رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 8

مخالفت علماء از قرن یازدهم با اجماع علماء سابق بر منشأ وحیانی قرائات

۱. تعدد قرائات (۱۴۰۰/۰۷/۲۷) خلاصه‌ای از مطالب گذشته

ببینید در کافی شریف دو حدیث است که این حدیث سرلوحه فرمایشات علماء است. از قرن یازدهم به این طرف هم هر کتابی را که ببینید، در رد قول قبلی این‌ها را می‌آورند. در مقدمه مجمع البیان و مقدمه تبیان اشاره‌ای به آن بود که قبلاً صحبتش را کردیم. آن بحث خاص خودش را د...

رفتار فقهاء در تعدد قرائات
اخباریون و تعدد قرائات
سید نعمت الله و تعدد قرائات
سید مجاهد و تعدد قرائات
تواتر قرائات
قرآنیت قرآن
تواتر و قرآنیت
رفتار فقهاء در تعدد قرائات
علامه و تعدد قرائات، شهید اول و تعدد قرائات، شهید ثانی و تعدد قرائات
تعدد قرائات در التمهید
حرف واحد

استفاده از کتب اهل‌سنت توسط علامه مجلسی در تعدد قرائات

۱۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۸)

برای این‌که برای آن تنظیری بیاورم عرض می‌کنم مرحوم مجلسی در جلد سی و یک بحارالانوار، صفحه دویست و پنج فرمایشی دارند. شاگرد: تنظیر برای چیست؟ استاد: ایشان گفتند «الإمام مکی أبو طالب و أبو العباس أحمد ابن عمّار المهدوی»، این ابوالعباس در علوم قرآنی فرد مهمی ...

ابی، قرائت ابی
علامه مجلسی و تعدد قرائات
علم غیب
امام شناسی
حکمت قرائات
تاریخ قرائات
تعدد قرائات در التمهید
طبری و تعدد قرائات
احراق مصاحف

بیان علامه شعرانی پیرامون تعدد قرائات در زمان رسول الله

۱۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۹)

شاگرد: یک وقتی هست که می‌خواهیم به حرف نجم الائمه احتجاج کنیم و بگوییم او تواتر قرائات سبع را قبول داشته یا نه؟ من می‌خواهم بگویم کسی که تواتر را قبول ندارد نیازی نیست که حتماً تک قرائتی باشد. من پنج قرائتی یا ده قرائتی هستم اما تواتر سبع را قبول ندارم. فعلا...

علامه شعرانی و تعدد قرائات
صداق
تعلیم قرآن
تعدد قرائات
تعدد قرائات در التمهید
تاریخ قرائات
علامه طباطبایی و تعدد قرائات

ب) قول زمخشری ذیل آیه «حتی یطهرن»

۱۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۳۰) نقد انتساب عدم تواتر قرائات به زمخشری

مورد دیگر هم در جلد یکم کشاف، صفحه ٢۶۵ است. حتى يتطهرن. ويطهرن بالتخفيف. والتطهر: الاغتسال. والطهر: انقطاع دم الحيض. وكلتاالقراءتين مما يجب العمل به[1] یعنی فضای بحث او فضای وجوب عمل به آن‌ها است. یعنی قرائتی مقبول است. این‌ها شواهد بر چیست؟ بر این‌که...

تواتر قرائات
شیخ رضی و تواتر قرائات
تعدد قرائات در التمهید
زمخشری و تعدد قرائات
شیخ رضی و تعدد قرائات

فضای محکم مقرین

۱۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۳۰)

شاگرد: ایشان تصریح می کند که «انها کلها قرآن»؟ استاد: آن برای ابن حاجب بود. ایشان هم رد نمی‌کند. می‌گوید «قرائات کلها قرآن»؛ یعنی منزل من عند الله. ابن حاجب مدافع این است فقط گفته که در اداء این را قبول ندارم. آن هم در فضای تخصصی مقرین هنگامه ای به پا کرده....

تعدد قرائات
تعدد قرائات در التمهید
باقلانی

روایت « علی نجومه نجوم » و ارتباط آن با آیه « لا اقسم بمواقع النجوم»

۱۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۶)

شاگرد: این تعبیر در مورد قرآن وارد شده؟ استاد: بله، در کافی شریف نگاه کنید. خیلی روایت سنگینی است. همان روایتی است که می‌فرماید «فإذا التبست عليكم الفتن كقطع الليل المظلم فعليكم بالقرآن‏». حالا این‌که نجوم چیست ما دو-سه روز مباحثه کردیم. همان سال‌های اول بو...

جوهره قرآن
توحید مصاحف
احتجاج با عامه
تاریخ قرائات
تعدد قرائات در التمهید
مواقع نجوم
اصل موضوعی

نقوض مرحوم نوری به محل ابتلا بودن تعدد قرائات؛ مستمسکی بر علیه خودشان

۳۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۹)

این خیلی جالب است. واقعاً موضع گیری علمی در استنتاج ها عجیب است. مرحوم نوری این محدث بزرگ در فصل الخطاب یک بابی باز کرده‌اند که دقیقاً استدلالی علیه حرف خودشان است. اما ایشان همه این‌ها را برای له حرف خودشان می‌آورند. چه می‌گویند؟ می‌گویند این‌که شیعه قرائات...

فصل الخطاب
تعدد قرائات در التمهید
تقیه در قرائات

تکون مرکبات از بسائط در عالم و تدوین نگاشتی آن در قرآن

۳۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۵)

من طلبه عرض می‌کنم مثل زندیقی که خدا را قبول نداشت ولی با قضیه شرطیه می‌گویم اگر خدایی باشد، اگر علم مطلق داشته باشد، اگر بخواهد این علمش را تدوین کند، چه کار می‌کند؟ یک راهش این است که از بسائط شروع می‌کند و مرکبات عالم را با بسائط سامان می‌دهد. زندیق می‌گ...

تعدد قرائات در التمهید
تدوین تکوین
برهان نظم
حکمت قرائات
حروف مقطعه
برهان نظم
سبعة احرف
حرف واحد
تحدی
حکمت قرائات