جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 7
بحث از دو روایت مهم کافی: « نزل من عند واحد » و « نقرأ علی قرائة ابیّ»
حالا روایت کافی شریف چه بود؟ دو روایت بود. جلد دوم صفحه ۶۳۰ که در باب النوادر است. از چیزهای جالب که توجه به آن خوب است این است که کافی مصدر اصلی این دو روایت است. در القرائات سیاری هم آمده و متعدد هم هست. ولی کتابی که رایج بوده و در دست علماء بوده کافی شر...
وجه اختیار قرائت از بین قرائات متواتر
شاگرد: در این مثالی که زدید اگر هر دو را متواتر بداند چرا باید این کار را بکند؟ استاد: نکته خوبی است. اگر نزد نافع هر دو متواتر است دیگر سند چیست؟ متواتر که سند نمیخواهد. ما در مقام اقراء تدوین هستیم؛ یعنی زحمات اینها بی خودی نیست؛ ما الآن هزاران کتاب دار...
وضوح وجود مصاحف متعدد و اختلاف بین آنها
من گاهی است اینها را خدمت شما میگویم که از تجربیات طلبگی است. بعضی از بحثها هست که آنها مقابلش موضع میگیرند. به قول امروز گارد میگیرند که نگویید و چرا میگویید! اما این بحثی که عرض میکنم در کتب اصیل خودشان و علماء بزرگشان نسبت به آن اصلاً موضع نمیگیر...
بطلان ادعای عدم دسترسی به قرائات زمان پیامبر با بررسی تعدد قرائت در «ملک» و «مالک»
شاگرد: این احتمال با قرائن بیرونی هم میسازد، چون او روی قرائت خودش اصراری داشته. در تاریخ ابن مسعود به این صورت است. حضرت میفرمایند اگر او میخواهد روی قرائت خودش اصرار کند و قرائت ما را کنار بزند… . استاد: بله، ذیل همین حدیث مرحوم آقای حکیم یک جملهای دا...
ادعای انحصار قرائت صحیح در قرائت ابی توسط فیض کاشانی
من داشتم از فرمایش مرحوم فیض مطلبی را عرض میکردم. چون وقت رفت خلاصه عرض میکنم. مرحوم فیض در مفاتیح، در وافی و در صافی کلماتی دارند همچنین در کتاب نقد الاصول که دیروز بخشی از آن را خواندم. در نقد الاصول فرمودند:«فالاولى أن يقال بتواتر القدر المشترك بين الكل...
فقه الحدیث روایت«ان کان ابن مسعود لایقرأ علی قرائتنا فهو ضال»
صفحه پنجم از کلام مرحوم صاحب مفتاح الکرامه بودیم. ایشان فرمودند: قال الصادق علیه السلام فی صحیح الفضیل لما قال له إن الناس یقولون إن القرآن نزل علی سبعة أحرف کذب أعداء اللّٰه و لکنه نزل علی حرف واحد من عند الواحد و مثله خبر زرارة و قال المحدث الکاشانی فی ...
پاسخ مرحوم حکیم به برداشت عدم اعتبار قرائات از روایت سالم ابی سلمه
خب این یک روایت است. ایشان فرمودند «یمنعون»، اما جوابش را مرحوم آقای حکیم دادند. مستمسک جلد ششم، صفحه ٢۴۵؛ مرحوم آقای حکیم در این صفحه عبارت بسیار جانانهای داشتند. یک بار دیگر این عبارت را خدمت شما خواندم. اگر من این عبارت را ده بار بخوانم سیر نمیشوم. چرا؟...