جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 2
غموض معرفت فطری در عین وضوح
۱۳. توحید صدوق (۱۴۰۳/۱۰/۰۵)
مطلبی که فعلاً میخواهم نتیجه بگیرم، این است: ما از این ادله یک معرفت فطری داریم که از مخلوق جدا شدنی نیست. بسیار غامض است و درعینحال هم بسیار واضح است. شروع منظومه مرحوم سبزواری هنگامه کرده است؛ فرمودند: «يا من هو اختفى لفرط نوره»[1]؛ از بس آشکاری پنهان هس...
ینبوعیت ذات برای صفات
۵. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۳/۰۷/۲۶)
مثال دیگر: در علم، قدرت هست یا نیست؟ علم و قدرت ملازمه دارند. واجب الوجود بالذات، واجب الوجود من جمیع الحیثیات؛ همه اینها جای خودش است. اما خلاصه در علم، قدرت نیست؛ بهمعنای ماهیت علم. علم، یعنی ظهور معلوم لدی العالم؛ قادر هم باشد یا نباشد. میگوییم نمیشود...