رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 7

وجود مختار های متعدد قراء در بدنه اجتماع

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸)

  شاگرد: فرمودید که این مختارها هم خودش در جامعه وجود داشته؟ استاد: بله، این‌ها از کار ابن مجاهد مانوس شد. خود ابن مجاهد دو راوی را نیاورده است. اساس این مانوس ها از دانی شروع شد. دانی و معاصرش مکی بن ابی‌طالب؛ مکی تبصره را نوشت و دانی هم التیسیر را نوشت. ای...

قرائت عاصم
اختیار القرائه
تاریخ قرائات
اختیار القرائه

رسم و ضبط کلمات قرآن و نقش صنعت چاپ در آن‌ها

۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۰۳)

من توضیح «فی رسم المصاحف» را عرض بکنم. «و فی رسم المصاحف»؛ اگر حوصله کردید به این مراجعه کنید. در فدکیه هر کدام از این‌ها صفحه جدایی دارد. رسم اصطلاحی است. همین مصحفی که سعودی ها چاپ کرده‌اند نسبت به این هم توضیحی دارد. صفحه بسیار بلند و بالایی است که در فدک...

فواتح السور
قرائت عاصم
حکومت عثمانی و قرائت عاصم
نقط المصحف
رسم المصحف
حروف مقطعه

افراد القرائه عاصم بر حفص

۲۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۲)

شاگرد: در چند جلسه قبل فرمودید که افراد القرائه یا افراد القرائه بالروایه است یا افراد القرائه بالاجتهاد است. این حرف شما با حرف دیگرتان دچار مشکل می‌شود. گفتید امام القرائه کسی است که اهل اجتهاد باشد. این دو قرائت معروف عاصم هم افراد بالروایه بوده، خب دراین...

حفص
قرائت عاصم
اختیار القرائه
افراد القرانه
قرائت عاصم
ابن عیاش
تاریخ قرائات

تواتر قرائات سبع

۴۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۲۹)

شاگرد: خود سبعه در قرائت افراد نداشتند؟ استاد: داشتند. خود سبعه افراد داشتند، مختار داشتند. مختارات متعددی داشتند. مقدمه تفسیر قرطبی را ببینید. می‌گوید هر کدام از این ائمه سبعه خودشان چند مختار دارند. قرطبی جزاف گو نیست. همین‌طور است. یعنی کسی که فضای قرائا...

تبصره دانی
تواتر قرائات
قرائات سبع
افراد القرائه
قرائت عاصم
تاریخ قرائات

اصطلاح قرائت، روایت و طریق درعلوم قرآنی

۴۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۲۹)

استاد: ببینید اصطلاحی هست که چهار گزینه رباعی دارد که خیلی کاربرد دارد. می‌گویند قرائت، روایت، طریق و وجه. این چهارتا با هم است. مدام تکرار می‌کنند. در کتاب‌ها هم بزنید می‌آید. قرائت برای خود سبعه است. به تعبیر خودشان برای «امامٌ فی القرائه» است. همین تعبیری...

راوی
روایت
عاصم
افراد القرائه
اختیار القرائه
قرائت عاصم
طریق
سبع صغری

وجود مختار های متعدد قراء در بدنه اجتماع

۱۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۲۲)

شاگرد: فرمودید که این مختارها هم خودش در جامعه وجود داشته؟ استاد: بله، این‌ها از کار ابن مجاهد مانوس شد. خود ابن مجاهد دو راوی را نیاورده است. اساس این مانوس ها از دانی شروع شد. دانی و معاصرش مکی بن ابی‌طالب؛ مکی تبصره را نوشت و دانی هم التیسیر را نوشت. این...

قرائت عاصم
اختیار القرائه
تاریخ قرائات

اطوار شهرت قرائات در دوره‌های مختلف

۱۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۰/۱۳)

و الشهید الثانی أجاب عما أشکل علی الرازی کما سمعت بأنه لیس المراد بتواترها أن کل ما ورد من هذه السبع متواتر بل المراد انحصار المتواتر الآن فیما نقل من هذه القراءات فإن بعض ما نقل عن السبعة شاذ فضلا عن غیرهم کما حققه جماعة من أهل هذا الشأن انتهی و قال سبطه ...

مجلسی اول و تعدد قرائات
تاریخ قرائات
تجرید قرائت
قرائت ابوبکر بن عیاش
قرائت حفص
قرائت عاصم