جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 9
معنای قرائت شاذ و امکان اثبات تواتر قرائات شاذه
شاگرد: منظور از تعبیر قرائت شاذه در قرائات سبع و عشر، شاذ در میان آنها است. مثل مفردات حفص است. یعنی چون در عمومشان نیست در این مجموعه شاذ است. اما شما تعبیر دیگری داشتید. فرمودید اینکه طرق حفص کم باشد، شاذ در حفص میشود. من میخواهم بگویم دو اصطلاح است یا...
دو کتاب در شواذ قرائات سبع ومعنای صحیح انتساب شاذ به قراء سبع
ابن جنی در المحتسب میگوید ابن مجاهد می خواست بعد از السبعه که قرائت امصار بود، کتابی را برای خواص بنویسد؛ السبعه فی الشواذ. یعنی من ابن مجاهد که السبعه فی القرائات را برای قرائت مشهور بین المسلمین نوشتم، حالا خواص را از غیرش محروم نکنم. ابن جنی میگوید یا ا...
۱و۲) متواتر و مشهور
حالا آن چیزی که من میخواهم عرض کنم، این است که برای آن یک وسطی بگذارم. ببینید سیوطی در الاتقان مطلب خوبی گفته است. سیوطی میگوید ابن جزری در کتاب هایش مطلب خوبی گفته اما نکاتی دارد که خودش دستهبندی نکرده است. من دستهبندی کردم، خلاصه حرف ابن جزری این است ک...
۳ و ۴ و ۵) قرائت آحاد و شاذ و موضوع
سوم آحاد است. آحاد یعنی قرائتی است که سندش صحیح است اما بین قراء مشهور نیست. چهارم شاذ است؛ در شاذ سند صحیح نیست. قرائتی است که آن را نقل میکنند اما سند صحیحی ندارد. به این شاذ میگوییم. پنجم موضوع است؛ اصلاً کذب است یعنی میدانیم که این قرائت دروغ است.
عدم شذوذ قرائت حفص در «کفوا» با وجود منفرد بودن او در این قرائت
سؤال ما این است: در قرائات سبع که برای هفت قاری است، چند راوی داریم؟ چهارده راوی داریم. سیزده نفر از آنها با همزه خواندهاند؛ «كُفْءاً/ كُفُءاً»، در چهارده نفر تنها یک نفر که حفص باشد، «كُفُواً» خوانده است. این شاذ هست یا نیست؟ سؤال من این است. شهید که فرمو...
تواتر قرائت «کُفُواً» و عدم تفرد حفص در آن طبق طرق جامع البیان
با این توضیح معلوم شد وقتی در المقاصد العلیه شهید فرمودند: اعراب و بناء هم باید متواتر باشد؛ و تشديدهاعلى الوجه المنقول بالتواتر و هي قراءة السبعةالمشهورة، و في تواتر تمام العشرة… و اعلم أنّه ليس المراد أنّ كلّ ما ورد من هذه القراءات متواتر، بل المراد ان...
تعجب صاحب مدارک و صاحب ذخیره نسبت به فرمایش شهید ثانی در وجود شاذ در میان سبعه
صفحه ششم بودیم، فرمودند: «لکن «لکون ظ» المتواتر لا یشتبه بغیره کما یشهد به الوجدان، انتهی[1]». صاحب مفتاح الکرامه در پرانتز گفتند ظاهر این است که «لکن»غلط است و در اصل «لکون» است. «لکون» تعلیل میشود برای اشکال. تعلیل و توضیح اشکال میشود. و حال اینکه در ذه...
بررسی عبارت صاحب حدائق
حالا به عبارت صاحب حدائق برگردیم. فرمایش ایشان را میخواندیم. خلاصه حرف ایشان را تا جایی که ممکن باشد، عرض میکنم. ایشان در صفحه 96 از جلد هشتم، میفرمایند: و على هذا المنوال من الحكم بتواتر هذه القراءات عنه (صلى اللّٰه عليه و آله) جرى كلام غيره من علمائن...
استناد اشتباه صاحب حدائق به قول ابن جزری در وجود شاذ در سبع و تبیعت محقق خوئی از ایشان
قال الشيخ العلامة شمس الدين محمد بن محمد الجزري الشافعي المقرئ في كتاب النشر للقراءات العشر على ما نقله بعض مشايخنا المعاصرين: كل قراءة وافقت العربية و لو بوجه و وافقت أحد المصاحف العثمانية و لو احتمالا و صح سندها فهي القراءة الصحيحة التي لا يجوز ردها و لا...