جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 5
اصطلاح قرائات سبع صغری
اینکه من تکرار میکنم برای این است که هنوز یک مطلب مسلم نیست. این برداشت من طلبه است. من این را میگویم تا به محضر شما عرضه کنم و تحقیق کنید. اینکه علماء شیعه و بزرگان، تواتر سبع را فرمودهاند، سبع متواتر آنها در کتب متعدد فقهی–الآن در مفتاح الکرامه بود ک...
اصطلاح قرائت، روایت و طریق درعلوم قرآنی
استاد: ببینید اصطلاحی هست که چهار گزینه رباعی دارد که خیلی کاربرد دارد. میگویند قرائت، روایت، طریق و وجه. این چهارتا با هم است. مدام تکرار میکنند. در کتابها هم بزنید میآید. قرائت برای خود سبعه است. به تعبیر خودشان برای «امامٌ فی القرائه» است. همین تعبیری...
عدم شذوذ قرائت حفص در «کفوا» با وجود منفرد بودن او در این قرائت
سؤال ما این است: در قرائات سبع که برای هفت قاری است، چند راوی داریم؟ چهارده راوی داریم. سیزده نفر از آنها با همزه خواندهاند؛ «كُفْءاً/ كُفُءاً»، در چهارده نفر تنها یک نفر که حفص باشد، «كُفُواً» خوانده است. این شاذ هست یا نیست؟ سؤال من این است. شهید که فرمو...
تعجب صاحب مدارک و صاحب ذخیره نسبت به فرمایش شهید ثانی در وجود شاذ در میان سبعه
صفحه ششم بودیم، فرمودند: «لکن «لکون ظ» المتواتر لا یشتبه بغیره کما یشهد به الوجدان، انتهی[1]». صاحب مفتاح الکرامه در پرانتز گفتند ظاهر این است که «لکن»غلط است و در اصل «لکون» است. «لکون» تعلیل میشود برای اشکال. تعلیل و توضیح اشکال میشود. و حال اینکه در ذه...
تواتر سبع صغری حتی در قرائات متفرده
اگر یادتان باشد از مباحثات جلسات قبل به این نتیجه رسیدیم: ذهنیت شهید ثانی برای من طلبه بعد از چندین سال مباحثه برایم واضح است. یعنی اگر از شهید ثانی بپرسید همین را میگویند. ایشان میفرمایند ما که میگوییم «انحصار المتواتر»، منظورمان این است که تمام قرائات و...