جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 5
لزوم توجه به اجماعات منقول بر تواتر قرائات و سندهای علماء در قرائات
شاگرد: اجماعات منقول و محصل هم برای اینجا خوب است. استاد: عرض کردم که من این شش مورد را دم دستی و فعلاً گذاشتهام. ان شالله شما شماره بگذارید و آنها را تا به صدتا برسانید. شاگرد: کسی که به کتب فقهی مراجعه میکند ظاهرترین مورد همین اجماعات است. استاد: ...
تفاوت عبارت مقدمه تبیان و مجمع البیان
امروز میخواهم درباره عبارت شیخ دو نکته عرض کنم. عبارت شیخ این بود: و اعلموا ان العرف من مذهب أصحابنا و الشائع من اخبارهم و رواياتهم ان القرآن نزل بحرف واحد، علي نبي واحد، غير انهم اجمعوا علي جواز القراءة بما يتداوله القراء و أ...
بررسی قول اشتیاق شیعه به قرائت ابن شعبه، بهدلیل قرائت جر در «ارجلِکم»
صفحه ششم جزوه بودیم که فرمودند: «و الشهید الثانی أجاب عمّا اشکل علی الرازی[1]»، به مناسبت از اینجا به ماخذ آن رفتیم که ظاهراً حدائق بود. جلد هشتم، صفحه نود و هفت. فرمودند: و الجواب عن ذلك- بما ذكره شيخنا الشهيد الثاني الذي هو أحد المشيدين لهذه المباني و ه...
توضیحی در باره نحوه افراد القرائه
شاگرد: این با افراد چگونه جمع میشود؟ یعنی اگر عاصم به ابوبکر مفردا یک قرائت را آموزش داده، راویان از او هم اگر خطا نکنند، باید به همان طریق روایت بکنند. استاد: مطلب خوبی است. ما که افراد القرائه میگوییم یعنی در یک جلسه اقراء بوده است. ابوبکر بارها و بارها...
انتساب مخالفت با اجماع بر تواتر قرائات به تبیان و مجمع البیان، اولین بار در حدائق
صفحه هفتم بودیم. و أمّا ما وقع فی المقام الرابع «فالقائل بتواترها إلی أربابها دون الشارع یقول إنّ آل اللّٰه علیهم السلام أمروا بذلک فقالوا: اقرأوا کما یقرأ الناس» و قد کانوا یرون أصحابهم و سائر من یتردّد إلیهم یحتذون مثال هؤلاء السبعة و یسلکون سبیلهم و لو...