رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 7

بیان علامه شعرانی پیرامون تعدد قرائات در زمان رسول الله

۱۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۹)

شاگرد: یک وقتی هست که می‌خواهیم به حرف نجم الائمه احتجاج کنیم و بگوییم او تواتر قرائات سبع را قبول داشته یا نه؟ من می‌خواهم بگویم کسی که تواتر را قبول ندارد نیازی نیست که حتماً تک قرائتی باشد. من پنج قرائتی یا ده قرائتی هستم اما تواتر سبع را قبول ندارم. فعلا...

صداق
تعلیم قرآن
تعدد قرائات
تعدد قرائات در التمهید
تاریخ قرائات
علامه طباطبایی و تعدد قرائات
علامه شعرانی و تعدد قرائات

مقام بلند بالای مصعب بن عمیر، اولین مقری در مدینه

۱۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۵)

اول مقری در عالم اسلام –که شیخ هادی فضلی[1] هم در کتابشان آورده‌اند- شهید اُحد جناب مصعب بن عمير است. خیلی قدر مصعب بن عمیر ناشناخته است. از کسانی است که اشک پیامبر خدا را در آورد[2]. نه از شهادتش، بلکه از این‌که به او نگاه کردند. وقتی حضرت به او نگاه کردند...

بئر معونه
تاریخ قرائات
تاریخ اسلام
اولین قاری
مصعب بن عمیر
تاریخ اسلام
مصاعب صدر اسلام
تاریخ قرائات
اولین قاری
یمامه
اعجاز قرآن
قرائت ابن مسعود
جنگ احد
مصاعب صدر اسلام
مصعب بن عمیر
مغن خیاط
تعلیم قرآن
کربلایی کاظم
زاذان
احتجاج با عامه
تاریخ قرائات
قرآن امام علی
مصحف ابن مسعود
مصعب بن عمیر
قرائت امصار
قراء امصار

وجود تعدد قرائات در زمان رسول الله در نظر شیخ طوسی

۳۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۹)

نکته دوم فرمایش صاحب مفتاح الکرامه است. فرمودند «کلام هذین الإمامین قد یعطی أنّ التواتر إنّما هو لأربابها»؛ نه الی رسول الله ص. این هم در کنارش یادداشت کنید. «تواتر الی اربابها» به چه معنا است؟ یعنی این قرائات به این هفت نفر می‌رسد، این‌ها این هفت قرائت را د...

شیخ طوسی و تعدد قرائات
تعلیم قرآن

لزوم قرائت طبق قرائت جایزة در صورت تعیین در مهر

۳۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۲۲)

این از مقدمه. برای فردا این را نگاه کنید. همه شما شرح لمعه را خوانده‌اید. یک کتاب درسی است. چیزهایی هست که به درد مباحثه ما می‌خورد. در شرح لمعه دو جلدی، صفحه نود و هشت است. (ويجوز جعل تعليم القرآن مهرا)، لرواية سهل الساعدي المشهورة فيعتبر تقديره بسورة مع...

قرائت جایز
تعلیم قرآن

ج)عبارت شیخ در مبسوط

۴۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۲۳) شواهدی بر ذهنیت علماء در تواتر قرائات و...

همین‌جا کنار این فرمایش ایشان به مبسوط بیایید. قرائن باید کنار هم گذاشته شود. خیلی جالب است. در این دو-سه سطر بخش‌هایی که ذهنتان درگیر می‌شود را کاری ندارم. آن چه که مقصود من است را می‌خوانم: إن أصدقها تعليم سورة عين عليها، و إن كان تعليم آيات عينها، لأن ...

قرائت جایز
شیخ طوسی و تعدد قرائات
تعلیم قرآن
صداق

د) عبارت صاحب شرائع

۴۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۲۳) شواهدی بر ذهنیت علماء در تواتر قرائات و...

در مبسوط «لقن بالجایز» بود. صاحب شرایع به این صورت فرموده‌اند:‌ و هل يجب تعيين الحرف قيل نعم و قيل لا و يلقنها الجائز و هو أشبه و لو أمرته بتلقين غيرها لم يلزمه لأن الشرط لم يتناولها[1] «و هل يجب تعيين الحرف قيل نعم و قيل لا»؛ شرط نیست. خب حالا که می‌گوید...

تعلیم قرآن
صاحب شرائع و تعدد قرائات

بررسی کلام کربلایی کاظم در اعطاء قرآن رایج به ایشان

۱۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۱/۰۴)

قبلاً فرمایش حاج آقای شبیری را در کتاب جرعه‌ای از دریا خواندیم. فرمودند مرحوم کربلایی کاظم به منزل ما آمد تا با آقای ما دیدار کند، اما آقای ما نبودند. وقتی ایشان وارد شد من از ایشان پرسیدم که چه قرآنی به شما داده شده؟ کربلایی کاظم گفت همین قرآن رایج. بعد فرم...

افراد القرائه
کربلایی کاظم
رسم المصحف
تعلیم قرآن