جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 17
اهمیت افراد القرائة و التزام برآن نزد قرّاء
شاگرد٢: یعنی اختلاف حفص و ابوبکر هر دو مختار عاصم بوده؟ استاد: بله، سی شاگرد دیگر هم دارد. شاگرد٢: این خلاف ظاهر نیست؟ چون باید حداقل در یک مورد هم دو نقل کرده باشند و بگویند در اینجا به دو وجه خوانده شود. استاد: ببینید از روز اول بحث مهمی بوده. این اخت...
ابن جزری و تواتر قرائات عشر
ابن جزری بر خلاف مختار شما جلوتر رفته. اصلاً النشر را چرا نوشته؟ برای اینکه مدعی بوده عشر متواتر است. با سبکی چقدر بحث میکند! میگوید من از مفتی بزرگ آن دیار استفتاء کردم و از او به تواتر عشر اقرار گرفتم. النشر را برای این نوشته است. در همین سایت الاتقان د...
قرائت «ضُعف» ؛ مبتنی بر تجزی حفص در قرائت
با این حساب حفص امام نیست؛ قاری نیست؛ مختار القرائه ندارد. اما ابان مفرده دارد. یعنی ابان یک مفرده برای کل قرآن کریم دارد و میگوید اینها مختار من است. از روی اجتهاد تلفیق در روایات میکند. اجتهاد در مقرو نه، آنها که همه روایت است. اجتهاد در تلفیق انسب به ...
تلفیق و افراد قاری
شاگرد: طبق ضوابط خودشان یک ناسخ میتوانست چنین کاری را انجام دهد؟ اگر امام در قرائت باشد خودش میتواند انتخاب کند. استاد: ببینید شاهدهایی که برای این دارد در جاهایی است که تفاوت مصاحف پنج گانه و هفت گانه بود، احدی حتی یک نفر نیامد بگوید مصحفی که به کوفه رفت...
معنای اختیار القرائه
شاگرد: ما معنای اختیار را نفهمیدیم خصوصا با توجه به اینکه نافع همه را اقراء می کند و می گوید همه اش قرآن است . استاد: ابن جزری این را توضیح داده. توضیحی که تا حدی ناقص است. مانند حفص که دیروز عرض کردیم که میگوید من خودم «ضُعف» را اختیار میکنم. عاصم «ضَعف...
وجه تعدد قرائات و دلالت « علی مکث » بر ترجیح افراد القرائة
آیه می فرماید: «وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزيلا[1]». «مکث» یکی از چیزهایی است که بعداً باید بگوییم. خیلی جالب است. میگویند دلیل اینکه قرائات به سماع بوده -نه به قیاس- همین «مکث» هست. در لغت عرب هر سه ...
اصرار و التزام بر افراد القرائه تا قرن پنجم
شاگرد: قبل از اینکه این را بخوانید. در اینجا نمیتوانست به جای اینکه بگوید «خلطت قرائتی»، بگوید همه این قرائات متواتر هستند؟ استاد: میتوانست. الآن که عرض کردم. روایات متعددی هست که حضرت امر کردند «فلیقرأ کل رجل منکم کما علم». فلذا ابن مسعود میگوید از آن...
تواتر قرائات سبع
شاگرد: خود سبعه در قرائت افراد نداشتند؟ استاد: داشتند. خود سبعه افراد داشتند، مختار داشتند. مختارات متعددی داشتند. مقدمه تفسیر قرطبی را ببینید. میگوید هر کدام از این ائمه سبعه خودشان چند مختار دارند. قرطبی جزاف گو نیست. همینطور است. یعنی کسی که فضای قرائا...
اصطلاح قرائت، روایت و طریق درعلوم قرآنی
استاد: ببینید اصطلاحی هست که چهار گزینه رباعی دارد که خیلی کاربرد دارد. میگویند قرائت، روایت، طریق و وجه. این چهارتا با هم است. مدام تکرار میکنند. در کتابها هم بزنید میآید. قرائت برای خود سبعه است. به تعبیر خودشان برای «امامٌ فی القرائه» است. همین تعبیری...
وجه ترجیح یک قرائت بر دیگر قرائات
شاگرد: وجه ترجیح یک روایت بر سائر روایات چه بوده است؟ استاد: مثلاً برای کسی که اقراء میکرده گاهی سهولت لسان بوده و گاهی نبوده. یک قاری در خانه یک مختاری داشته. گاهی برای اقراء اختیار داشته. اینکه گفتم رهزن میشود برای همین بود. اختیار رهزن میشود چون آن ر...
اهمیت افراد القرائة و التزام برآن نزد قرّاء
شاگرد٢: یعنی اختلاف حفص و ابوبکر هر دو مختار عاصم بوده؟ استاد: بله، سی شاگرد دیگر هم دارد. شاگرد٢: این خلاف ظاهر نیست؟ چون باید حداقل در یک مورد هم دو نقل کرده باشند و بگویند در اینجا به دو وجه خوانده شود. استاد: ببینید از روز اول بحث مهمی بوده. این اختی...
تاریخ اجمالی افراد القرائة و اهمیت آن
مطلب امروز یکی از مهمترین بحثهایی است که در این مباحث با آن کار داریم. مطلب امروز ما از نظر اهمیت خیلی بالا است؛ حرف شهید و نقل آن. به اندازهای که من نگاه کردم یکی- دو نکته را از هفته قبل عرض میکنم. یکی اینکه در آخر مباحثه هفته قبل صحبت از افراد القرائه...
بررسی قول اشتیاق شیعه به قرائت ابن شعبه، بهدلیل قرائت جر در «ارجلِکم»
صفحه ششم جزوه بودیم که فرمودند: «و الشهید الثانی أجاب عمّا اشکل علی الرازی[1]»، به مناسبت از اینجا به ماخذ آن رفتیم که ظاهراً حدائق بود. جلد هشتم، صفحه نود و هفت. فرمودند: و الجواب عن ذلك- بما ذكره شيخنا الشهيد الثاني الذي هو أحد المشيدين لهذه المباني و ه...
توضیحی در باره نحوه افراد القرائه
شاگرد: این با افراد چگونه جمع میشود؟ یعنی اگر عاصم به ابوبکر مفردا یک قرائت را آموزش داده، راویان از او هم اگر خطا نکنند، باید به همان طریق روایت بکنند. استاد: مطلب خوبی است. ما که افراد القرائه میگوییم یعنی در یک جلسه اقراء بوده است. ابوبکر بارها و بارها...
بررسی کلام کربلایی کاظم در اعطاء قرآن رایج به ایشان
قبلاً فرمایش حاج آقای شبیری را در کتاب جرعهای از دریا خواندیم. فرمودند مرحوم کربلایی کاظم به منزل ما آمد تا با آقای ما دیدار کند، اما آقای ما نبودند. وقتی ایشان وارد شد من از ایشان پرسیدم که چه قرآنی به شما داده شده؟ کربلایی کاظم گفت همین قرآن رایج. بعد فرم...
نحوه اعطاء قرآن به کربلائی کاظم؛ یک قرائت؟ یا تمام قرائات؟
آخرین سؤال من برای جلسه بعد، این است: قرآنی که به کربلائی کاظم داده شده بود، تنها یکی از اینها است؟ یا نه، طوری به او داده بودند که وقتی به حافظهاش میآمد، یک بار «و اوصی» میخواند و بار دیگر «و وصی» میخواند؟ یک بار «مالک» میخواند و بار دیگر «ملک» میخوا...
فطرت توحد گرای ذهن انسان و مسأله تعدد قرائات
صفحه ششم بودیم، فرمودند: قلت: و کلامه هذا بظاهره قد یخالف کلامه السابق من أنّ الکلّ نزل به جبرئیل .. إلی آخره، فلیلحظ ذلک، علی أنّه ذکر الکلامین فی کتاب واحد و هو «المقاصد العلیة» و الجمع بینهما ممکن. تمّ إنّه لو ثمّ کانت جمیع القراءات متواترة، إذ ما من ...