رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 14

۱۰. توحید صدوق (۱۴۰۲/۰۹/۲۲)

سال تحصیلی (۱۴۰۳-۱۴۰۲) - چهارشنبه، ۲۲ آذر ۱۴۰۲

توحید
توحید شیخ صدوق
تاریخ جلسه
۱۴۰۲/۰۹/۲۲
ماه
آذر
سال
۱۴۰۲
سال تحصیلی
۱۴۰۲-۱۴۰۳

۱۱. توحید صدوق (۱۴۰۲/۱۰/۰۶)

سال تحصیلی (۱۴۰۳-۱۴۰۲) - چهارشنبه، ۰۶ دی ۱۴۰۲

توحید
توحید شیخ صدوق
تاریخ جلسه
۱۴۰۲/۱۰/۰۶
ماه
دی
سال
۱۴۰۲
سال تحصیلی
۱۴۰۲-۱۴۰۳

تصویر واحد غیر عددی در ریاضیات و انحصار واحد عددی خاص در خداوند متعال

۳۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۴)

شاگرد: واحد یعنی واحد عددی؟ استاد: در این‌که واحد عددی در مورد خدای متعال نباشد…؛ آیا واحد غیر عددی در مورد خدای متعال داریم یا نداریم؟ در خود قرآن کریم...؛ خاطراتی است که سریع به ذهنم می‌آید. سال هفتاد و دو بودیم. مباحثه معانی الاخبار داشتیم. الآن که گفتید...

وحدت عددی
وحدت غیر عددی
توحید
دلائل الامامه
علل الشرایع
خصال
صرف الشیء
ریاضیات

معنای ثنای جمیل در ماده‌ی «صلات» در کتاب التحقیق

۱۸. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۲/۰۵)

در شرح صفحه­ی هفتاد و سوم بودیم. در این جمله از خطبه­ی مبارکه بودیم که فرمودند: «وبالشهادتين يدخلون الجنة ، وبالصلاة ينالون الرحمة ، فأكثروا من الصلاة على نبيكم وآله ، إن اللّه وملائكته يصلون على النبي يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه وسلموا تسليما. أيها الن...

توحید
توحید شیخ صدوق
ثنای جمیل
التحقیق

معنای «سلام» در روایت داود رقی

۲۰. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۲/۱۹)

در شرح صفحه‌‌ی هفتاد و سوم بودیم. داشتیم این فقره از خطبه‌ی شریفه را می‌خواندیم که حضرت علیه السلام فرمودند: «و بالشهادتين يدخلون الجنة ، وبالصلاة ينالون الرحمة ، فأكثروا من الصلاة على نبيكم وآله ، إن اللّه وملائكته يصلّون على النبي يا أيها الذين آمنوا صلّو...

توحید
توحید شیخ صدوق
معنای «سلام» در روایت داود رقی
سلام
عالم ذر
قوس صعود

الف) جلالت مقام داود رقیّ

۲۰. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۲/۱۹)

  «عَنْ دَاوُدَ بْنِ كَثِيرٍ الرَّقِّیّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللّه مَا مَعْنَى السَّلَامِ عَلَى رَسُولِ اللّه»؛ می‌گوید این‌که ما مدام سلام می‌دهیم و امر شده که سلام بدهیم، معنایش چیست؟ ببینید اگر داود بن کثیر صلاحیت نداشت، حضرت علیه السلام، به او به ...

جلالت مقام داود رقیّ
توحید

ب) معنای «میثاق» و «عقد»

۲۰. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۲/۱۹)

  عبارت حضرت علیه السلام این است: «فَقَالَ إِنَّ اللّه تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمَّا خَلَقَ نَبِيَّهُ وَ وَصِيَّهُ وَ ابْنَتَهُ وَ ابْنَيْهِ»؛ خمسه‌ی طیبه، اصحاب الکساء علیهم‌السلام. امتیاز خمسه‌‌ی طیبه علیهم السلام، نه تنها بین عوالم وجود، بلکه میان خود چه...

میثاق
عقد
توحید

معرفت فطری مباشری انسان به خداوند متعال

۲۰. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۲/۱۹)

«وَ أَنْ يَصْبِرُوا»؛ آیا «واو» می‌خواهد یا نمی‌خواهد؟؛ در اینجا «واو» دارد. شاید در برخی از نسخه‌ها، «واو» نداشت. خوب است «واو» باشد و هیچ مشکلی ندارد. در مرآة العقول[1] فرموده بودند که چه بسا این «واو» از نساخ باشد. خطای ناسخ باشد. ظاهراً نیازی نیست. به گم...

معرفت فطری مباشری انسان به خداوند متعال
معرفت
معرفت فطری
توحید

پیشگفتار(خلاصه)

۲. توحید صدوق (۱۳۹۷/۰۷/۱۱)

سلسله درس گفتارهای شرح توحید صدوق در سال ۱۳۹۷ (جلسۀ هفتم)؛ ادامۀ شرح فقرۀ «واحد لا من عدد ، ودائم لا بأمد ، وقائم لا بعمد» / تبیین فقرۀ «واحد لا من عدد»؛ محو طرحی اشیاء در هویت غیبی الهی بیانی در نفی وحدت عددی از ذات الهی، نقدی بر قاعدۀ «بسیط الحقیقه کل الاشیا...

اسماء و صفات
برهان از او به ‌سوی او
آیت اللّه بهجت
علامه‌ی طباطبایی
شیخ محمدحسین اصفهانی
آیت اللّه حسن زاده‌ی آملی
برهان فرا رابطه
برهان مبدائیت مطلقه
وحدت عددی
صرف الطبیعة
هویت غیبیة
توحید
مسبوقیت ذات
الیه یرجع الامر
استحاله‌ی اجتماع نقیضین
لا یتثنی
صرف الشیء
صرف الشیء
بسیط الحقیقه
نفس الامر
توحید شیخ صدوق

پیشگفتار(خلاصه)

۰۰. توحید صدوق (۱۳۹۷/۰۸/۳۰)

سلسله درس گفتارهای شرح توحید صدوق در سال 1397 (جلسۀ دهم): شروع شرح فقرۀ ««ليس بجنس فتعادله الأجناس ، ولا بشبح فتضارعه الأشباح ، ولا كالأشياء فتقع عليه الصفات» / مسبوقیت ذات الهی نسبت به تجرد عقلی و برزخی و عالم ماده؛ بررسی لغوی دو مادۀ «شبح» و «شبه»؛ شدت مشابه...

توحید
توحید شیخ صدوق
رابطه‌ی خالق و مخلوق
سبقت ذات الهی
مسبوقیت ذات از عالم عقول
معرفت اللّه
رفت سلبی
کیف الکیف
ایّن الاینونیة
خلق الماهیة
جنس
نوع
عام عقول
عالم مثال
تجرد برزخی
تجرد عقلی
عالم اشباح
أیّن الأین
شبح
فقه اللغة
اشتقاق کبیر
وحدت

پیشگفتار (خلاصه)

۰۰. توحید صدوق (۱۳۹۷/۰۹/۰۷)

سلسله درس گفتارهای شرح توحید صدوق در سال ۱۳۹۷ (جلسۀ یازدهم): ادامۀ شرح فقرۀ ««ليس بجنس فتعادله الأجناس ، ولا بشبح فتضارعه الأشباح ، ولا كالأشياء فتقع عليه الصفات» / بررسی واژگان «عادل» و «شبح» و «تضارعه» از دیدگاه فقه اللغۀ؛ مسبوقیت اجناس و طبایع به ذات الهی؛ ...

توحید
توحید شیخ صدوق
بتجهیره الجواهر
ایّن الاین
حیث الحیث
رابطه خالق و مخلوق
معرفت الهی
واحد
فلسفه
علم حضوری
شبح
مضارعة
اشتقاق کبیر
فقه اللغة
معرفة اللّه
بساطت ذات
احد

بررسی سند حدیث بیست و هشتم

۸. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۸/۲۳)

حدیث بیست و هشتم بودیم؛ حدیث خوبی است. مفصل این روایت، در عیون اخبار الرضا علیه السلام[1] آمده است: «حدثنا تميم بن عبد اللّه بن تميم القرشي رضي‌اللّه‌عنه ، قال : حدثني أبي ، عن حمدان بن سليمان النيسابوري ، عن علي بن محمد بن الجهم ، قال : حضرت مجلس المأمو...

توحید
توحید شیخ صدوق
، حدیث بیست و هشتم
عصمت پیامبران
امام رضا علیه السلام
مجلس مامون
ترضي شيخ صدوق
علي بن محمد بن الجهم
ناصبي‌گری علی بن محمد بن الجهم
ميم بن عبد اللّه بن تيمم
يلعن أباه لانّه سمّاه علياً

انکار و استخبار حضرت ابراهیم علیه السلام از قول «هذا ربی»

۹. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۸/۳۰)

در صفحۀ هفتاد و چهار، [و در حال شرح] حدیث بیست و هشتم بودیم: «عن علي بن محمد بن الجهم ، قال : حضرت مجلس المأمون وعنده علي بن موسى الرضا عليهما‌السلام ، فقال له المأمون : يا ابن رسول الله أليس من قولك إن الأنبياء معصومون ، قال : بلى ، قال : فسأله عن آيات ...

شیخ صدوق
توحید
نفی تشبیه
امام رضا علیه السلام
مجلس مامون
حضرت ابراهیم علیه السلام
الشمس
القمر
الکوکب
الانکار
الاستخبار

احاطۀ مبدأ مطلق در آیۀ «لَا أُحِبُّ ٱلأفِلِينَ»

۱۰. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۹/۰۷)

[در شرح] صفحۀ هفتاد و پنجم بودیم؛ در حدیث بیست و هشتم. مرحوم شیخ صدوق، بعد از این‌که مقصودشان از حدیث را گفتند، فرمودند: «والحديث طويل أخذنا منه موضع الحاجة ، وقد أخرجته بتمامه في كتاب عيون أخبار الرضا عليه‌السلام». موضع الحاجة این حدیث را به این صورت بیان ک...

توحید
حضرت ابراهیم علیه السلام
ملکوت
آفلین
معنای «لا احب الافلین»
اجتماع نقيضين
استحالۀ اجتماع نقیضین
مبدأ مطلقه
حقایق نفس الامریة