رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 8

تفاوت فتوای مجتهدین و اختیار القرائه

۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۱۷)

شاگرد:اجازاتی که در قرائت می‌دادند شما می‌فرمایید متواتر بوده، اگر حفص قرائتی را اجازه می‌دهد قرائت دیگر را اجازه می‌دهد. استاد: نه، نفی نمی‌کند. یکی از مهم‌ترین اشکالات همین است. برای این است که اصلاً با آن فضا آشنا نیستند. شاگرد: یعنی تشریفاتی است؟ استا...

خلقکم من ضُعف
اختیار القرائه
تواتر فازی
انواع تواتر
شادی حکمت
ملک
مالک
قرائت در نماز
فضای قرائت

بررسی حکم عدم جواز عمل به قرائات عشر

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۳)

فرع: قال أکثر علمائنا: یجب أن یقرأ بالمتواتر و هی السبع…و فی «التذکرة و نهایة… و غیرها أنّه لا یجوز أن یقرأ بالعشر. و فی جملة منها أنّه لا تکفی شهادة الشهید فی الذکری بتواترها. و فی «الدروس»…یجوز بالسبع و العشر[1] ابتدا فرمودند: «قال أكثر علمائنا: يجب أ...

تواتر عشر
سین صغیره
یبصط
ملک
مصیطرون
مالک
مفتاح المفاتیح
مصیطر
تواتر فوق عشر
تواتر قرائات
شرطیت تواتر
قرائات سبع
اقتصار بر سبع

بررسی عبارت وافیه

۱۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۸)

و في «وافية الاصول » اتفق قدماء العامّة على عدم جواز العمل بقراءة غير السبع أو العشر المشهورة و تبعهم من تكلّم في هذا المقام من الشيعة و لكن لم ينقل دليل يعتدّ به، انتهى. و ظاهره جواز التعدّي عنها و يأتي الدليل المعتدّ به. «و فی وافیة الاصول»؛ وافیه برا...

مالک
ملک
تواتر سبع
تواتر عشر
تواتر قرائات
علامه حلی و تعدد قرائات
شهید اول و تعدد قرائات
ابن مجاهد
مکی بن ابو طالب
عثمان بن سعید دانی
دانی
فاضل تونی و تعدد قرائات
طبری و تعدد قرائات

شاهد ج ) ترجیح قرائت « ملک» نزد شیعه و شعار نشدن آن

۲۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۷) مدیریت شارع برای حفظ قرائات و تواتر آن ها

ممکن است که این هم به ذهن بیاید. حرف در حرف شد اما خوب است. می‌گویند مثلاً قرائت امام جماعت مسجد الحرام را گوش بدهید. او می‌خواند «ملک یوم الدین» اما شیعیان «مالک یوم الدین» می‌خوانند. پس «مالک» یک نحو شعار شیعه است. ببینید اصلاً عده‌ای می‌گویند که به‌غیراز ...

تلاوت به مرادف
مالک
ملک
صحفی
فضای علم قرائات
تاریخ قرائات
ابن ابی داود
المصاحف
تعدد قرائات
تواتر قرائات

ترجیح قرائت «ملک یوم الدین» توسط برخی از فقهای شیعه

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۸)

نمی‌دانم دیروز چند چیز مطرح شد. نکاتی در آن‌ها ماند. مثلاً یکی که یادم می‌آید این است: کلمه اختیار را با تردید به مرحوم آقای حکیم در مستمسک نسبت دادم. رفتم مراجعه کردم و دیدم ایشان کلمه اختیار ندارند. من در فکر بودم که چطور شد «مأتین»خواندم و آقا فرمودند «مأ...

ابن مسعود
مالک
ملک
مصحف عثمان
آل یاسین
مصحف ابن مسعود
ابی
اختلاف مدنیی و عراقیین
حذیفه
مرحوم حکیم و تعدد قرائات

نوشته شدن«ملک یوم الدین» در همه مصاحف

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۸)

من نگاه کردم طاهر خوش‌نویس در بسیاری از قرآن هایی که ما از بچگی با آن بزرگ شدیم و بسیاری از مراجع ما که در بچگی با مصحف محشور بودند با الف نوشته. لذا در بعضی از استدلال‌ها آمده که مصحف «مالک» است، پس چطور ما «ملک» بخوانیم؟! بابا! این مصحف برای خط طاهر خوش‌نو...

ملک
مالک
رسم المصحف
تعدد قرائات

مصاحف قیاسی و تخلف از رسم الخط مصحف عثمانی

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۸)

شاگرد: «الیاسین» باید متصل باشد. استاد: لذا در نسخه‌های طاهر خوش‌نویس متصل است. قرآن سلطانی و طاهر خوش‌نویس را ببینید، وصل کرده. شاگرد: با کرسی یاء نوشته؟ استاد: مثل الیاس. همان‌طوری که الیاس نوشته می‌شود، نوشته «الیاسین». یعنی دیده‌اند که قرائت این است و...

ملک
مالک
مصاحف قیاسی

اذعان ابو شامه به تواتر قرائت « ملک » و «مالک» در سوره حمد

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۸)

چیزهایی که پیدا کردم که جدید است. یادتان هست که عرض کردم ابن جزری یا پسرش در قرائات می‌گوید «انی احب ان اقراء بکل منهما فی کل رکعة»، جدیدا یکی دیگر را از ابوشامه پیدا کردم. ابوشامه می‌گوید[1] من هر دو را می‌خوانم چون هر دو متواتر هستند. خوشم می‌آید که در نما...

ابوشامه
ابن جزری و تعدد قرائات
مالک
ملک