رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 8

بررسی تعبیر «انما الاختلاف یجیء من قبل الرواه»

۱۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۴)

خب این برای سبعة احرف. اما «انما الاختلاف یجیء من قبل الرواة»؛ غیر از محتملاتی که قبلاً بحث شد، یک روایت دیگر هست که ضمیمه شد. من متن القرائه سیاری را به این صورت که بتوانم کپی کنم پیدا نکردم. فایل pdf آن هست. اما به‌صورت تصویری بود. اگر به‌صورت pdf متنی باش...

طبری و تعدد قرائات
الحجه فی القرائات
حرف واحد
قراء مدینه
قراء عراق
قراء کوفه
ابن مسعود
طبری
اشتباهات طبری
قراء کوفه
مصحف ابن مسعود
سبعة احرف
شروط تواتر
حرف واحد
کتابت بالوجاده
فضای علم قرائت
تلاوت به مرادف
اختلاف روات
وجاده در کتابت
سبعة احرف
تلاوت به مرادف
تاریخ قرائات
شیعه و تعدد قرائات
امام در قرائت
قراء اندلس
یجیء من قبل الرواة
اختلاف قرائات
حفص
مصحف عثمان
مصحف ابن مسعود
تاریخ قرائات
قرائت امصار

معنای سنت بودن قرائت نافع

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۸)

بحث را ختم کنم به این نکته : در کتاب‌ها آمده و مقداری هم مبهم است. اهل‌سنت هم زیاد دارند. می‌گویند مالک گفته «ان قرائة نافع هی السنه». بعد خودشان می‌مانند و می‌گویند همه قرائات که متواتر است. یعنی چه قرائت نافع سنت است؟! آن هم مالک این جمله را گفته که در مدی...

قرائت نافع
الحجه فی القرائات
قرائت اندلس
قرائت مدینه

تحلیل و علت حجّت آوردن قراء برای قرائات

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۸)

استاد: ابو علی فارسی برای بغداد است. در منطقه عراق از زمان ابن مسعود به بعد اصلاً این بود. این هم یکی از آن‌ها است. ابو عمرو بصری می‌گوید «یقص»، «یقض». قضا با فصل و… ؛ چیزهایی که خودمان در مجمع البیان مدام می‌خوانیم. او نهیب می‌زند و می‌گوید «وی اهل العراق! ...

الحجه فی القرائات
الحجه فی القرائات
اختیار القرائه

قابلیت تعدد قرائات در رسم‌الخط قرآن

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۸)

دیروز عرض کردم که خدای متعال خالق همه زبان‌ها است. خالق همه خط‌ها است. خط فینیقی از قدیم بوده. قبلاً بحث کردیم که خطوط اصلی خط فینیقی خطوطی بود که مصوت آن‌ها حرف بود. یعنی مثل انگلیسی امروز که حرکتش هم حرف بود. بعد تغییر کرد. قبلاً ما این‌ها را بحث کردیم. از...

خط فینیقی
خط عربی
خط نبطی
تطور خط
رسم المصحف
خط عربی
الحجه فی القرائات
احتجاج بر قرائات

بیان وجه نحوی قرائات در کتب احتجاج قرائت

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۸)

شاگرد٢: در تأیید تواتر می‌توانیم لحنی را که در برخی از قرائات هست را به‌عنوان شاهد بیاوریم؟ یعنی همان هایی که نحوی ها قبول نمی کردند و تا الآن هم قبول نکردند. شاید به همین خاطر بوده که کتاب‌های حجت قرائات نوشته شده. یعنی به این جهت نوشته شده که در مقابل نحوی...

ابوعلی فارسی
الحجه فی القرائات

تشیع ابن خالویه

۳۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۵) کتاب الحجه ابن خالویه؛ نمونه ای از گستر...

قبل از این‌که بحث سندی حدیث را عرض کنم؛ فایده این بحث‌ها چیست. ایام شهادت امام جواد علیه‌السلام به مجلس روضه رفته بودم. از روضه بیرون آمدم، در ماشین که برمی‌گشتیم آقایی تشریف داشتند. گفتند من در منبر آقایی حاضر بودم. خودشان تعریف کردند. اسم هم بردند. گفتند د...

حرف واحد
ابن خالویه و تعدد قرائات
تاریخ قرائات
تعدد قرائات
سبعة احرف
ابن خالویه
القرائات دارقطنی
دانی
جامع البیان
دارقطنی
الحجه فی القرائات
احتجاج بر قرائات

بیان دانی در مقدمه جامع البیان در تواتر قرائات و استفاده نادرست از آن

۴۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۰)

دانی یک کتاب دارد به نام جامع البیان. تیسیر مختصر است. جامع البیان فی القرائات السبع. دو تا جامع البیان داریم که هر دوی آن‌ها معروف است. یک جامع البیان داریم که برای طبری است. جامع البیان فی تاویل القرآن که تفسیر است. یکی هم جامع البیان فی القرائات السبع است...

نافع
اختیار القرائه
ترجیح قرائات
الحجه فی القرائات
تاریخ قرائات

استفاده ای مهم از تاریخ نگارش کتب الحجة للقرائات

۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۷/۱۹) عدم مخالفت فخر رازی با تواتر قرائات

استاد: همان‌طور که ملاحظه می‌کنید هیچ‌کدام از کتاب‌های حجه القرائات به‌معنای تصحیح القرائات یا ترجیح به‌معنای رد قرائت دیگر نیست. من قبلاً هم عرض کردم که این ناشی از بستر عراق بود. ابن مسعود هم پایه‌گذار آن است. نمی‌دانم پیدا کردید یا نه، در بین علماء مشارقه...

تاریخ قرائات
تعدد قرائات
اختیار قرائت
ترجیح قرائات
الحجه فی القرائات