رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 3

شرح واژگان فقرۀ «لایحس ولایجس و لایمس و لایدرک بالحواس الخمس»

۱۱. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۹/۲۱)

علی ای حال، آیا امام علیه‌السلام در این حدیث شریف، می‌خواهند، بگویند: خداوند متعال را نمی‌توان دید و حس کرد؟ آیا فقط همین مقصود است؟؛ یا خیر، یک مقصود دقیق و معرفتی خاصی است که در کلاس می‌توانیم مطرحش کنیم؟؛ «لایحس ولایجس و لایمس و لایدرک بالحواس الخمس». اما...

مضیقه‌های روش کار حسن جبل
تحسس
تجسس
حسیس
مس
معنای «ج»
معنای «ح»
معنای «س»
المعجم الاشتقاقی
حسن جبل
فقه اللغة
التحقیق
علامۀ مصطفوی

«تحسس» و «تجسس»، پی جویی از روی احتمال و از روی یقین

۱۲. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۹/۲۸)

آنچه گذشت، فرمایش مرحوم قاضی سعید قمی بود. اصل لغت را، در جلسۀ قبل پی‌جویی کردیم. یک احتمال در ذهن بنده هست که آن را مطرح می‌کنم. بنده، در عطف عام به خاص هیچ مشکلی ندارم. ولی سیاق عبارتی که امام معصوم علیه‌السلام می‌گویند، خیلی ذهن را کنجکاو می‌کند که آن را ...

تحسس
تجسس
معنای «س»
اعداد
بازگشت اعداد به معنای توصیفی
اشتقاق کبیر
مس
عطف عام به خاص
حواس خمس
قاضی سعید قمی
فقه اللغة
حس
جس

شرح فقرۀ «و كل شيء حسته الحواس أو لمسته الأيدي فهو مخلوق»

۱۵. توحید صدوق (۱۴۰۳/۱۰/۱۹)

تفاوت معنای «لمس» و «حس» در شرح صفحۀ هفتاد و پنج بودیم. به این عبارت رسیدیم: «…ولا يقع عليه الوهم ، ولا تصفه الألسن ، وكل شيء حسته الحواس أو لمسته الأيدي فهو مخلوق ، الحمد لله الذي كان إذ لم يكن شيء غيره ، وكون الأشياء فكانت كما كونها ، وعلم ما كان وما ه...

شناخت خداوند
توحید
توحید شیخ صدوق
معرفۀ اللّه
الحواس
لمس
مس
حست الحواس
جست الحواس
الجاسوس
جواسيس القلوب
ارشاد القلوب
قوۀ لامسة