جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 4
تقابل افلاطونگرائی و ماتریالیسم؛ ماده در بستر تجرد
شاگرد: مقصودتان از روش افلاطونگرائی، همین است که بیرون از ذهن حقایق ریاضی ر ا نشان دهیم؟ استاد: افلاطونگرائیای که من عرض میکنم، درست نقطه مقابل ماتریالیسم است. ماتریالیسم، یعنی اصل با ماده است، که فعلاً میگوییم ماده و انرژی؛ هر چیز دیگری هم که میبینید...
اهمیت کلام صدرا در اسفار در خصوص صور و مثل افلاطونی
ببینید در اسفار جلد دوم، از صفحه چهل و شش تا هشتاد، از بحثهای مفصلی است که به این بحثهای ما خیلی ارتباط دارد. «فصل (9) في تحقيق الصور و المثل الأفلاطونية». ایشان ابتدا حرف ابنسینا را میآورد. بعد حرف استادشان میرداماد را میآورد. حرف فخررازی را میآورد. ه...
تهافت مبنای جسم پیوستار با مثل افلاطونی
لذا در نظرتان باشد: مبنای آخوند در جسم، حرف ارسطو است. یعنی جسم را پیوسته میگیرند و اتمیست نیستند. درعین حال، قائل به مثل هستند. و حال آنکه به خیالم میرسد بین این دو مبنا تهافت است. لذا من میگویم پایه. شما اگر با جسم ارسطویی بخواهید مثل افلاطونی ترسیم کن...
پیشگفتار (چکیده)
نگاهی به مقاله «نفسمندی هوش مصنوعی» کاتر، نفی مونیسم و تبیین دوآلیسم جوهری نفس و بدن، نیاز به تبیین جدیدی از اتر در مبنای پایهمحوری، انفصال و گسستگی در پایههای مادی و بینهایت بودن آنها از نوع الف صفر، تفاوت نظریه صدرا و آقاعلی مدرس در تبیین بدن اخروی، ...