رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 4

بررسی حصر در آیه شریفه «لا یعلم…الغیب الا الله»

شرح خطبه «خُطّ الموت علی ولد آدم» - جلسه ۳ تفسیر آیه شریفه «لا یعلم… الغیب الا الله»

علی ای حال ما در این آیه شریفه باید چطور حرف بزنیم؟ آیا آیه شریفه قصر صفت بر موصوف است یا موصوف بر صفت؟ مثلاً در آیه شریفه می‌فرماید: «وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُول‏[1]»؛ این چه حصری است؟ در نفی و الّا، هر چه که بعد از نفی بیاید مقصور است. آن چه که بعد از ...

حصر
تفسیر قرآن
معانی و بیان
لایه پنجم زبان
حصر صفت بر موصوف
حصر موصوف بر صفت
حصر اضافی
حصر حقیقی

بررسی حصر در آیه «لا یعلم…الغیب الا الله»

شرح خطبه «خُطّ الموت علی ولد آدم» - جلسه ۴ ادامه بررسی آیه «لا یعلم...الغیب الا الله»

خب این را عرض کردم تا ببینید که فضای بحث، فضای قصر است. آیه شریفه فرمود «قُلْ لا يَعْلَمُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلاَّ اللَّهُ وَ ما يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُون‏[1]»، حصر در آیه شریفه، نص است. نفی و الّا، نصّ در حصر است. «انّما» ظ...

تکفیر
شبهات اهل‌سنت
حصر حقیقی ادعایی
اقسام حصر
تفسیر قرآن
معانی و بیان
‌نفی و الّا
انّما
ادوات حصر
نص و ظاهر

اقسام حصر

شرح خطبه «خُطّ الموت علی ولد آدم» - جلسه ۴ ادامه بررسی آیه «لا یعلم...الغیب الا الله»

الحمدلله رب العالمین و صلاه و السلام سید الانبیاء و المرسلین حبیب اله العالمین، اباالقاسم مصطفی محمد صلی‌الله‌علیه‌ و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین. اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْ...

میرسید شریف جرجانی
زبان شناسی
معانی و بیان
لایه پنجم زبان
سعد الدین تفتازانی
حصر اضافی
حصر حقیقی ادعایی
اقسام حصر
حصر

سطوح پنج‌گانه زبان

۱۵. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۲/۱۱/۱۲)

هفته قبل، مقاله «معانی چهارگانه آگاهی» را گفتم؛ چهار معنا را گفته بودند. آن معنای آگاهی پدیداری که در این ماشین‌ها ظهور و بروز پیدا می‌کند را با سه استدلال رد کرده بودند: استدلال تصورپذیری، استدلال معرفت و استدلال شکاف تبیین که آنجا می‌خواستند بگویند این آگا...

معانی و بیان
زبان‌شناسی شناختی
دوسوسور
زبان‌شناسی
آگاهی پدیداری