جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 8
مخالفت علماء از قرن یازدهم با اجماع علماء سابق بر منشأ وحیانی قرائات
ببینید در کافی شریف دو حدیث است که این حدیث سرلوحه فرمایشات علماء است. از قرن یازدهم به این طرف هم هر کتابی را که ببینید، در رد قول قبلی اینها را میآورند. در مقدمه مجمع البیان و مقدمه تبیان اشارهای به آن بود که قبلاً صحبتش را کردیم. آن بحث خاص خودش را د...
استفاده از کتب اهلسنت توسط علامه مجلسی در تعدد قرائات
برای اینکه برای آن تنظیری بیاورم عرض میکنم مرحوم مجلسی در جلد سی و یک بحارالانوار، صفحه دویست و پنج فرمایشی دارند. شاگرد: تنظیر برای چیست؟ استاد: ایشان گفتند «الإمام مکی أبو طالب و أبو العباس أحمد ابن عمّار المهدوی»، این ابوالعباس در علوم قرآنی فرد مهمی ...
بیان علامه شعرانی پیرامون تعدد قرائات در زمان رسول الله
شاگرد: یک وقتی هست که میخواهیم به حرف نجم الائمه احتجاج کنیم و بگوییم او تواتر قرائات سبع را قبول داشته یا نه؟ من میخواهم بگویم کسی که تواتر را قبول ندارد نیازی نیست که حتماً تک قرائتی باشد. من پنج قرائتی یا ده قرائتی هستم اما تواتر سبع را قبول ندارم. فعلا...
ب) قول زمخشری ذیل آیه «حتی یطهرن»
مورد دیگر هم در جلد یکم کشاف، صفحه ٢۶۵ است. حتى يتطهرن. ويطهرن بالتخفيف. والتطهر: الاغتسال. والطهر: انقطاع دم الحيض. وكلتاالقراءتين مما يجب العمل به[1] یعنی فضای بحث او فضای وجوب عمل به آنها است. یعنی قرائتی مقبول است. اینها شواهد بر چیست؟ بر اینکه...
فضای محکم مقرین
شاگرد: ایشان تصریح می کند که «انها کلها قرآن»؟ استاد: آن برای ابن حاجب بود. ایشان هم رد نمیکند. میگوید «قرائات کلها قرآن»؛ یعنی منزل من عند الله. ابن حاجب مدافع این است فقط گفته که در اداء این را قبول ندارم. آن هم در فضای تخصصی مقرین هنگامه ای به پا کرده....
روایت « علی نجومه نجوم » و ارتباط آن با آیه « لا اقسم بمواقع النجوم»
شاگرد: این تعبیر در مورد قرآن وارد شده؟ استاد: بله، در کافی شریف نگاه کنید. خیلی روایت سنگینی است. همان روایتی است که میفرماید «فإذا التبست عليكم الفتن كقطع الليل المظلم فعليكم بالقرآن». حالا اینکه نجوم چیست ما دو-سه روز مباحثه کردیم. همان سالهای اول بو...
نقوض مرحوم نوری به محل ابتلا بودن تعدد قرائات؛ مستمسکی بر علیه خودشان
این خیلی جالب است. واقعاً موضع گیری علمی در استنتاج ها عجیب است. مرحوم نوری این محدث بزرگ در فصل الخطاب یک بابی باز کردهاند که دقیقاً استدلالی علیه حرف خودشان است. اما ایشان همه اینها را برای له حرف خودشان میآورند. چه میگویند؟ میگویند اینکه شیعه قرائات...
تکون مرکبات از بسائط در عالم و تدوین نگاشتی آن در قرآن
من طلبه عرض میکنم مثل زندیقی که خدا را قبول نداشت ولی با قضیه شرطیه میگویم اگر خدایی باشد، اگر علم مطلق داشته باشد، اگر بخواهد این علمش را تدوین کند، چه کار میکند؟ یک راهش این است که از بسائط شروع میکند و مرکبات عالم را با بسائط سامان میدهد. زندیق میگ...