جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 20
تواتر قرائات سبع نزد شیخ رضی
مطلب دوم در مورد شیخ رضی است؛ صاحب شرح کافیه و شافیه در صرف و نحو است. ایشان هم همینطور است. اولاً شرح حال ایشان خیلی مخفی است. ظاهر عبارات ایشان این است که ایشان ساکن نجف بودهاند، اینها را املاء کردهاند و نوشته اند. اما عجیب است که با اینکه با علامه حل...
تواتر القرائه در غیر قرائات سبع و عشر
فان قلت: هل يوجد عكس ذلك في القراءات بأن يكون القارى من غير السبع كيعقوب بن إسحاق الحضرمى و أبو حاتم سهل بن محمّد السجستانى و يحيى بن وثاب و الأعمش و أبان بن تغلب و أضرابهم و يكون بعض قراءتهم متواترا؟أقول: و كم له من نظير و لكن من حيث أن تلك القراءة موافقة...
شروع ارزش تواتر از صفر
شاگرد٢: مرحوم شعرانی در جای دیگر خلاف آن را میفرمایند؛ «ولو کنا فی زمن الائمه و امکننا تحصیل التواتر علی قرائة ابن مسعود مثلاً لجاز لنا اختیاره فی عرض سائر القرائات. استاد: خیلی واضح است. آن چه که به ذهن قاصر من میآید این است که شروع تواتر صفر است. یعنی ا...
تواترنقل اجماع بر تواتر در قرائات سبع
به این عبارت رسیدیم: تواترنقل اجماع بر تواتر در قرائات سبع و لیعلم أنّ هذه السبع إن لم تکن متواترة إلینا کما ظنّ لکن قد تواتر إلینا نقل الإجماع علی تواترها فیحصل لنا بذلک القطع.إذا عرفت هذا فاعلم أنّ الکلام یقع فی مقامات عشرة:الأوّل: فی سبب اشتهار السبعة...
ب) تواتر استقبالی
روش دیگر تحصیل تواتر، تواتر استقبالی است. یعنی ما امر متواتر را تحلیل میکنیم که توان آن در وقت حدوث برای متواتر شدن چقدر است؟ یعنی نقطه حدوث امر متواتر را میبینیم. قطع نظر از اینکه قبول کنیم که متواتر هست یا نه، لحظه حدوث آن را فرض میگیریم تا ببینیم توان...
تواتر استقبالی در جنگ جمل
مثلاً کسی بگوید جنگی به نام جنگ جمل داریم. مثلاً کسی شتری را دزدید، بعد دزد را پیدا کردند و دیدند که او از یک قبیلهای بود. آن دو قبیله با هم دعوا کردند و کشت و کشتار عظیمی شد. اسم آن را جنگ جمل گذاشتند. خب شما چه میگویید؟ خیلی از محققینی که در قرن بیستم کت...
تواتر استقبالی در شهادت عمار
کشته شدن عمار هم همینطور است. منصفی که فقط تاریخ بخواند و تعصب در تاریخ نداشته باشد؛ کمونیست باشد ولی منصف باشد و هیچ تعصبی در کار وجودی او نباشد، اگر تاریخ اسلام را بخواند به قطع میرسد که پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله سالها قبل، از کشته شدن عمار خبر دا...
محوریت کیفیت در تواتر و عاملیت کمیت برای آن
این را هم عرض کنم تا مقدمه دنبالهی عرضم شود. تواتر یک غایت دارد و یک عامل دارد. نوعاً یکی از اینها جلوه میکند و دیگری مخفی میشود. ولو وقتی بگوییم همه قبول میکنند. در تعریف تواتر چه میفرمایید؟ میگویید پشت در پشت به قدری بگویند که یمتنع تواطئهم علی الکذ...
نقش کلیدی عامل صامت در تواتر استقبالی
بحث دیروز ناتمام ماند. به مثالی که برای تواتر عرض کردم رسیدیم. بعضی از آقایان فرمودند موثوق الصدور را توضیح بدهم. این بحث از بحثهای کلیدی و پر فایده است. من مطالبی را عرض میکنم تا در ذهنتان حاضر شود. از مثالی که دیروز مطرح کردم بهدنبال چیزی هستم. آن چیزی...
تفاوت خبر متواتر با خبر موثوق الصدور
شاگرد: در فرمایش شما فرقی بین خبر متواتر و خبر موثوق الصدور نیست؟ استاد: تفاوت بسیار است. کلاً در فضای احتمال خلاف، عقلا دم به دم با آن مواجه هستند؛ در حوزههای مختلف. احتمال خلاف در سند، احتمال خلاف در یک دلالت، احتمال خلاف در یک امر موضوعی؛ مثلاً در امور ...
توجه به مخبرهای صامت در بدو وقوع واقعه
شاگرد: اصل فرمایش شما این شد که خبر صرف حکایت از واقع نیست. بلکه خود شواهد هم خبر میدهند. عرض من این است که خبر زید را کنار بگذاریم و اگر یک کارگاه دارد تشابک شواهد میکند، خب اینها اخبار متواتر میشود چون همه دارند خبر میدهند. استاد: الآن که ما بحث میک...
تصویر تواتر استقبالی در زمان نزول وحی و در زمان قراء
داشتم عرض میکردم که آنها میگویند تواتر از قرن پنجم در کتابها آمده. ابن مجاهد که اسمی از تواتر نبرده. کلمه تواتر که مهم نیست. اگر در کتب پیشینیان بزنید تعبیر قراء الامصار میآید. به گمانم قراء الامصار یکی از مهمترین مؤلفههای تواتر است. اما به انواعی از ...
تفاوت قرینه با مخبر صامت؛ عملکرد جبهه موجی تواتر استقبالی
شاگرد: این مخبر صادق با قرینه قطعیه یکی و مساوی هستند. استاد: قرینه اعم است. فعلاً یک اصطلاحی داریم که باید در مثال به آن نگاه کنیم. من از مخبر صامت منظوری دارم. ما تواترهایی داریم که بهصورت موج عمل میکند. تواترهایی داریم که بهصورت خطی عمل میکند. تواتره...
نقد اعتبار تواتر نقل در جمیع طبقات
شاگرد٢: خبر محفوف به قرائن چه دواعی بر نقل داشته باشد یا نداشته باشد، با تواتر فرق میکند. تواتر یعنی بالفعل در هر طبقه افراد زیادی هستند که آن را نقل میکنند. استاد: شما گفتید معروف این است که میگویند باید در همه طبقات تواتر داشته باشیم. مثالی را عرض کردم...
ب) عدم اشاره به ادله مخالفین تواتر قرائات
بنابراین نکته دوم در مورد کتاب آقای فضلی این بود که ایشان ادله مخالفین را نمیگویند. وقتی ما قرائات را میگوییم، باید بگوییم اهلبیت علیهالسلام فرمودند «انه حرف واحد نزل من عند واحد». باید این را توضیح بدهیم یا مثلا آنچه می گویند که خط اشتباه بوده است، هفت-...
فناء لفظ در معنا عاملی در شکلگیری تواتر معنوی
مطلب دومی که میخواهم عرض کنم تقسیمبندی مهمی است. در کتابهای اصولی ما با سه نوع تواتر آشنا هستیم. تواتر لفظی، معنوی و اجمالی. تواتر اجمالی را برای مباحثه کفایه و اصول میگذاریم. آن جای خودش باشد. تواتر لفظی و معنوی از قدیم در همه کتابها معروف بوده. تواتر ...
تواتر استقبالی و نمود آن در قرآن
آن چیزی که میخواهم امروز عرض کنم این است: ما یک تواتری داریم که اَبَر لفظی است، فوق تواتر لفظی است. در مقامی که تواتر لفظی را توضیح دادم، گوینده که حرف میزد درست است که مقام مهمی بود و مردم هم به لفظ او توجه کردند اما متکلم همچنان در مقام القاء معنا است ول...
معنای استحباب قرائت با توجه به اشدیت تواتر
شاگرد: با این نگاه ترجیح آن با استحباب چه رابطهای دارد؟ شاگرد٢: تعابیر غیر فنی است. شاگرد: نه، صحبت سر این بود که از «ملک» میتوانیم به استحباب تعبیر کنیم. میخواستید یک وجهی را بفرمایید که استحباب به یک معنایی است. استاد: ببینید اگر استحباب به این معنا...
عناصر سه گانه تواتر و استفاده از آن برای تصویرصحیح لزوم تواتر در قرآن
لذا عرض من این است: تواتر شرط در قبول و اعتبار قرآنیت است و ما هم قبول داریم. فرمایشات علامه حلی و آن بزرگواران که فرمودند، قبول است. اما استدلال این اعزه طوری است که دلیلی که میآورند و یک مدلولی را رد میکنند، اخص از رد مدلول است. یا دلیلی میآورند که رد آ...
تفسیر نادرست تواتر در کلام نویسنده کتاب « نزول قرآن و رؤیای هفت حرف»
نکته آخر هم مسأله تواتر است. ایشان میگویند آنها میگویند که «سبعة احرف» تواتر دارد. اما خب درست است؛ میگویید صحابه بیستویک نفر بودند که از حضرت نقل کردند. چون ابن جزری میگوید که من اینها را از بیستویک نفر از صحابه از حضرت نقل میکنم. میگوییم خب اگر...