رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 19

جوهره قرآن کریم و ارتباط آن با حروف مقطعة؛ اهمیت کلام ابوفاخته

۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۰۳)

من دو نکته را عرض می‌کنم و بعد وارد می‌شوم. نکته اول تکراری است که همیشه لازم می‌دانم عرض کنم. در این مباحث تا زمانی‌که از لسان خود ثقلین نفهمیم که قرآن کریم چیست، این بحث‌ها ابتر است. آب پاک بر دست همه می ریزیم. باید آن تکرار شود و نباید فراموشمان شود. مکرر...

تدوین تکوین
جوهره قرآن
تحدی قرآن
ام الکتاب
حروف مقطعه
محکم و متشابه
فواتح السور
سبع المثانی
ام الکتاب
سعید به علاقه
ابوفاخته

گام اول: هویت شخصیتی پسین قرآن و تدوین نگاشتی تکوین

۱۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۵) مرحله اول : شناخت جوهره قرآن با شناخت ر...

در فدکیه هست.محور تحدي قرآن کریم بر هویت قرآن است؛ هویت شخصیتی پسین. لا هویت نه، شخص نه، پیشین هم نه؛ هر سه این‌ها قیود مهمی در فهم هویت قرآن کریم است که دارد تحدی می‌کند. «هذا القرآن[1]»؛ این قرآن. این قرآن یعنی فصاحتش؟! بله، اما همه اش نیست. این قرآن یعنی ...

جوهره قرآن
تدوین تکوین
هویت شخصیتی پسین
تحدی
تبیانا لکل شیء
کتاب هدایت
تدوین نگاشتی

معنای محوری سبعة احرف : تدوین تکوین سبع گانه

۱۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۴)

«السادس: هل هذه القراءات هی الأحرف السبعة التی ورد بها خبر حمّاد بن عثمان أم لا؟»؛ من مکرر تأکید کردم حتماً این قرائات احرف سبعه نیستند. احرف سبعه یک معنای محوری دارد که تعدد قرائت از لوازم آن است. احرف سبعه در یک کلمه این است: چون قرآن کریم تدوین تکوین است ...

جوهره قرآن
تحدی
سبعة احرف
تدوین تکوین
تکوین
سبعة احرف
حرف واحد
حرف
تاویل اعظم
صلاة جمعه
لیلة القدر
موافقت با عربیت
موافقت با نهج عربی
نحو
رسم المصحف
تواتر قرائات
انواع تواتر قرائات
اختلاف قرائات در فقه
قرائات شاذ
قرائت به خبر واحد
تاریخ قرائات
انواع قراء

مدیریت قرائات در رسم قرآن

۲۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۷)

شاگرد: من قبلاً این فرمایش شما را با یک مقدمه‌ای به این صورت پردازش کرده بودم: حضرت عالی می‌فرمایید مدیریت لایه‌ای است. لایه اول باید طوری باشد که برای باحثین در طول تاریخ مخفی نشود. یعنی هر کسی که می‌رود این را ببیند. اما یک لایه‌ای هم هست که اگر انجام شود...

رسم المصحف
اعجاز قرآن
تدوین تکوین

نظارت روایات «هوّن علی امتی» بر تسهیل در تلاوت قرآن

۲۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۱)

عرض من این است: در روایات حوزه‌های ظریفی هست که با هم مخلوط شده است. «نزول علی سبعة احرف» و «اقرئه علی سبعة احرف» دو حوزه است. چه جور حوزه‌ای است؟ یک وقتی است که می‌گوییم در امت من پیرمرد هست، بچه هست، با سواد هست، بی سواد هست، همه می‌خواهند نماز بخوانند، لذ...

تدوین تکوین
سبعة احرف
جوهره قرآن
تلاوت به مرادف
لهجه‌ عرب
سبعة احرف
تهوین و تخفیف
حکمت قرائات
هوّن علی امتی
طبیعت قرآن

حمل کلمه «وسّع» بر توسعه ظرفیت ظهور حقیقت قرآن

۲۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۳) ب) فقه الحدیث روایت «يأمرك أن تقرأ القر...

اما در کلمه «وسّع» ندارد که این‌ها ضعیف هستند. نقص و ضعف ندارد، واژه زیبایی است. اگر امت من بر یک حرف بخوانند، آن ظرفیتی که قرآن –کتاب تو- دارد در بستر امت اسلامی به ظهور تام نمی‌رسد. وسّع یعنی قرآن کتاب تو است، وقتی به حرف واحد خوانده می‌شود در امت یک ظرفیت...

وسع علی امتی
حکمت قرائات
تهوین و تخفیف
سبعة احرف
حرف واحد
جوهره قرآن
هون علی امتی
تعدد قرائات
تدوین تکوین
علم الهی

ب) تدوین نگاشتی

۲۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۴) انواع تدوین در قرآن کریم

من که عرض می‌کنم قرآن تدوین است، اصلاً منظورم این نیست که جوهره قرآن، تدوین معنایی عالم نیست. ولو یکی از مهم‌ترین شئون قرآن تدوین معنایی نفس الامر است. در این مشکلی نداریم، مانعة الجمع نیست. اما آن، محور نیست. آن چه که محوریت قرآن در اوست در ربط حروف مقطعه ن...

تبیانا لکل شیء
علم امام
تدوین تکوین
جوهره قرآن
تدوین نگاشتی
انواع تدوین
فواتح السور
ام الکتاب
حروف مقطعه

ج) تدوین عددی و ریاضی

۲۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۴) انواع تدوین در قرآن کریم

شاگرد: یعنی کل کلماتش رمز است؟ استاد: رمز به این معنا که به ازای یک شیء تکوینی است. از عجائبی که اینجا هست…؛ آدم بعضی‌ها را می‌بیند که می‌گویند این‌ها بافتنی و خیالات است، اما وقتی آدم چند مطلب بشنود می‌بیند مثل این‌که این‌ها خیلی بافتنی نبود. از قدیم معروف...

تدوین ریاضی
علوم غریبه
علم اعداد
تدوین تکوین
جوهره قرآن
ارتعاش
نقطه ثقل
ریاضیات
تدوین تکوین
نقطه ثقل

خصوصیات اقراء سنت و عدم ملازمه آن با تحدی

۲۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۵)

حالا در مورد مطلب روایت که فرمودید جمع‌بندی کنیم. من عرض کردم ممکن است در کلمه «وسّع علی امتی» حیثیاتی ملحوظ شود؛ اگر توسعه در مکلفین و حال آن‌ها باشد فقه می‌شود. اگر توسعه‌ای شبیه «فوض الیه امر دینه» باشد، اقراء به سنت می‌باشد. البته آن هم از ناحیه خدا است....

وسع علی امتی
تهوین و تخفیف
حکمت قرائات
اقراء سنت
تشریع پیامبر
مقام حضرت زهراء
علم غیب
عوالم امام
تدوین تکوین
جوهره قرآن
لیلة القدر
سبعة احرف
تحدی

اقراء سنت و عدم ملازمه آن با تدوین تکوین

۲۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۵)

شاگرد: می‌خواهید بفرمایید وقتی پیامبر اقراء می‌کنند، شخصیتی پسین نیست؟ استاد: می‌خواهم عرض کنم آن چه را که ملک وحی آورد، چون ریختش ریخت تدوین تکوین بود، یک هویت خاصی دارد که آن هویتش هویت تدوین تکوین است. اگر حضرت در اقرائشان آن حیثیت را ملاحظه کنند، اقراء ...

جوهره قرآن
تدوین تکوین
تحدی
اقراء سنت
تدوین اخباری
تدوین نگاشتی
اعجاز قرآن
تحدی قرآن
اقراء سنت
هویت شخصیتی پسین

قوام تحدی به تدوین تکوین نه صرفه

۲۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۵)

شاگرد: اگر تحدی به متن قرآن مربوط نباشد و به حقیقت تکوینی مربوط باشد، پس عملاً مخاطب تحدی مردم نیستند. استاد: مفصل از این بحث کردیم. شما باید مراجعه کنید. بعد که آن ها را تصور کردید، مقاله آن در فدکیه هست. مقاله تحدی قرآن. روی این کلمه تأمل بفرمایید؛ آیه می...

کلی سعی
تجرد وجودی
تجرد علمی
طبیعت
فرد
کلی
جزئی
لایه‌های تحدی
صرف اذهان
تدوین تکوین

تدوین تکوین؛ تاویل اعظم «حدیث سبعة احرف»

۲۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۲)

این حدیث شریف چرا این مفاد را دارد؟ دیروز عرض کردم متأسفانه ایشان نه قبل از آن را آورده‌اند و نه بعد از آن را. درحالی‌که هر دوی آن‌ها مهم است. قبلش حماد می‌گوید: عن حماد بن عثمان قال قلت لأبي عبد الله ع إن الأحاديث تختلف عنكم قال فقال إن القرآن نزل على سب...

طبیعت شخصیتی
ادنی ما للامام
ترکیب طبایع
انضمام طبایع
تسمیه
انواع طبایع
جوهره قرآن
تدوین تکوین
سبعة احرف، تاویل
حماد
ادنی ما للامام
سبعة احرف
اختلاف احادیث
تناقض
تعادل و تراجیح
نسخ
شیوه بیان احکام توسط شارع
جمع تبرعی
تعادل و تراجیح
هویت شخصیتی پسین
احکام خمسه
احکام عشره
شیوه شارع در بیان احکام
قرآن صاعد
قرآن نازل
جوهره قرآن
هویت شخصیتی
طبیعت قرآن
علم الهی
تعارض
تحدی
اعجاز قرآن
علم امام
ادنی ما للامام
علم امام
فتوا
تعارض اخبار

دلیل عدم التفات مفسرین به روایت ابوفاخته

۳۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۵)

اما چیزهایی که دنباله این می‌آید هر کسی به تناسب خودش می‌فهمد. واقعش این است که این مخلوقات ضعیف چیزی نمی‌دانند. خدای متعال هم که کتابش را نازل کرده می‌داند در هر زمانی چه کار کند. بینی و بین الله عرض می‌کنم. این به ذهن من می‌آید اما این‌که وقتش چه زمانی برس...

ابوفاخته
تدوین تکوین
جوهره قرآن
حروف مقطعه

تدوین جهانِ مبتنی بر عدد در قرآن

۳۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۵)

بعضی از چیزها در زمان ما معروف شده. این‌که پایش به کجا بند است ما تابع این‌ها نیستیم؛ مویدات قویی هست. اما اگر ما پی جویی کنیم از ناحیه عصمت دلیل زیادی می‌خواهیم. مثلاً عدد ابجد حدید بیست و شش است. یعنی دقیقاً همان عدد اتمی جدول تناوبی آهن. در زبان عربی عدد ...

ریاضیات
اعداد
هستی
جوهره قرآن
تدوین تکوین
ان القرآن یجری کما یجری اللیل و النهار
الامر بعد الامر
اعجاز عددی قرآن
حروف ابجد
اعجاز قرآن

طرح بحث تعدد قرائات با نگاه برون دینی با توجه به تدوین تکوین بودن قرآن

۳۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۵)

آقا فرمودند خلاصه این‌ها را بگویید. ببینید ما که مباحثه کردیم مهم‌ترین محور در مباحثه ما که الآن هم عرض می‌کنم، این است؛ اگر ما در ابتدا از بیانات خود ثقلین استفاده نکنیم که قرآن چیست، این بحث‌ها ابتر است. این عقیده من بوده. هفت-هشت سال است که مدام تکرار کرد...

تدوین تکوین
حروف مقطعه
تحدی

تکون مرکبات از بسائط در عالم و تدوین نگاشتی آن در قرآن

۳۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۵)

من طلبه عرض می‌کنم مثل زندیقی که خدا را قبول نداشت ولی با قضیه شرطیه می‌گویم اگر خدایی باشد، اگر علم مطلق داشته باشد، اگر بخواهد این علمش را تدوین کند، چه کار می‌کند؟ یک راهش این است که از بسائط شروع می‌کند و مرکبات عالم را با بسائط سامان می‌دهد. زندیق می‌گ...

تعدد قرائات در التمهید
تدوین تکوین
برهان نظم
حکمت قرائات
حروف مقطعه
برهان نظم
سبعة احرف
حرف واحد
تحدی
حکمت قرائات

امکان فهم امور غیبی از کتاب الله برای مؤمنین

۱۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۱/۲۵)

شاگرد: از علم غیب حضرت می‌دانستند که این را می‌گویند. استاد: الآن که این‌ها را می‌گویید یادم می‌آید که چقدر از این‌ها بحث کردیم. حضرت می‌فرمایند «لعجبتم[1]»؛ حضرت فرمودند در قرآن همه خبری هست؛ جنت، آسمان، زمین. «فلو أتاكم من يخبركم عن ذلك لعجبتم». اگر حضرت ...

تبیانا لکل شیء
جوهره قرآن
اعجاز قرآن
تدوین تکوین

کلام ابوفاخته گویای تدوین تکوین و شبه هلوگرام بودن قرآن

۲۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۲/۰۹)

بنابراین جواب چه می‌شود؟ هر مصحفی شما داشته باشید، آن چه که جوهره قرآن  است، امومت و استخراج قرآن از ام شد؛ قبلاً هم عرض کردم تدوین تکوین است. تکوین هم همین‌طور است. عالم مرکباتی هستند که به بسائط بر می‌گردد. خدای متعال ابتدا بسائطی را خلق فرموده و از طریق خ...

حروف مقطعه
تبیانا لکل شیء
فواتح السور
تدوین تکوین
جوهره قرآن
هلوگرام
بسائط
نظام طبایع
ترکیب طبایع
علم جفر
حروف مقطعه
زیاده و نقصیه در قرائات

تعدد قرائات و رابطه آن با جوهره قرآن

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۲/۱۶)

شاگرد: کثرت قرائات، تفنن در بیان شد؟ استاد: نه، الآن هفت-هشت سال است که بحث می‌کنیم. قرآن کریم تدوین تکوین است. چون بخش‌هایی از تکوین چند منظوره است، این هم چون تدوین آن است، به مناسبت آن، جبرئیل چند جور عبارات را نازل کرده است. چرا چند جور نازل کرده؟ چون ت...

جوهره قرآن
تدوین تکوین
تدوین نگاشتی
تدوین معنایی