جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 19
جوهره قرآن کریم و ارتباط آن با حروف مقطعة؛ اهمیت کلام ابوفاخته
من دو نکته را عرض میکنم و بعد وارد میشوم. نکته اول تکراری است که همیشه لازم میدانم عرض کنم. در این مباحث تا زمانیکه از لسان خود ثقلین نفهمیم که قرآن کریم چیست، این بحثها ابتر است. آب پاک بر دست همه می ریزیم. باید آن تکرار شود و نباید فراموشمان شود. مکرر...
گام اول: هویت شخصیتی پسین قرآن و تدوین نگاشتی تکوین
در فدکیه هست.محور تحدي قرآن کریم بر هویت قرآن است؛ هویت شخصیتی پسین. لا هویت نه، شخص نه، پیشین هم نه؛ هر سه اینها قیود مهمی در فهم هویت قرآن کریم است که دارد تحدی میکند. «هذا القرآن[1]»؛ این قرآن. این قرآن یعنی فصاحتش؟! بله، اما همه اش نیست. این قرآن یعنی ...
معنای محوری سبعة احرف : تدوین تکوین سبع گانه
«السادس: هل هذه القراءات هی الأحرف السبعة التی ورد بها خبر حمّاد بن عثمان أم لا؟»؛ من مکرر تأکید کردم حتماً این قرائات احرف سبعه نیستند. احرف سبعه یک معنای محوری دارد که تعدد قرائت از لوازم آن است. احرف سبعه در یک کلمه این است: چون قرآن کریم تدوین تکوین است ...
مدیریت قرائات در رسم قرآن
شاگرد: من قبلاً این فرمایش شما را با یک مقدمهای به این صورت پردازش کرده بودم: حضرت عالی میفرمایید مدیریت لایهای است. لایه اول باید طوری باشد که برای باحثین در طول تاریخ مخفی نشود. یعنی هر کسی که میرود این را ببیند. اما یک لایهای هم هست که اگر انجام شود...
نظارت روایات «هوّن علی امتی» بر تسهیل در تلاوت قرآن
عرض من این است: در روایات حوزههای ظریفی هست که با هم مخلوط شده است. «نزول علی سبعة احرف» و «اقرئه علی سبعة احرف» دو حوزه است. چه جور حوزهای است؟ یک وقتی است که میگوییم در امت من پیرمرد هست، بچه هست، با سواد هست، بی سواد هست، همه میخواهند نماز بخوانند، لذ...
حمل کلمه «وسّع» بر توسعه ظرفیت ظهور حقیقت قرآن
اما در کلمه «وسّع» ندارد که اینها ضعیف هستند. نقص و ضعف ندارد، واژه زیبایی است. اگر امت من بر یک حرف بخوانند، آن ظرفیتی که قرآن –کتاب تو- دارد در بستر امت اسلامی به ظهور تام نمیرسد. وسّع یعنی قرآن کتاب تو است، وقتی به حرف واحد خوانده میشود در امت یک ظرفیت...
ب) تدوین نگاشتی
من که عرض میکنم قرآن تدوین است، اصلاً منظورم این نیست که جوهره قرآن، تدوین معنایی عالم نیست. ولو یکی از مهمترین شئون قرآن تدوین معنایی نفس الامر است. در این مشکلی نداریم، مانعة الجمع نیست. اما آن، محور نیست. آن چه که محوریت قرآن در اوست در ربط حروف مقطعه ن...
ج) تدوین عددی و ریاضی
شاگرد: یعنی کل کلماتش رمز است؟ استاد: رمز به این معنا که به ازای یک شیء تکوینی است. از عجائبی که اینجا هست…؛ آدم بعضیها را میبیند که میگویند اینها بافتنی و خیالات است، اما وقتی آدم چند مطلب بشنود میبیند مثل اینکه اینها خیلی بافتنی نبود. از قدیم معروف...
خصوصیات اقراء سنت و عدم ملازمه آن با تحدی
حالا در مورد مطلب روایت که فرمودید جمعبندی کنیم. من عرض کردم ممکن است در کلمه «وسّع علی امتی» حیثیاتی ملحوظ شود؛ اگر توسعه در مکلفین و حال آنها باشد فقه میشود. اگر توسعهای شبیه «فوض الیه امر دینه» باشد، اقراء به سنت میباشد. البته آن هم از ناحیه خدا است....
اقراء سنت و عدم ملازمه آن با تدوین تکوین
شاگرد: میخواهید بفرمایید وقتی پیامبر اقراء میکنند، شخصیتی پسین نیست؟ استاد: میخواهم عرض کنم آن چه را که ملک وحی آورد، چون ریختش ریخت تدوین تکوین بود، یک هویت خاصی دارد که آن هویتش هویت تدوین تکوین است. اگر حضرت در اقرائشان آن حیثیت را ملاحظه کنند، اقراء ...
قوام تحدی به تدوین تکوین نه صرفه
شاگرد: اگر تحدی به متن قرآن مربوط نباشد و به حقیقت تکوینی مربوط باشد، پس عملاً مخاطب تحدی مردم نیستند. استاد: مفصل از این بحث کردیم. شما باید مراجعه کنید. بعد که آن ها را تصور کردید، مقاله آن در فدکیه هست. مقاله تحدی قرآن. روی این کلمه تأمل بفرمایید؛ آیه می...
تدوین تکوین؛ تاویل اعظم «حدیث سبعة احرف»
این حدیث شریف چرا این مفاد را دارد؟ دیروز عرض کردم متأسفانه ایشان نه قبل از آن را آوردهاند و نه بعد از آن را. درحالیکه هر دوی آنها مهم است. قبلش حماد میگوید: عن حماد بن عثمان قال قلت لأبي عبد الله ع إن الأحاديث تختلف عنكم قال فقال إن القرآن نزل على سب...
دلیل عدم التفات مفسرین به روایت ابوفاخته
اما چیزهایی که دنباله این میآید هر کسی به تناسب خودش میفهمد. واقعش این است که این مخلوقات ضعیف چیزی نمیدانند. خدای متعال هم که کتابش را نازل کرده میداند در هر زمانی چه کار کند. بینی و بین الله عرض میکنم. این به ذهن من میآید اما اینکه وقتش چه زمانی برس...
تدوین جهانِ مبتنی بر عدد در قرآن
بعضی از چیزها در زمان ما معروف شده. اینکه پایش به کجا بند است ما تابع اینها نیستیم؛ مویدات قویی هست. اما اگر ما پی جویی کنیم از ناحیه عصمت دلیل زیادی میخواهیم. مثلاً عدد ابجد حدید بیست و شش است. یعنی دقیقاً همان عدد اتمی جدول تناوبی آهن. در زبان عربی عدد ...
طرح بحث تعدد قرائات با نگاه برون دینی با توجه به تدوین تکوین بودن قرآن
آقا فرمودند خلاصه اینها را بگویید. ببینید ما که مباحثه کردیم مهمترین محور در مباحثه ما که الآن هم عرض میکنم، این است؛ اگر ما در ابتدا از بیانات خود ثقلین استفاده نکنیم که قرآن چیست، این بحثها ابتر است. این عقیده من بوده. هفت-هشت سال است که مدام تکرار کرد...
تکون مرکبات از بسائط در عالم و تدوین نگاشتی آن در قرآن
من طلبه عرض میکنم مثل زندیقی که خدا را قبول نداشت ولی با قضیه شرطیه میگویم اگر خدایی باشد، اگر علم مطلق داشته باشد، اگر بخواهد این علمش را تدوین کند، چه کار میکند؟ یک راهش این است که از بسائط شروع میکند و مرکبات عالم را با بسائط سامان میدهد. زندیق میگ...
امکان فهم امور غیبی از کتاب الله برای مؤمنین
شاگرد: از علم غیب حضرت میدانستند که این را میگویند. استاد: الآن که اینها را میگویید یادم میآید که چقدر از اینها بحث کردیم. حضرت میفرمایند «لعجبتم[1]»؛ حضرت فرمودند در قرآن همه خبری هست؛ جنت، آسمان، زمین. «فلو أتاكم من يخبركم عن ذلك لعجبتم». اگر حضرت ...
کلام ابوفاخته گویای تدوین تکوین و شبه هلوگرام بودن قرآن
بنابراین جواب چه میشود؟ هر مصحفی شما داشته باشید، آن چه که جوهره قرآن است، امومت و استخراج قرآن از ام شد؛ قبلاً هم عرض کردم تدوین تکوین است. تکوین هم همینطور است. عالم مرکباتی هستند که به بسائط بر میگردد. خدای متعال ابتدا بسائطی را خلق فرموده و از طریق خ...
تعدد قرائات و رابطه آن با جوهره قرآن
شاگرد: کثرت قرائات، تفنن در بیان شد؟ استاد: نه، الآن هفت-هشت سال است که بحث میکنیم. قرآن کریم تدوین تکوین است. چون بخشهایی از تکوین چند منظوره است، این هم چون تدوین آن است، به مناسبت آن، جبرئیل چند جور عبارات را نازل کرده است. چرا چند جور نازل کرده؟ چون ت...