رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 4

شرح فقرات حدیث

۱۶. توحید صدوق (۱۴۰۳/۱۱/۰۳)

می‌گوید: «وهو يكلم راهبا من النصارى»؛ طبق حدیث شریف کافی، جلسه مفصلی بود که امام علیه‌السلام با راهبه صحبت فرمودند؛ البته در حدیث دارد که هر دوی آن‌ها مسلمان شدند. هم راهبه مسلمان شد و هم این راهب مسلمان شد. «فقال له في بعض ما ناظره»؛ در بین حرف‌ها، این را...

تشبیه
خیراً
جبراً
چگونگی امر خداوند
نفی صفات
تحیط به صفة
قاضی سعید قمی
عدم امکان تشبیه درباره خداوند
مناظره امام کاظم علیه السلام با راهب و راهبه
تنزیه
خبراً

مراحل استظهار از کلام

۱۶. توحید صدوق (۱۴۰۳/۱۱/۰۳)

استاد: بسیار خب. ببینید یک نکته هست؛ در تشخیص یک معنا باید ذهن­مان چند مرحله طی کند. اول این است که قرائن داخلیه در مرحله مدلول تصوری را ببیند. بعد قرائن داخلیه در مدلول تصدیقی را ببیند و بعد هم قرائن خارجیه مبینه مدلول تصدیقی را ببیند؛ یعنی مراد متکلم. اگر ...

خیراً
جبراً
علم الهی
خواجه نصیرالدین طوسی
خبراً
مدلول تصوری
مبادی استظهار
مدلول تصدیقی
قرائن داخلیه
مراحل استظهار
تصدیقی
قرائن خارجیه
الاقرب یمنع الابعد

ترجیح نسخۀ «جبراً» در فقره «کن فکان جبراً»

۱۸. توحید صدوق (۱۴۰۳/۱۱/۱۷)

[در شرح] حدیث شمارۀ سی، به این عبارت رسیده بودیم: «أمر بلاشفة ولا لسان ، ولكن كما شاء أن يقول له كن فكان خبرا كما أراد في اللوح»[1]. عرض کردم که در نسخه توحید صدوق یک «له» هم دارد. شاید طبق نسخه‌های دیگر که «له» ندارد کمی مناسبتش بیشتر باشد. «فکان خُبر...

قرائن داخلیه
توحید
توحید شیخ صدوق
جبراً
خبراً
خیراً
قرائن خارجیه

ادامۀ شرح فقرۀ «ولكن كما شاء أن يقول له كن فكان خبرا كما أراد في اللوح»

۱۹. توحید صدوق (۱۴۰۳/۱۱/۲۴)

شاگرد: اگر روایت را «فکان خَبَرا» بخوانیم، اشاره به این دارد که امری که خداوند می‌فرماید، مثل انشائات عادیه نیست. بلکه یک ابرازی از ارادۀ ازلی است که تعلق گرفته است. استاد: توضیحی که می‌دهید، می‌تواند در خود عبارت، فی حد نفسه، معنای درستی باشد، اما قرائن من...

توحید
توحید شیخ صدوق
اراده
ارادۀ الهی
خبراً
الواح الهیه
علم الهی