جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 7
بررسی آیه شریفه «لا یعلم ...الغیب الا الله»
پس اینکه آیه میفرماید «لَا يَعْلَمُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ»، به چه معنا است؟ اینجا است که باید آیه را معنا کرد. «ال» در «الغیب»: استغراق؟ خب «ال» در «الغیب» چه نوعی است؟ حصر آن معلوم است، اما «ال» آن چه نوعی است؟ ا...
بررسی ال در آیه شریفه «لا یعلم …الغیب الا الله»
«لَا يَعْلَمُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ». دیشب عرض کردم که «ال» مهم است. این «ال» چه نوعی است؟ چندین احتمال مطرح است. وقتی من در مورد آن فکر کردم هفت وجه به ذهنم آمد، با مجموع چیزهایی که ممکن است شما اضافه کنید. در آیه شری...
بررسی حصر در آیه شریفه «لا یعلم…الغیب الا الله»
علی ای حال ما در این آیه شریفه باید چطور حرف بزنیم؟ آیا آیه شریفه قصر صفت بر موصوف است یا موصوف بر صفت؟ مثلاً در آیه شریفه میفرماید: «وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُول[1]»؛ این چه حصری است؟ در نفی و الّا، هر چه که بعد از نفی بیاید مقصور است. آن چه که بعد از ...
مرور احتمالات گذشته
میخواستم طولانی نشود. من این هفت احتمال را خدمت شما عرض میکنم و بعد خودتان روی آن تأمل کنید. ١. ال عهد یک احتمالی که عرض کردم این بود که «ال» عهد باشد. «ما عالم بالساعه الا الله»، ٢. استغراق مجموعی یکی هم «ما عالم بجمیع الغیوب»، ٣. استغراق شیوعی ...
بررسی حصر در آیه «لا یعلم…الغیب الا الله»
خب این را عرض کردم تا ببینید که فضای بحث، فضای قصر است. آیه شریفه فرمود «قُلْ لا يَعْلَمُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلاَّ اللَّهُ وَ ما يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُون[1]»، حصر در آیه شریفه، نص است. نفی و الّا، نصّ در حصر است. «انّما» ظ...
وجوه عالیه در آیه «لا یعلم… الغیب الا الله»
البته در مانحن فیه حرفهای دیگری هم هست که به تعبیر یک روایت شریفه: «لم یجئ اوانها[1]»؛ هنوز زمان ما زمانی نیست که آن حرفها بتواند خودش را خیلی نشان دهد. مفتاح: لا یدرک مخلوق شیئاً الاّ بالله مثلاً یک روایت در کتاب مبارک توحید صدوق هست، حضرت یک جمله کو...
اشارات در جریان حضرت یعقوب و یوسف سلام الله علیهما
شما آیات شریفه را ببینید؛ ١. سوّلت لکم انفسکم امراً حضرت یعقوب در دو جا به فرزندانشان میگویند: «سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُم[1]». اول میگویند: «وَ جاؤُ عَلى قَميصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ قالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً فَصَبْرٌ جَميل[2]»؛...