جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 17
تواتر قرائات سبع نزد شیخ رضی
مطلب دوم در مورد شیخ رضی است؛ صاحب شرح کافیه و شافیه در صرف و نحو است. ایشان هم همینطور است. اولاً شرح حال ایشان خیلی مخفی است. ظاهر عبارات ایشان این است که ایشان ساکن نجف بودهاند، اینها را املاء کردهاند و نوشته اند. اما عجیب است که با اینکه با علامه حل...
نقل ناقص عبارت ابن جزری عامل اشتباه صاحب التمهید
و فی «وافیة الاصول» اتفق قدماء العامّة علی عدم جواز العمل بقراءة غیر السبع أو العشر المشهورة و تبعهم من تکلّم فی هذا المقام من الشیعة و لکن لم ینقل دلیلیعتدّ به، انتهی. و ظاهره جواز التعدّی عنها و یأتی الدلیل المعتدّ به. و فی نسبةذلک إلی قدماء العامّة نظر ...
تواترنقل اجماع بر تواتر در قرائات سبع
به این عبارت رسیدیم: تواترنقل اجماع بر تواتر در قرائات سبع و لیعلم أنّ هذه السبع إن لم تکن متواترة إلینا کما ظنّ لکن قد تواتر إلینا نقل الإجماع علی تواترها فیحصل لنا بذلک القطع.إذا عرفت هذا فاعلم أنّ الکلام یقع فی مقامات عشرة:الأوّل: فی سبب اشتهار السبعة...
نقش کلیدی عامل صامت در تواتر استقبالی
بحث دیروز ناتمام ماند. به مثالی که برای تواتر عرض کردم رسیدیم. بعضی از آقایان فرمودند موثوق الصدور را توضیح بدهم. این بحث از بحثهای کلیدی و پر فایده است. من مطالبی را عرض میکنم تا در ذهنتان حاضر شود. از مثالی که دیروز مطرح کردم بهدنبال چیزی هستم. آن چیزی...
تصویر تواتر استقبالی در زمان نزول وحی و در زمان قراء
داشتم عرض میکردم که آنها میگویند تواتر از قرن پنجم در کتابها آمده. ابن مجاهد که اسمی از تواتر نبرده. کلمه تواتر که مهم نیست. اگر در کتب پیشینیان بزنید تعبیر قراء الامصار میآید. به گمانم قراء الامصار یکی از مهمترین مؤلفههای تواتر است. اما به انواعی از ...
برخی از کتب طبقات القراء
من نکات کلیای را عرض میکنم. در این بابی که ایشان فرمودند کتابهایی نوشته شده است. از قدیم و جدید. یعنی همینی که ایشان در این چند سطر گفتهاند. اینها را یادداشت بفرمایید. یکی از ابواب مهم کتاب طبقات القراء است. جور و واجور. این کتاب قدیمی برای دانی است. دو...
کثرت قرّاء و گستردگی نظام اقراء و شواهد آن
«و التابعیّون المکیّون ستة و المدنیّون أحد عشر و الکوفیّون أربعة عشر و البصریّون ستة و الشامیّون اثنان و أمّا المتبحّرون فخلق کثیر»؛ ما اینها را میخوانیم. عجائب امر برای این طلبه قاصر که محضر شما نشسته، این است: الآن میگوییم کثیر ولی وقتی به دنبالش میروی...
اذعان ابو شامه به تواتر قرائت « ملک » و «مالک» در سوره حمد
چیزهایی که پیدا کردم که جدید است. یادتان هست که عرض کردم ابن جزری یا پسرش در قرائات میگوید «انی احب ان اقراء بکل منهما فی کل رکعة»، جدیدا یکی دیگر را از ابوشامه پیدا کردم. ابوشامه میگوید[1] من هر دو را میخوانم چون هر دو متواتر هستند. خوشم میآید که در نما...
توجیه تهوین و تخفیف از ناحیه ابن قتیبه سد راه پیشرفت بحث تعدد قرائات
من عبارت شهید را عرض بکنم. فرمودند: و قال الشهید الثانی فی «المقاصد العلیة»: إنّ کلًّا من القراءات السبع من عند اللّٰه تعالی نزل به الروح الأمین علی قلب سیّد المرسلین صلی الله علیه و آله و سلم و علّم الطاهرین تخفیفاً علی الامّة و تهویناً علی أهل هذه الم...
معرفی ونقد مقاله «بررسی تطبیقی استناد اختلاف قرائات به اجتهاد یا سنت»
دیروز فایلی را دیدم؛ مقالهای بود؛ ظاهراً مجلهای هست به نام پژوهش های تطبیقی در تفسیر؛ چهار پنج سال هم هست که آمده. دو فصل در سال بیرون میآید که در سال چهار نشریه از میآید. یا دو تا میآید. مثلاً بهار و تابستان با هم. نمیدانم. این مقاله در آن فایلش موجود...
قابلیت اثبات تواتر در سده های نخستین اسلامی برای قرائات خبر واحد
شاگرد: نسبت به اطلاق کلام علامه شعرانی بگوییم مطلب بالاتر از این حرفها است. یعنی بگوییم قرآنیت قرآن بند به تواتر نیست. اما اگر «نزل القرآن علی سبعه احرف» را پذیرفتیم و اینکه این قرائات سبعه این همانی با سبعه احرف ندارد را هم پذیرفتیم، چه بسا جبرئیل یک قرائ...
تبیین قول ابن جزری در اعتبار خبر واحد در اثبات قرآن
در صفحه پنجم کلام صاحب مفتاح الکرامه بودیم، از نقل قول زرکشی مطالبی پیش آمد. مطالبی هم بود که میخواستم از شروع بحث عرض کنم. برخی از آنها را در جلسه قبل عرض کردم. پایان جلسه قبل نزاعی که بین ابن جزری و سائرین بود را مرحوم آقای شعرانی فرمودند، و بعد فرمودند ...
شرط موافقت با مصحف عثمان در قرائت و استدراک ابن جزری
من این نکته را هم عرض بکنم. ابن جزری به کلاس آمد و گفت اعتبار قرائات به سه چیز است. موافقت عربیت، موافقت مصحف ولو احتمالاً، تواتر یا صحت سند. موافقت مصحف را ببینید؛ در مقدمه النشر؛ ایشان میگوید قرائت معتبر، قرائتی است که باید با مصحف موافق باشد. خب حالا «ما...
تدوین تکوین در قرآن معنای کامل از سبعه احرف
شاگرد: حرف بهمعنای نوع به کار برده میشود؟ استاد: در اینکه این وجه درست است یا نه، جلوتر عرض کردم. طبق آن چیزی که ما مباحثه کردیم، این وجوه سبعه احرف که در المیزان چهل مورد است و در خیلی از جاها تا هفتاد مورد هم هست، اما شاخص این وجوه همینهایی است که از...
فضای نقل قرائات عشر و سند آنها در مقدمه النشر
شاهدش چیست؟ سریع عرض میکنم. کتابی را عرض بکنم. المبسوط فی القرائات العشر. یک کتاب داریم به نام النشر فی القرائات العشر که برای ابن جزری و معروف است. کتاب دیگری داریم که از همان پنجاه و هفت کتابی است که در مقدمه آمده است؛ المبسوط فی القرائات العشر که همین قر...
امکان بررسی ادعای تواتر قرائات عشر در بیان شهید اول به کمک امکانات امروزی
علی ای حال امروز این فضا را عرض کردم تا ببینیم آیا شهید اول که ادعای تواتر کردند با امکاناتی که ما امروز داریم، میتوانیم زمینهای را فراهم کنیم که این ادعا را محک بزنیم، یا نه؟ یعنی ببینیم دستگاهش چه خبر است. از کتابها و امثال اینها ببینیم. این پنجاه و هف...
اذعان شهید ثانی و محقق ثانی دومتخصص علم قرائات به اعلم بودن شهید اول و علامه در علم قرائات
من قبلاً از التمهید آوردم؛ در التمهید که اصلاً اسم نبردهاند. گفتهاند قرائت متواتر حفص است و خلاص. در فارسی آن که خلاصه التمهید است، در پاورقی این کتاب میگویند بله تازگی یک مصحفی به قرائت دیگری در یکی از بلاد چاپ شده است که همه مسلمین علیه آن اعتراض کردند ...