رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 8

تأثیر عدم شرکت در کلاس قرائت

۱. تعدد قرائات (۱۴۰۰/۰۷/۲۷) خلاصه‌ای از مطالب گذشته

این‌ها فضاهایی بود که ذهن ما از آن دور بود. همین دیروز بود که در یکی از این کتاب‌ها دیدم. زمخشری را خیلی بالا برده بود. گفته بود عالم خبیر مفسر کذا؛ سرش می شده و بفهم بوده؛ وقتی آدم بفهمد آیا جرم است؟! گناه است؟! زمخشری می‌گوید علماء سنی به او حمله کرده‌ان...

زمخشری و تعدد قرائات
طبقات القراء
فضای علم قرائات

الف) بیان زمخشری ذیل آیه «و ما هو علی الغیب بظنین»

۱۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۳۰) نقد انتساب عدم تواتر قرائات به زمخشری

نکته دوم؛ من دیروز تفحص کردم و از زمخشری مطلب خوبی پیدا کردم. آدم که بعضی از چیزها را پیدا می‌کند باعث خوشحالی می‌شود. در کشاف بیانی دارند. معروف است که ایشان در این‌ها خدشه می‌کند اما عبارت او را ببینید؛ به قرائت «وَما هُوَ عَلَى الْغَيْبِ بِضَنِينٍ/ بظنین»...

رسم المصحف
علی الغیب بظنین
تغییر «ظنین» به «ضنین» توسط حجاج
علی الغیب بظنین
قرائت ابن مسعود
مصحف ابن مسعود
حجاج
زمخشری و تعدد قرائات

ب) قول زمخشری ذیل آیه «حتی یطهرن»

۱۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۳۰) نقد انتساب عدم تواتر قرائات به زمخشری

مورد دیگر هم در جلد یکم کشاف، صفحه ٢۶۵ است. حتى يتطهرن. ويطهرن بالتخفيف. والتطهر: الاغتسال. والطهر: انقطاع دم الحيض. وكلتاالقراءتين مما يجب العمل به[1] یعنی فضای بحث او فضای وجوب عمل به آن‌ها است. یعنی قرائتی مقبول است. این‌ها شواهد بر چیست؟ بر این‌که...

زمخشری و تعدد قرائات
تعدد قرائات در التمهید
شیخ رضی و تواتر قرائات
تواتر قرائات
شیخ رضی و تعدد قرائات

انتساب رد قرائات به زمخشری توسط صاحب حدائق و عدم دستیابی ما به منبع آن

۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۷/۲۶)

در صفحه پنجم این جزوه بودیم. و قال الزمخشری: إنّ القراءة الصحیحة الّتی قرأ بها رسول اللّٰه صلی الله علیه و آله و سلم إنّما هی فی صفتها و إنّما هی واحدة و المصلّی لا تبرأ ذمّته من الصلاة إلّا إذا قرأ بما وقع فیه الاختلاف علی کلّ الوجوه کملک و مالک و صراط و...

زمخشری و تعدد قرائات

اذعان به تعدد قرائت «ضنین» شاهدی بر قبول قرائات توسط زمخشری

۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۷/۲۶)

حالا آن چیزی که من می‌خواهم عرض کنم، این است: دو جا از زمخشری را می‌گویم و رد می‌شوم. شما ببینید صریح در خلاف این هست یا نه؟ذیل آیه شریفه «وَ ما هُوَ عَلَى الْغَيْبِ بِضَنين‏[1]» مطلبی دارند. در همین صفحه لینک این آیه هم هست؛ مباحث مفصلی راجع به این آیه شری...

رسم المصحف
زمخشری و تعدد قرائات

شاهد دوم بر پذیرش قرائات توسط زمخشری

۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۷/۲۶)

من دومین عبارت زمخشری را هم می‌خوانم. بنابراین یکی بود که محکم گفتند دو قرائت است. با عبارتی که از صاحب حدائق نقل کردند، معارض بود. عبارت دیگر، در کشاف، جلد اول، صفحه ٢۶۵ است. ذیل آیه شریفه «حتی یطهرن/ یطّهرن». اگر یکی از آن‌ها قرائت صحیحه است، ببینید زمخشری...

صاحب حدائق و تعدد قرائات
زمخشری و تعدد قرائات
تاریخ قرائات
قطب راوندی و تعدد قرائات

گوشه ای از تحلیل موضوع اندماجی تواتر قرآن و قرائات

۱۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۱/۱۸)

وقتی که این مقدمات معلوم شد، عرض می‌کنم یک بحث ما این است که ادله را جلو برویم و ببینیم این حرفی که از قرن یازدهم به بعد به‌صورت فی الجمله قوی ماسیده است که با توجه به مستفاد از «نزل القرآن علی حرف واحد»، نزول واحد است، ببینیم رابطه این حرف با نفی تواتر و اث...

زمخشری و تعدد قرائات
تواتر وراء عشر
تواتر عشر
تواتر قرائات

بررسی انتساب نفی قرائات به زمخشری توسط صاحب حدائق در ذیل آیه «زین لکثیر من المشرکین»

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۲/۱۶)

من این را برای این نکته خواندم. حالا سر جایش عرض می‌کنم. ببینید به آن چیزی که آقا دیروز فرمودند برگردیم. دیروز فرمودند این‌که صاحب حدائق از زمخشری نقل کردند شاید مقصود صاحب حدائق از حرف زمخشری، کلام او ذیل آیه شریفه ۱۳۷ سوره مبارکه انعام باشد. آن جا که زمخشر...

تقیه در قرائات
صاحب حدائق و تعدد قرائاتف
احکام قرائات
مالک یوم الدین
زمخشری و تعدد قرائات