جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 27
امکان قصد پایهمحور در هوش مصنوعی و عدم آن در قصد اشراقمحور
عرض من این است: خودآگاهی، فهم، قصد، درک معنا -به معنای وسیع- دو جور داریم. فهم و درک و قصد پایهمحور، فهم و درک و قصد و آگاهی اشراقمحور. این دو هست. فقط باید جلو برویم تا از هم جدا شوند و مصادیق آن را نشان بدهیم. در فقه هم به هر دوی اینها برخورد میکنیم. یع...
مراتب آگاهی و مسأله تفاوت بین آگاهی و درک معنا
در مورد آن طرف، مراتب آگاهی را عرض کردم، به آن اشاره کنم تا خودتان دنباله آن را بگیرید. بچهای که به دنیا آمده، آگاهی دارد یا ندارد؟ میبیند یا نمیبیند؟ وقتی سوزنی را به پای او میزنید، گریه میکند. اما آیا میفهمد که من احساس سوزش کردم و این [فهم و آگاهی] ...
معنا، قوام منطق گزارهها
مطلب بسیار مهمی که باید در آگاهی برای آن خیلی بحث باز کنیم، درک معنا است. این در بحث ما خیلی مهم است. ان شاء الله در آینده برای درک معنا و همان سمانتیک بحث میکنیم. الآن سمانتیک کلمهای است که میگویند معناشناسی است، اما نمیدانید چه کاربردهای عجیب و غر...
لزوم درک معنا توسط پایه آگاهی و تفاوت آن با ماشین مکانیکی تورینگ
یکی از مهمترین چیزهای آگاهی که ما با آن کار داریم و بعداً در فقه، احکام موضوعاتش را باید بررسی کنیم، این است که ببینیم این پایهای که شما فراهم کردهاید و میگویید آگاهی دارد، درک معنا هم دارد یا نه؟ این بسیار مهم است و ان شاء الله به تفصیل بررسی میکن...
پیشگفتار (چکیده)
درک معنا و اشارهگرهای نمادین در هوش پایهمحور، اتصالگرائی در ماشین و درک معنا، تفاوت احساس خودآگاهی با تعقل و درک معنا، نقد رویکرد دوآلیسیتی در هوش مصنوعی، و ...
تفاوت احساس خودآگاهی پایهمحور با درک معنا
مرحله بعدی چیست؟ اینها را هفته قبل عرض کردم؛ مانعی ندارد که بحثها تکرار شود، ولی بزنگاه حرف من در این جلسه این است: وقتی ما بهدنبال موضوعات فقهی هستیم، آن معضلی که مهم است و خیلی هم باید در اطراف آن تأمل شود، این است که ما معنای پایهمحور داریم یا نداریم؟...
اتصالگرائی در ماشین و محدوده درک معنا
شاگرد: معنا به حوزه عقل مربوط میشود؟ مشاعر عقلی که گفتید، منظور است؟ استاد: بله، اصلاً معانی، طبایع هستند و عقل آنها را درک میکند، لذا این معضل در اینجا سنگین است که آیا میتوانیم یک پایه ظهور معنا فراهم کنیم یا نه؟ به یک نحوی معنا ظهور کند؟ این ممکن هست...
مدیریت درک معنا با اشارهگرها
شاگرد: برای همین بود که سراغ نمادها رفتید؟ استاد: بله، یعنی این ماشین، نمادبازیکن محض نیست و معنا را هم درک میکند. این ممکن است یا محال است؟ شاگرد٢: نظر خودتان چیست؟ استاد: باید فکرش کنیم تا ببینیم ممکن است یا محال است. آن «pointer» که عرض کردم، برای ای...
پیشگفتار(خلاصه)
محال بودن هوش اشراقمحور برای پایه مصنوعی، ترسیم زبان صوری در اتاق چینی و مثال بدیل آن: کودک و جدول ضرب، انواع نمادهاو سه گونه معنا برای هر نماد، عدم موفقیت فرگه در صوریسازی منطق گزارهها
درک معنا توسط ماشین و موضوعیت آن در بعضی احکام شرعی
اما به آن چیزی برگردیم که فعلاً بهدنبال آن هستیم که در حد ساخت پایه چه اندازه برای ما ممکن است و برهان بر آن است یا تجربتاً انجام میشود؟ ما بهدنبال اینها هستیم. من عرض کردم برای اینکه بفهمیم قصد و آگاهی و ... در ماشین میآید یا نه، راه بهتر این است که ا...
معانی سهگانه برای هر نماد
خب ما الآن بهدنبال درک معنا هستیم، و عینکی که معنا را در زبان ببیند. جلسه قبل گفتم اساس زبان به نماد بند است. نمادها، دستهبندیهایی دارند؛ قبلاً در مباحثه تفسیر گفته بودم و شاید جلسه قبل هم اشاره کردم. نماد، دستهبندی مفصلی دارد. بحث نشانهشناسی و علم نشان...
اتاق چینی و مثال کودک و جدول ضرب
او(سرل) در اتاق چینی چه گفت؟ گفت یک کسی را داخل اتاق میبریم که فقط انگلیسی بلد است. به او قواعدی را یاد میدهیم و بعد میگوییم هر چه در اتاق تو از الفبای چینی انداختند، به این صورت با هم ترکیب کن؛ قواعد ترکیب کردن این نمادها را به او یاد میدهیم. بعداً هم م...
خلو حرکت دست از معنا در جدول ضرب
استاد: این فرمایش ایشان است: «میفهمد که ج، ب نیست. همچنین اینکه از ردیف و ستون انگشت خود را حرکت دهد تا به نشانۀ محل تلاقی برسد، این حرکت، نزد او یک معناست»؛ قبول است. حرکت یک معنا است. چرا؟ چون حرکت برای خودش یک چیزی است که معنا دارد و تعریف دارد. خب او ه...
تقلید کودک
خب حالا سؤال این است: وقتی کودک به دنیا میآید و رشد میکند، در مراحل اولیه، وقتی به دبستان آمد و به او یاد میدهیم، آیا معنا را درک میکند؟ بچهای که نشسته و هنوز راه نیفتاده، فقط به یک سنی میرسد که مدام میخواهد تقلید کند. یک دکمه در اینجا هست که زنگ میز...
انضمام حافظه به ماشین و هوشمند شدن آن و تفکیک آن از ادراک
این را برای چه عرض کردم؟ برای اینکه در بحث مباحثه سیرافی، بحث خیلی مهمی را داشتیم. اگر حافظه را از درکهایمان حذف کنیم، هیچ چیزی از این مطالبی که الآن صحبت میکنیم، نداریم. پنج نوع حافظه داشتیم که عرض کردم سه-چهار تا از آنها را نمیتوانیم حذف کنیم، اما حاف...
پیشگفتار(خلاصه)
حافظه فیزیولوژیکی؛ بستری برای ظهور معنا، شکاف تبیین در کارکرد حافظه، کارکرد سیستمهای علی البدل در فضای نمادها، تبیینی از فنای عاقل در معقول.
خلاصه؛ لزوم عینک معنابین
صحبت ما در این بود که درک معنا در ماشین به این معنایی که داریم درباره آن بحث میکنیم - به آن نحوی که انسانِ دارای روح، درک معنا دارد - ممکن نیست. چرا؟ چون معنا یک تحلیل خاص خودش را دارد که مکرر عرض شد و در جلسه قبل به برخی از آنها اشاره کردم. خود شما هم اگر...
حافظه فیزیولوژیکی؛ بستری برای درک معنا
نکتهای که میخواهم عرض کنم این است: چرا ما در درک معنا در این بدن مادی حتماً به حافظه فیزیولوژیکی نیاز داریم؟ این چهار-پنج قسم حافظه در جای خودش؛ اما چرا به این حافظه [فیزیولوژیکی] نیاز داریم؟ به این خاطر است که ریخت معنا، ریخت طبیعت است. الآن ذهن و روح ما ...
درک معنا و نقش حافظه در ظهور آن
شرطیسازی را عرض میکردم. شرطیسازی با درک معنا یک چیز متفاوتی است. لذا من که عینک معنابین را میگفتم، به گمانم خیلی مهم است. یعنی معنا را به طوری که موطنش هست، درک کنیم. لذا در بدن فیزیکی ما، خدای متعال حتماً باید حافظه قرار بدهد تا عقل مجرد و روح مجرد، این...
بیماری آلزایمر، شاهدی بر وجود حافظه فیزیولوژیکی
شاگرد: اول بحث از اینجا شروع شد که تا حافظه نداشته باشیم، درک معنا نیست؛ بهمعنای درک حصولی معنا. استاد: بله، ظهور معنا. شاگرد٢: حافظه باید در جسم، مبدأ داشته باشد؟ چون حافظه یکی از قوای نفس است که آن معنا را حفظ میکند. استاد: منافاتی ندارد. شاگرد٢: ش...