهید
یکی از چیزهایی که امروز دیدم و برایم جالب بود، در جلد دوم، صفحه هشتاد و پنج بود. دو-سه سؤال سنگین مقابل ایشان مطرح میشود. به ایشان میگویند شما در مورد اختلاف مصاحف عثمانی چه میگویید؟ یعنی بهعنوان اشکال بر صاحب التمهید مطرح میشود. ایشان میگویند چه کسی گ...
تفاوت «سبعة احرف» در نزول و در قرائت
الآن میخواهم این را عرض کنم که سبعة احرفی که در محدوده تقرأ مطرح است، ریختش با سبعة احرفی که در نزول مطرح است، فرق میکند. ولو همه اینها سبعة احرف هستند. چرا؟ همه اینها زیر سر کلمه حرف است. مرحوم طبرسی در مجمع فرمودند «الحرف و الطرف و الجانب نظائر»؛ همه...
قانون فشردهسازی در اشتقاق کبیر و تطبیق آن بر کلمه «حرف»
ببینید در این مثال شما چطور میخواهید بهدنبال «حَرَف» بروید. در مورد «زلزله» میتوانید بگویید که ترکیبی از دو «زَلَّ» است. «زُحزح»، ترکیبی از «زحَ» است. اینها زیاد است. «دمدم» و… .«دحرج» به چه صورت است؟ «دح» و «رج» را ترکیب میکنید و میگویید «دحرج». وقتی ...
فهم سریع معنای تکثر در «ثاء» و معنای قطع در «تاء» با دیدن کلمات مختلف
استاد: احسنت. ببینید حضرت میفرمایند: محکم و ثابت. یادتان هست در بحث لغوی دیروز «ثب» و «بث» را عرض کردم؟ «بث»، باء به ثاء خورده است. «ثب»، ثاء به باء خورده است. همین شده «ثبت». متفرق است و بعد مجتمع میشود و بعد «تاء» است. اگر یادتان باشد قبلاً عرض کردم که ...
بررسی کلمات ثنائی بهترین راه برای فهم معانی حروف
شاگرد: کلمهی «اتی»، کلمهای است که «ت» خالص در آن هست. استاد: بله، کلمهی «وتی» و «اتی» از آنهایی هست که فقط «ت» را دارد. «اتی» به چه معنا است؟ شاگرد: یعنی آمد. استاد: آمد به چه معنا است؟ یعنی یک کاری بود که ادامه داشت…؛ خودتان نمیگویید «وصول» آنی است...