جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 8
تأثیر عدم شرکت در کلاس قرائت
اینها فضاهایی بود که ذهن ما از آن دور بود. همین دیروز بود که در یکی از این کتابها دیدم. زمخشری را خیلی بالا برده بود. گفته بود عالم خبیر مفسر کذا؛ سرش می شده و بفهم بوده؛ وقتی آدم بفهمد آیا جرم است؟! گناه است؟! زمخشری میگوید علماء سنی به او حمله کردهان...
الف) بیان زمخشری ذیل آیه «و ما هو علی الغیب بظنین»
نکته دوم؛ من دیروز تفحص کردم و از زمخشری مطلب خوبی پیدا کردم. آدم که بعضی از چیزها را پیدا میکند باعث خوشحالی میشود. در کشاف بیانی دارند. معروف است که ایشان در اینها خدشه میکند اما عبارت او را ببینید؛ به قرائت «وَما هُوَ عَلَى الْغَيْبِ بِضَنِينٍ/ بظنین»...
ب) قول زمخشری ذیل آیه «حتی یطهرن»
مورد دیگر هم در جلد یکم کشاف، صفحه ٢۶۵ است. حتى يتطهرن. ويطهرن بالتخفيف. والتطهر: الاغتسال. والطهر: انقطاع دم الحيض. وكلتاالقراءتين مما يجب العمل به[1] یعنی فضای بحث او فضای وجوب عمل به آنها است. یعنی قرائتی مقبول است. اینها شواهد بر چیست؟ بر اینکه...
انتساب رد قرائات به زمخشری توسط صاحب حدائق و عدم دستیابی ما به منبع آن
در صفحه پنجم این جزوه بودیم. و قال الزمخشری: إنّ القراءة الصحیحة الّتی قرأ بها رسول اللّٰه صلی الله علیه و آله و سلم إنّما هی فی صفتها و إنّما هی واحدة و المصلّی لا تبرأ ذمّته من الصلاة إلّا إذا قرأ بما وقع فیه الاختلاف علی کلّ الوجوه کملک و مالک و صراط و...
اذعان به تعدد قرائت «ضنین» شاهدی بر قبول قرائات توسط زمخشری
حالا آن چیزی که من میخواهم عرض کنم، این است: دو جا از زمخشری را میگویم و رد میشوم. شما ببینید صریح در خلاف این هست یا نه؟ذیل آیه شریفه «وَ ما هُوَ عَلَى الْغَيْبِ بِضَنين[1]» مطلبی دارند. در همین صفحه لینک این آیه هم هست؛ مباحث مفصلی راجع به این آیه شری...
شاهد دوم بر پذیرش قرائات توسط زمخشری
من دومین عبارت زمخشری را هم میخوانم. بنابراین یکی بود که محکم گفتند دو قرائت است. با عبارتی که از صاحب حدائق نقل کردند، معارض بود. عبارت دیگر، در کشاف، جلد اول، صفحه ٢۶۵ است. ذیل آیه شریفه «حتی یطهرن/ یطّهرن». اگر یکی از آنها قرائت صحیحه است، ببینید زمخشری...
گوشه ای از تحلیل موضوع اندماجی تواتر قرآن و قرائات
وقتی که این مقدمات معلوم شد، عرض میکنم یک بحث ما این است که ادله را جلو برویم و ببینیم این حرفی که از قرن یازدهم به بعد بهصورت فی الجمله قوی ماسیده است که با توجه به مستفاد از «نزل القرآن علی حرف واحد»، نزول واحد است، ببینیم رابطه این حرف با نفی تواتر و اث...
بررسی انتساب نفی قرائات به زمخشری توسط صاحب حدائق در ذیل آیه «زین لکثیر من المشرکین»
من این را برای این نکته خواندم. حالا سر جایش عرض میکنم. ببینید به آن چیزی که آقا دیروز فرمودند برگردیم. دیروز فرمودند اینکه صاحب حدائق از زمخشری نقل کردند شاید مقصود صاحب حدائق از حرف زمخشری، کلام او ذیل آیه شریفه ۱۳۷ سوره مبارکه انعام باشد. آن جا که زمخشر...