جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 5
حقیقت موت: لبس بعد الانخلاع
در شرح صفحه هفتاد و چهار بودیم. عرض شد که از حدیث بیست و هشتم، زودتر عبور کنیم. در جلسه قبل، امر فرمودند و بحثی را ادامه دادیم. باز دیروز، دو سؤال راجع به بحث جلسه قبل به بنده تحویل دادند. قرارداد طلبگی ما هم این است که هر کسی بخواهد بحث ادامه پیدا کند، ما ...
معنای لغوی ذوق؛ اختبار ابتدائی خاص
حالا در مانحن فیه؛ «كُلُّ نَفۡس ذَائِقَةُ ٱلۡمَوۡتِ». راغب[1] در لغت «ذوق» میگوید که اکثر استعمال کلمه ذوق در قرآن برای حالت عذاب است: «ذُوقُواْ عَذَابَ ٱلۡخُلۡدِ»[2]، «ذُقۡ إِنَّكَ أَنتَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡكَرِيمُ»[3]. ولی ظاهراً به این صورت نیست. «وَلَئِنۡ أَذ...
الف) چشیدن موت بهمعنای اجل عرفی
خُب، اگر این نکته باشد، حالا سراغ آیه شریفه میآییم: «كُلُّ نَفۡس ذَآئِقَةُ ٱلۡمَوۡتِ». ببینید چند جور معنا میشود. یکی همان معنای عرفی بسیار سادهای است که همه میفهمند. شما سالها شنیدهاید که هر نفسی مرگ را میچشد. از آن، چه چیزی فهمیدهاید؟؛ معنای ساده ...
عالم ثابتات، معنای هواء در فقرۀ «الريح متعلقة بالهواء»
مرحوم مجلسی، در بحارالانوار و در مرآة العقول، برای این توضیحی دادهاند. بحارالانوار چاپ اسلامیه، جلد شصت و یک، صفحۀ سی و هشت. ببینید؛ یک باب بسیار عالی، از کتابهای بسیار مهم بحارالانوار، السماء و العالم است. یکی از بهترین بابهای این کتاب، «باب حقیقة النفس ...
رابطۀ دو تعبیر «ذوق الموت» و «قوت الموت» در کلام قاضی سعید
در صفحۀ هفتاد و چهارم بودیم در فقرۀ پایانی حدیث بیست و هفتم که در کتابهای دیگر، به نام خطبة الوسیلة نامیده شده بود.[1] دیروز به بنده یادداشتی دادند؛ فرمودهاند: «با توجه به حدیث «انت قوت الموت»[2] و همچنین روایت «یذبح کما تذبح الشاة ثم ینادی منادی لاموت اب...