رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 8

نحوه نزول قرائات مختلف

۲۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۴)

شاگرد:مقصود شما از میکس شدن صوت در وحی جبرئیل چه بود؟ استاد: من خلاصه آن را عرض می‌کنم. علی ای حال صحبت سر این است که لفظی که توسط لافظ تولید می‌شود در فضای ضعف قوه سامعه و ایجاد کننده هست که توحد می‌آید. ما یک لفظ را گوش می‌دهیم و یک صوت را ایجاد می‌کنیم. ...

تعدد قرائات
نحوه نزول قرآن
تلقی وحی
عرض سنوی
وسع علی امتی
اقراء سنت

خصوصیات اقراء سنت و عدم ملازمه آن با تحدی

۲۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۵)

حالا در مورد مطلب روایت که فرمودید جمع‌بندی کنیم. من عرض کردم ممکن است در کلمه «وسّع علی امتی» حیثیاتی ملحوظ شود؛ اگر توسعه در مکلفین و حال آن‌ها باشد فقه می‌شود. اگر توسعه‌ای شبیه «فوض الیه امر دینه» باشد، اقراء به سنت می‌باشد. البته آن هم از ناحیه خدا است....

اقراء سنت
سبعة احرف
لیلة القدر
جوهره قرآن
تدوین تکوین
عوالم امام
علم غیب
مقام حضرت زهراء
تشریع پیامبر
تحدی
حکمت قرائات
تهوین و تخفیف
وسع علی امتی

اقراء سنت و عدم ملازمه آن با تدوین تکوین

۲۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۵)

شاگرد: می‌خواهید بفرمایید وقتی پیامبر اقراء می‌کنند، شخصیتی پسین نیست؟ استاد: می‌خواهم عرض کنم آن چه را که ملک وحی آورد، چون ریختش ریخت تدوین تکوین بود، یک هویت خاصی دارد که آن هویتش هویت تدوین تکوین است. اگر حضرت در اقرائشان آن حیثیت را ملاحظه کنند، اقراء ...

تحدی قرآن
هویت شخصیتی پسین
اقراء سنت
اعجاز قرآن
تدوین نگاشتی
تدوین اخباری
اقراء سنت
تحدی
تدوین تکوین
جوهره قرآن

ب)استظهار کلامی؛ اقراء سنت

۲۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۰) استظهار فقهی، کلامی، اصولی از روایت «وس...

معنای دوم «وسّع علی امتی» این شد که موضوع پایه در استظهار «ک» خطاب باشد. «ان الله یامرک ان تقرا»؛ شما به‌عنوان پیامبری که وحی الهی را بر مردم قرائت می‌کنید، حرف واحد است. «یا رب وسّع علی امتی» به معنای مطلب فقهی نیست که کار را بر آن‌ها حرام نکن و سخت نگیر. ی...

سبعة احرف
تهوین وتخفیف
وسع علی امتی
اقراء سنت

ج) استظهار علوم قرآنی؛ بسط موسع جوهره قرآن کریم

۲۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۰) استظهار فقهی، کلامی، اصولی از روایت «وس...

معنای سوم ادق از این‌ها است. به علوم قرآنی مربوط می‌شود. یعنی حضرت نمی‌گویند به من اجازه بده تا از باب سنت اقراء کنم؛ که ملک وحی یکی آورده و من اجازه داشته باشم که چند اقراء کنم، نه ابدا این معنا منظور نیست. معنای سوم این است که «ان الله تامرک ان تقرأ علی حر...

تهوین وتخفیف
اقراء سنت
وسع علی امتی
حکمت قرائات
تعدد قرائات
جوهره قرآن
حرف واحد
سبعة احرف

گام دوم) هویت شخصیتی پسین و پیشین

۲۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۰) مرحله اصلی تحدی قرآن، تحدی به هویت

چرا به آن پسین می‌گوییم؟ ببینید ما یک هویت شخص داریم. با توافقی که آن روز کردیم این‌گونه شد؛ فعلاً علی المبنا جلو می‌رویم تا مقصود روشن شود. گفتیم مقصود ما از شخص آنی است که یک مختصات دقیق زمانی و مکانی دارد. یعنی شما می‌توانید آن را در محور x و y و z و t آن...

کلی
هویت شخصیتی پسین
هویت شخصیتی پیشین
هویت شخصیتی پسین
خلق طبایع
علم جفر
شیخ بهائی
خلق طبیعت
عدد اول
جوهره قرآن
جزئی
شخصی
انضمام طبایع
هویت شخصی
ادراک
اقراء سنت
هویت شخصیتی پسین
اعجاز قرآن

تفاوت طبیعت شخصیتی قرآن و طبیعت شخصیتی شعر انشاء شده توسط مخلوق

۲۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۱)

حالا سؤال من در اینجا این است: فرق طبیعت شخصیتی که کلام خالق است، با طبیعت شخصیتی که مثل قصیده مخلوق است، چیست؟ بزنگاه بحث در طبیعت شخص پیشین است. یعنی اول باری که سعدی این قصیده را می‌خواند شخص بود و این قصیده را‌ آورد. این اولین بار در مقصود ما بسیار مهم ا...

هویت شخصیتی پسین
حکمت قرائات
عندنا خزائنه
خزائن
قضا و قدر
هویت شخصی پیشین
اقراء سنت
هویت شخصیتی پسین

انزال و تنزیل

۲۴. تعدد قرائات (۱۴۰۲/۰۳/۰۲)

اما بخش دوم؛ آن‌طور که به ذهن می‌آید اصل بین دفعی بودن در باب انزال، و تدریجی بودن در باب تفعیل، فی الجمله قبول است. اما این‌که بالجمله در همه جا نشود سر رساند، حرف دیگری است. لذا در این بیانی که شما داشتید، درجایی‌که بخواهند برای مردم بگویند باید خورد خورد ...

اقراء سنت
تنزیل
انزال