جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 22
دلیل سوم) حاضرترین دلیل؛ مصیطرون و یبصط
سوم، حاضرترین دلیل است. دیگر نه اطلاعات میخواهد، نه مراجعه میخواهد، همین مصحف را باز کنید، دست همه هست. جاهایی را نوشته «صاد» و جاهایی را نوشته «سین». «یبصط» یک جاهایی با صاد است و یک جاهایی با سین است. «صراط» در لغت عرب با سین است و اما آن را با صاد نوشت...
لزوم توجه به اجماعات منقول بر تواتر قرائات و سندهای علماء در قرائات
شاگرد: اجماعات منقول و محصل هم برای اینجا خوب است. استاد: عرض کردم که من این شش مورد را دم دستی و فعلاً گذاشتهام. ان شالله شما شماره بگذارید و آنها را تا به صدتا برسانید. شاگرد: کسی که به کتب فقهی مراجعه میکند ظاهرترین مورد همین اجماعات است. استاد: ...
وجه اختیار قرائت از بین قرائات متواتر
شاگرد: در این مثالی که زدید اگر هر دو را متواتر بداند چرا باید این کار را بکند؟ استاد: نکته خوبی است. اگر نزد نافع هر دو متواتر است دیگر سند چیست؟ متواتر که سند نمیخواهد. ما در مقام اقراء تدوین هستیم؛ یعنی زحمات اینها بی خودی نیست؛ ما الآن هزاران کتاب دار...
برخی از کتب طبقات القراء
من نکات کلیای را عرض میکنم. در این بابی که ایشان فرمودند کتابهایی نوشته شده است. از قدیم و جدید. یعنی همینی که ایشان در این چند سطر گفتهاند. اینها را یادداشت بفرمایید. یکی از ابواب مهم کتاب طبقات القراء است. جور و واجور. این کتاب قدیمی برای دانی است. دو...
اصطلاح قاری و مقری
«و القارئون: ابن عباس، و عبد اللّٰه بن السائب»؛ این دو نفر را میگویند که جزء صغار الصحابه هستند. کبار الصحابه سنشان بالا است. صغار صحابه یعنی چه؟ یعنی آن هایی که وقت شهادت پیامبر خدا زیر ده سال بودند. یا حدود ده سال. مثلاً در مورد ابن عباس سیزده سال گفته شد...
کثرت قرّاء و گستردگی نظام اقراء و شواهد آن
«و التابعیّون المکیّون ستة و المدنیّون أحد عشر و الکوفیّون أربعة عشر و البصریّون ستة و الشامیّون اثنان و أمّا المتبحّرون فخلق کثیر»؛ ما اینها را میخوانیم. عجائب امر برای این طلبه قاصر که محضر شما نشسته، این است: الآن میگوییم کثیر ولی وقتی به دنبالش میروی...
برداشت مرحوم طبرسی از کلام شیخ در مقدمه تبیان
من حالا عبارت مجمع البیان را بخوانم. مرحوم طبرسی در مقدمه مجمع فرمودهاند که مقتدای این کتاب من، کتاب تبیان شیخ است. عبارات ایشان هست. بعداً ملاحظه میکنید. فرمودهاند شیخ جلیل تفسیر تبیان را نوشته اند و تعریف های حسابی هم از تفسیر مرحوم شیخ کردهاند. ایشان...
معنای عبارت «ان الشیعة اختاروا» در عبارت مرحوم طبرسی
«إلا أنهم اختاروا»؛ همینطور که میخوانیم میگوییم اختیار کردند اما وقتی در فضای قرائات وارد میشویم اختیار یک ریشه پانصد ساله تا زمان ایشان داشته. مثلاً نافع در قرن دوم میگوید «الّفت هذا»، «اختار»، «مختار»؛ اینها مفصل ریشه دارد. کلمه اختیار در فضای قرائات...
سیوطی و انتساب نقل واحد از واحد در قرائت ابن کثیر به جهت سند بدون واسطه
ببینید نسبت به فرمایش ایشان چند نکته را سریع میگویم. پی جویی اینکه به کجا برسد برعهده اذهان شریف خود شما. اول اینکه خود بدر الدین زرکشی در البرهان وقتی میخواهد سند عبد الله بن کثیر را بگوید، یکی نمیآورد. من اینها را در وصف حال ابن کثیر در فدکیه آوردها...
قرائت اهل مکه و مدنیین و … و بازتاب آن در قرائت قراء؛ بطلان ادعای نقل واحد از واحد
خب برگردیم به السبع. قَالَ أَبُو الْحسن وَهَذِه قراءتنا وَالْمجْمَع عَلَيْهِ عندنَاوَأَخْبرنِي أَحْمد بن زُهَيْر بن حَرْب وَإِدْرِيس بن عبد الْكَرِيم قَالَا حَدثنَا خلف ابْن هِشَام قَالَ حَدثنَا عبيد بن عقيل قَالَ سَأَلت شبْل بن عباد الْمَكِّيّ فَحَدثني ب...
اختلاف فخر رازی و ابوشامه منشأ اشتباه زرکشی
اما چرا او این حرف را در آورد؟ من خلاصه آن را عرض میکنم تا مستنداتش را بعد بگویم. دو چیز برای او زمینه تاریخی را فراهم کرد. خودش هم اشاره میکند. یکی این بود که مسأله تواتر قرآن و قرائات یک چیز مسلم و جا افتاده بود. الآن که میخواهیم «قال الامام الرازی» را ...
مشهور بودن راوی دلیل عدم ذکر روات قبل از او
شاگرد: چرا واسطه را میانداختند؟ استاد: بهخاطر اینکه کسی را که راوی حساب میکردند بین مردم مشهوریتی داشته؛ یرجَع الیه؛ اقراء میکرده. شاگرد داشته. لذا او راوی می شده. و الا در چند مورد است. حتی یک مورد هست که با سه واسطه به راوی میرسد. راوی از قاری بلاوا...
طریق محقق اول به کتاب شاطبیه و النشر
در کلمات علماء بزرگ و شاید بیرون از کتابی که تصنیف کردهاند، انس به ذهنیاتشان بیشتر معلوم میشود. شهید ثانی و شهید اول را چند بار عرض کرده بودم، به ذهنم آمد که یک کلمه هم از مرحوم محقق ثانی بخوانم تا به منهج الصادقین برویم. در اجازات البحار، چاپ اسلامیه جلد ...
مسأله سماع در روایت و قرآن
شاگرد: مسأله سماع هم در روایات هست؟ برخی از اساتید به این صورت میگویند اجازاتی که در کتابها هست، تشریفاتی است. استاد: من عرض کردم که اصلاً به این صورت نیست. شواهد عدیدهای هست که مینشستند و تحدیث میکردند. کتابهای این مشایخ بزرگ حدیث مانده است، بقیه نما...
اشکال مستند نبودن قرائات و جواب آن
شاگرد: تجوز القراءة بالمتواتر، و لا تجوز بالشواذ. و منع بعض الأصحاب من قراءة أبي جعفر و يعقوب و خلف و هي كمال العشر، و الأصح جوازها، لثبوت تواترها كثبوت قراءة القرّاء السبعة[1] استاد: این بعض الاصحاب علامه حلی هستند. چون علامه حلی صریحاً میگویند عشر...
پر رنگ بودن نقش سند و طریق در حجیت قرائات
شاگرد: کیفیت شمارش جریان های اقرائی چگونه است؟ مثلاً یک کلمه هست که در آن پنجاه اختلاف قرائت هست، از آن جا ما کشف میکنیم که پنجاه جریان قرائت داریم؟ استاد: ببنید ما قبل از اینکه به خروجی اینها که پنجاه قرائت است، نگاه کنیم، به مبادی آنها که طرقی است که ...
توضیحی در باره نحوه افراد القرائه
شاگرد: این با افراد چگونه جمع میشود؟ یعنی اگر عاصم به ابوبکر مفردا یک قرائت را آموزش داده، راویان از او هم اگر خطا نکنند، باید به همان طریق روایت بکنند. استاد: مطلب خوبی است. ما که افراد القرائه میگوییم یعنی در یک جلسه اقراء بوده است. ابوبکر بارها و بارها...
بررسی قرائات «هئت لك » در کتاب های تیسیر و شاطبیه و النشر
ماه مبارک پارسال مناظرهای مطرح شده که در ذهن من به این صورت است. آن استاد میفرمایند حافظ در زمان خودش –شاید کمی قبل از ابن جزری بوده باشد؛ حافظ متوفی ۷۹۸ است و ابن جزری ۸۳۳ است- میگوید «قرآن زبر بخوانی با چهارده روایت». بعد ایشان مثال میزنند که حافظ از ق...
فضای نقل قرائات عشر و سند آنها در مقدمه النشر
شاهدش چیست؟ سریع عرض میکنم. کتابی را عرض بکنم. المبسوط فی القرائات العشر. یک کتاب داریم به نام النشر فی القرائات العشر که برای ابن جزری و معروف است. کتاب دیگری داریم که از همان پنجاه و هفت کتابی است که در مقدمه آمده است؛ المبسوط فی القرائات العشر که همین قر...
امکان بررسی ادعای تواتر قرائات عشر در بیان شهید اول به کمک امکانات امروزی
علی ای حال امروز این فضا را عرض کردم تا ببینیم آیا شهید اول که ادعای تواتر کردند با امکاناتی که ما امروز داریم، میتوانیم زمینهای را فراهم کنیم که این ادعا را محک بزنیم، یا نه؟ یعنی ببینیم دستگاهش چه خبر است. از کتابها و امثال اینها ببینیم. این پنجاه و هف...