رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 32

نسبت دادن قرائات به اختیار اجتهادی قراء در جواهر

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸)

  حالا به عبارتی می‌رسیم که کار مشکل می‌شود. فعلاً آن را می‌گوییم تا بعداً بررسی کنیم. فرموده‌اند: و إن صح ما نقله الرازی من منع بعضهم الناس عن قراءة غیره اشتد الخطب و امتنع الجواب و الشهید الثانی أجاب عما أشکل علی الرازی کما سمعت بأنه لیس المراد بتواترها ...

مرحوم خوئی و تعدد قرائات
صاحب جواهر و تعدد قرائات
تعدد قرائات
اختیار القرائه
صاحب جواهر و تعدد قرائات

وجود مختار های متعدد قراء در بدنه اجتماع

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸)

  شاگرد: فرمودید که این مختارها هم خودش در جامعه وجود داشته؟ استاد: بله، این‌ها از کار ابن مجاهد مانوس شد. خود ابن مجاهد دو راوی را نیاورده است. اساس این مانوس ها از دانی شروع شد. دانی و معاصرش مکی بن ابی‌طالب؛ مکی تبصره را نوشت و دانی هم التیسیر را نوشت. ای...

اختیار القرائه
تاریخ قرائات
اختیار القرائه
قرائت عاصم

اهمیت افراد القرائة و التزام برآن نزد قرّاء

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸)

  شاگرد٢: یعنی اختلاف حفص و ابوبکر هر دو مختار عاصم بوده؟ استاد: بله، سی شاگرد دیگر هم دارد. شاگرد٢: این خلاف ظاهر نیست؟ چون باید حداقل در یک مورد هم دو نقل کرده باشند و بگویند در اینجا به دو وجه خوانده شود. استاد: ببینید از روز اول بحث مهمی بوده. این اخت...

اختیار القرائه
افراد القرائه
تاریخ قرائات

کلام روشن علامة طباطبایی در قبول تعدد ثبوتی قرائات

۲. تعدد قرائات (۱۴۰۰/۰۸/۰۴)

همین شنبه شب در منزل یکی از اعزه بود؛ ایشان فرمودند؛ با این‌که در مباحثه هم عرض کرده بودم و از کتاب دیگری هم گفته بودم. چون ایشان فرمودند دوباره مراجعه جدیدی کردم و دیدم خیلی خوب است که به اندازه دو-سه دقیقه این را دوباره یادآوری کنم. ایشان فرمودند تأیید همی...

علامه طباطبایی و تعدد قرائات
کیفیت نزول قرائات
عرض سنوی
اختیار القرائه

تفاوت فتوای مجتهدین و اختیار القرائه

۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۱۷)

شاگرد:اجازاتی که در قرائت می‌دادند شما می‌فرمایید متواتر بوده، اگر حفص قرائتی را اجازه می‌دهد قرائت دیگر را اجازه می‌دهد. استاد: نه، نفی نمی‌کند. یکی از مهم‌ترین اشکالات همین است. برای این است که اصلاً با آن فضا آشنا نیستند. شاگرد: یعنی تشریفاتی است؟ استا...

فضای قرائت
قرائت در نماز
مالک
ملک
شادی حکمت
انواع تواتر
تواتر فازی
اختیار القرائه
خلقکم من ضُعف

انکار نقل تفرد حفص در قرائت «ضُعف» در کتاب التمهید

۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۲) انکار نقل تفرد حفص در قرائت «ضُعف» در ک...

حالا آن چیز اصلی که می‌خواستم بخوانم این بود؛ کاری که خودم در محضر شما شروع کردم تا فایده اش بیشتر باشد، این است: اگر مباحثه می‌کنیم برای این‌که مطالب واضح شود باید مصداقی کار کنیم. یعنی برویم موارد خاص را بیاوریم و مراجعه کنیم و بحث کنیم. مثلاً متفردات حفص....

سهو در التمهید
اختیار القرائه

قرائت «ضُعف» ؛ مبتنی بر تجزی حفص در قرائت

۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۲) توضیح قرائت «ضُعف» با توجه به معنای تجز...

با این حساب حفص امام نیست؛ قاری نیست؛ مختار القرائه ندارد. اما ابان مفرده دارد. یعنی ابان یک مفرده برای کل قرآن کریم دارد و می‌گوید این‌ها مختار من است. از روی اجتهاد تلفیق در روایات می‌کند. اجتهاد در مقرو نه، آن‌ها که همه روایت است. اجتهاد در تلفیق انسب به ...

اختیار متجزی
اختیار القرائه
افراد القرائه

منحصر کردن قرائات متواتر در قرائات سبعه توسط ابن مجاهد

۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۲) توضیح قرائت «ضُعف» با توجه به معنای تجز...

شاگرد: فرمودید افراد دو نوع است… استاد: افراد بالروایه و افراد بالمختار افراد بالمختار تنها برای امام است. این‌ها را یادداشت کنید و ثبت کنید. ابن مجاهد که خودش همه این کارها را کرده در شرح حالش آورده‌اند؛ به او گفتند که چرا مدام هفت قرائت می‌گویی؟ کار حکومت...

شادی حکمت
ابان بن تغلب
مفرده ابان
اختیار القرائه
تحدی قرآن
حفظ قرآن
تحریف
سبعة احرف و تلاوت به معنا
حرف واحد
تاریخ قرائات
سبعة احرف

تلفیق و افراد قاری

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۳)

شاگرد: طبق ضوابط خودشان یک ناسخ می‌توانست چنین کاری را انجام دهد؟ اگر امام در قرائت باشد خودش می‌تواند انتخاب کند. استاد: ببینید شاهدهایی که برای این دارد در جاهایی است که تفاوت مصاحف پنج گانه و هفت گانه بود، احدی حتی یک نفر نیامد بگوید مصحفی که به کوفه رفت...

جمع القرائه
جمع در موضع
جمع در جواز وقف
تاریخ قرائات
تلفیق قرائات
اختیار القرائه
ابن مجاهد
اختیار القرائه
افراد القرائه
نافع
امام فی القرائه

معنای اختیار القرائه

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۳)

شاگرد: ما معنای اختیار را نفهمیدیم خصوصا با توجه به اینکه نافع همه را اقراء می کند و می گوید همه اش قرآن است . استاد: ابن جزری این را  توضیح داده. توضیحی که تا حدی ناقص است. مانند حفص که دیروز عرض کردیم که می‌گوید من خودم «ضُعف» را اختیار می‌کنم. عاصم «ضَعف...

اختیار القرائه
افراد القرائه
اختیار حفص

تصویر تواتر استقبالی در زمان نزول وحی و در زمان قراء

۱۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۱)

داشتم عرض می‌کردم که آن‌ها می‌گویند تواتر از قرن پنجم در کتاب‌ها آمده. ابن مجاهد که اسمی از تواتر نبرده. کلمه تواتر که مهم نیست. اگر در کتب پیشینیان بزنید تعبیر قراء الامصار می‌آید. به گمانم قراء الامصار یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تواتر است. اما به انواعی از ...

تواتر استقبالی
ابن جزری و تعدد قرائات
شرائط تواتر
قراء امصار
قرائت امصار
تواتر قرائات
مخبر صامت
خبر واحد در قرائات
من ضعف
تعدد قرائات
خبرواحد در قرائات
اختیار القرائه
تشکیک در تواتر
سند قرائات

اسهلیت در لهجه معیاری برای قرائت مختار

۱۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۵)

شاگرد: در آن زمان چون بحث لهجه قوی بوده، هر کسی به لهجه خودش یک چیزی را می گفته. مثلاً زبان یک نفر در «ضُعف» نمی چرخد؛ مثلا وقتی می‌خواهد تند بخواند و برای خودش ختم کند – کسی مدعی است 18 هزار بار ختم کرده - زبانش نمی چرخد. با این‌که آن قرائت را قبول دارد اما...

اختیار القرائه
نافع
تاریخ قرائات

الف) قرائت «جَبریل» توسط ابن کثیر و دفع اشکال

۱۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۶) بررسی برخی شواهد علیه تعدد قرائات

یکی از چیزهایی که تازه دیدم این است: همین ابن کثیر که صحبتش هست می‌گوید من پیامبر خدا را در خواب دیدم. حضرت در خواب به من «جَبریل» اقراء فرمودند. بعد می‌گوید «و لا اقراء غیر هذا ابدا»! من غیر از این نمی خوانم. خب این شاهد بر چیست؟ شاگرد: قرائت به «جَبرئیل» ...

اختیار القرائه
اشکال به قرائات

تحلیل و علت حجّت آوردن قراء برای قرائات

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۸)

استاد: ابو علی فارسی برای بغداد است. در منطقه عراق از زمان ابن مسعود به بعد اصلاً این بود. این هم یکی از آن‌ها است. ابو عمرو بصری می‌گوید «یقص»، «یقض». قضا با فصل و… ؛ چیزهایی که خودمان در مجمع البیان مدام می‌خوانیم. او نهیب می‌زند و می‌گوید «وی اهل العراق! ...

اختیار القرائه
الحجه فی القرائات
الحجه فی القرائات

افراد القرائه عاصم بر حفص

۲۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۲)

شاگرد: در چند جلسه قبل فرمودید که افراد القرائه یا افراد القرائه بالروایه است یا افراد القرائه بالاجتهاد است. این حرف شما با حرف دیگرتان دچار مشکل می‌شود. گفتید امام القرائه کسی است که اهل اجتهاد باشد. این دو قرائت معروف عاصم هم افراد بالروایه بوده، خب دراین...

قرائت عاصم
اختیار القرائه
افراد القرانه
قرائت عاصم
حفص
ابن عیاش
تاریخ قرائات

معنای عبارت «ان الشیعة اختاروا» در عبارت مرحوم طبرسی

۳۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۳)

«إلا أنهم اختاروا»؛ همین‌طور که می‌خوانیم می‌گوییم اختیار کردند اما وقتی در فضای قرائات وارد می‌شویم اختیار یک ریشه پانصد ساله تا زمان ایشان داشته. مثلاً نافع در قرن دوم می‌گوید «الّفت هذا»، «اختار»، «مختار»؛ این‌ها مفصل ریشه دارد. کلمه اختیار در فضای قرائات...

امام در قرائت
نهج عربی
اسناد قرائات
اختیار القرائه
تعدد قرائات

تقابل تعبیر «اختاروا» در عبارت مجمع با اختیار القرائه اهل سنت

۳۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۳)

  خب این احتمال را چه چیزی تقویت کرد؟ تقویت خیلی جذاب و شیرین. ایشان می‌فرمایند مذهب اصحاب ما این است که همه قرائات جایز است اما مختار آن‌ها این است که یکی را انتخاب نکنند و همه برابر هستند. «کرهوا تجرید القرائات». چرا این را می‌گویند؟ مگر کسی خلاف این را کرد...

قرائت سودان
ابوعلاء بصری
قرائت الجزائر
ابوحنفیه
عثمانی
اختیار القرائه
مالک
نافع
قرائت غرب آفریقا
قرائت تونس
اختیار القرائة
تجرید قرائات

اصطلاح قرائت، روایت و طریق درعلوم قرآنی

۴۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۲۹)

استاد: ببینید اصطلاحی هست که چهار گزینه رباعی دارد که خیلی کاربرد دارد. می‌گویند قرائت، روایت، طریق و وجه. این چهارتا با هم است. مدام تکرار می‌کنند. در کتاب‌ها هم بزنید می‌آید. قرائت برای خود سبعه است. به تعبیر خودشان برای «امامٌ فی القرائه» است. همین تعبیری...

سبع صغری
طریق
راوی
روایت
عاصم
افراد القرائه
اختیار القرائه
قرائت عاصم

بیان دانی در مقدمه جامع البیان در تواتر قرائات و استفاده نادرست از آن

۴۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۰)

دانی یک کتاب دارد به نام جامع البیان. تیسیر مختصر است. جامع البیان فی القرائات السبع. دو تا جامع البیان داریم که هر دوی آن‌ها معروف است. یک جامع البیان داریم که برای طبری است. جامع البیان فی تاویل القرآن که تفسیر است. یکی هم جامع البیان فی القرائات السبع است...

تاریخ قرائات
نافع
الحجه فی القرائات
ترجیح قرائات
اختیار القرائه

وجه ترجیح یک قرائت بر دیگر قرائات

۴۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۰)

شاگرد: وجه ترجیح یک روایت بر سائر روایات چه بوده است؟ استاد: مثلاً برای کسی که اقراء می‌کرده گاهی سهولت لسان بوده و گاهی نبوده. یک قاری در خانه یک مختاری داشته. گاهی برای اقراء اختیار داشته. این‌که گفتم رهزن می‌شود برای همین بود. اختیار رهزن می‌شود چون آن ر...

اختیار القرائه
افراد القرائه
تاریخ قرائات