رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 24

ابن جزری و تواتر قرائات عشر

۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۱۰)

ابن جزری بر خلاف مختار شما جلوتر رفته. اصلاً النشر را چرا نوشته؟ برای این‌که مدعی بوده عشر متواتر است. با سبکی چقدر بحث می‌کند! می‌گوید من از مفتی بزرگ آن دیار استفتاء کردم و از او به تواتر عشر اقرار گرفتم. النشر را برای این نوشته است. در همین سایت الاتقان د...

سهو التمهید
منطق دو ارزشی
تواتر فازی
حفص
ابن عیاش
عاصم
افراد القرائه
عدول ابن جزری
سهو التمهید
عشر صغری
عشر کبری
الدره
النشر
التیسیر
شاطبیه
فضای علم قرائات
اختلاف طرق قاری
شرطیت تواتر
اختلاف طرق قاری
سین صغیره
مفردات
راوی
قاری
شرطیت تواتر در قرآنیت
عدول ابن جزری
ابن جزری
ابن جزری و تواتر عشر
ابن جزری و تعدد
شرطیت تواتر
علامه حلی و تعدد قرائات

تقابل شیعه و سنی در بغداد پیرامون مصحف ابن مسعود در سال ٣٩٨

۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۱)

حتی ابن کثیر در سال ٣٩٨ دارد. می‌گوید در بغداد یک دفعه مصحف ابن مسعود پیدا شد. آن را آوردند و شیعه خیلی خوشحال شدند. نگفته اند که فضا به چه صورت بوده. یک سنی نقل می‌کند. می‌گوید مصحف ابن مسعود در سال ٣٩٨ پیدا شد. وفات مرحوم مفید ۴١٣ است. یعنی حدوداً پانزده س...

جشن نیمه شعبان
تراث قرائات
مصحف ابن مسعود
شرطیت تواتر
ابن جزری
مصحف صنعا
تعدد قرائات
تواتر قرائات
نیمه شعبان
مصحف ابن مسعود
جشن نیمه شعبان
احتجاج به تحریف
تاریخ قرائات
مصحف ابن مسعود
تسبیع ابن مجاهد
ابن مجاهد
احراق مصاحف

بررسی حکم عدم جواز عمل به قرائات عشر

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۳)

فرع: قال أکثر علمائنا: یجب أن یقرأ بالمتواتر و هی السبع…و فی «التذکرة و نهایة… و غیرها أنّه لا یجوز أن یقرأ بالعشر. و فی جملة منها أنّه لا تکفی شهادة الشهید فی الذکری بتواترها. و فی «الدروس»…یجوز بالسبع و العشر[1] ابتدا فرمودند: «قال أكثر علمائنا: يجب أ...

مصیطر
مفتاح المفاتیح
مالک
مصیطرون
ملک
یبصط
سین صغیره
تواتر عشر
تواتر فوق عشر
تواتر قرائات
شرطیت تواتر
قرائات سبع
اقتصار بر سبع

بررسی عبارت وافیة الاصول در تواتر قرائات

۱۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۹)

و فی «وافیة الاصول» اتفق قدماء العامّة علی عدم جواز العمل بقراءة غیر السبع أو العشر المشهورة و تبعهم من تکلّم فی هذا المقام من الشیعة و لکن لم ینقل دلیلیعتدّ به، انتهی. و ظاهره جواز التعدّی عنها و یأتی الدلیل المعتدّ به. وفی نسبة ذلک إلی قدماء العامّة نظر ...

شرطیت تواتر
تواتر قرائات

شروع ارزش تواتر از صفر

۱۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۹)

شاگرد٢: مرحوم شعرانی در جای دیگر خلاف آن را می‌فرمایند؛ «ولو کنا فی زمن الائمه و امکننا تحصیل التواتر علی قرائة ابن مسعود مثلاً لجاز لنا اختیاره فی عرض سائر القرائات. استاد: خیلی واضح است. آن چه که به ذهن قاصر من می‌آید این است که شروع تواتر صفر است. یعنی ا...

تواتر قرائات
تواتر استقبالی
تواتر قهقرائی
شرائط تواتر
شرطیت تواتر
تواتر قرائات
خبر واحد
شرائط تواتر
تواتر قرائات

تواترنقل اجماع بر تواتر در قرائات سبع

۱۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۳۱)

به این عبارت رسیدیم: تواترنقل اجماع بر تواتر در قرائات سبع و لیعلم أنّ هذه السبع إن لم تکن متواترة إلینا کما ظنّ لکن قد تواتر إلینا نقل الإجماع علی تواترها فیحصل لنا بذلک القطع.إذا عرفت هذا فاعلم أنّ الکلام یقع فی مقامات عشرة:الأوّل: فی سبب اشتهار السبعة...

تواتر سبع
تعدد قرائات
سید جواد عاملی و تعدد قرائات
قرائات سبع
شرائط تواتر
قرائات عشر
شرطیت تواتر
اجماع بر تواتر
شرائط تواتر
شهید اول و تعدد قرائات
شهید ثانی و تعدد قرائات
فضای علم قرائات
فضای قراء
عدول ابن جزری
ابن جزری و تعدد قرائات

الف) تواتر قهقرائی

۱۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۳۱) انواع روش تحصیل تواتر

اما راجع به تواتر؛ می‌خواهم دو نکته را امروز عرض کنم. یکی مسأله روش تحصیل تواتر است؛ تواتر قهقرائی و تواتر استقبالی. تواتر قهقرائی این است که الآن می‌بینیم این تواتر را یا همه ادعا دارند یا همه می‌گویند. می‌خواهیم به‌صورت قهقراء در تاریخ برویم. مدام برگردیم ...

تواتر قهقرائی
شرطیت تواتر
تواتر قرائات

ب) تواتر استقبالی

۱۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۳۱) انواع روش تحصیل تواتر

روش دیگر تحصیل تواتر، تواتر استقبالی است. یعنی ما امر متواتر را تحلیل می‌کنیم که توان آن در وقت حدوث برای متواتر شدن چقدر است؟ یعنی نقطه حدوث امر متواتر را می‌بینیم. قطع نظر از این‌که قبول کنیم که متواتر هست یا نه، لحظه حدوث آن را فرض می‌گیریم تا ببینیم توان...

تواتر قرائات
شرطیت تواتر
شرائط تواتر

تواتر استقبالی در جنگ جمل

۱۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۳۱)

مثلاً کسی بگوید جنگی به نام جنگ جمل داریم. مثلاً کسی شتری را دزدید، بعد دزد را پیدا کردند و دیدند که او از یک قبیله‌ای بود. آن دو قبیله با هم دعوا کردند و کشت و کشتار عظیمی شد. اسم آن را جنگ جمل گذاشتند. خب شما چه می‌گویید؟ خیلی از محققینی که در قرن بیستم کت...

تواتر استقبالی
شرائط تواتر
شرطیت تواتر
احتجاج با عامه
کلاب حوأب
جنگ جمل
قرائات متواتر

عبارات فیض کاشانی در نقد الاصول؛ نفی تواتر قرآن در موارد اختلافی قراء

۴۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۲۹)

استاد: با اجازه شما عباراتی که چهارشنبه از مرحوم فیض خوانیدم را دوباره عرض می‌کنم. نقل دیگری هم از کتاب ایشان هست که در نرم‌افزار جامع اصول آورده‌اند. کتاب نقد الاصول الفقهیه. حالا من عبارت ایشان را می‌خوانم. ظاهراً یک چاپ کنگره دارد که آدرس این مطلب صفحه شا...

شرطیت تواتر
جوهره قرآن
تواتر قرائات
مرحوم خوئی و تعدد قرائات
فیض کاشانی و تعدد قرائات
تواتر قرائات
شهید اول و تعدد قرائات
شهید ثانی و تعدد قرائات،
محقق ثانی و تعدد قرائات
قرائات عشر

پاسخ قراء به کلام ابن جزری؛ تواتر شرط مکمل آن دو است

۴۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۱)

استاد: این استدلال درست نیست. نکته‌ای که می‌خواهم عرض کنم همین است. این استدلال ابن جزری مخدوش است. این‌طور نیست که وقتی متواتر است، بگوییم آن دو تا را می‌خواهیم چه کار؟ ببینید نمی‌دانم این اصطلاح در کتاب‌ها هست یا نیست. در ریاضیات که هست. می‌گویند ما کمیت ه...

عدول ابن جزری
شرطیت تواتر

عدم تفکیک بین ثبوت قرآن و اثبات آن در کلام علامه حلی و علامه شعرانی

۴۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۱)

الآن چیزی که می‌خواهم عرض کنم این است: علامه چه فرمودند و ایشان هم تأیید کردند؟ فرمودند: «یجب ان یقرأ بالمتواتر من القرائات». بعد که نقل قول این‌ها را کردند، فرمودند مصحف این‌ها جایز نیست. «اذا اتصلت بها الروایه، غلط»؛ چرا غلط است؟ «لان غیر المتواتر لیس بقرآ...

شرطیت تواتر

تواتر در چه دوره‌ای معیار است؟

۴۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۱)

سؤال مهم‌تر؛ شما که می‌فرمایید «ما لیس بمتواتر لیس بقرآن»، «لیس بقرآن» در چه زمانی؟ در زمان ما؟ یا ولو در قرن اول؟ قید دارد. می‌فرمایند «لان غیر المتواتر لیس بقرآن»؛ غیر متواتر چه زمانی؟ در عصر ما؟ غیر المتواتر فی عصرنا لیس بقرآن؟ حالا همین‌جا عبارت خود آقای...

ابن مسعود
قرائت ابن مسعود
مصحف عثمان
تاریخ قرائات
تواتر قرائات
مصحف ابن مسعود
شرطیت تواتر
علامه شعرانی و تعدد قرائات

تواتر نزد چه کسانی معیار است؟ مردم عادی امروز یا متخصص علوم قرآنی؟

۴۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۱)

حالا من بعداً عرض می‌کنم ما حتی قرائاتی وراء عشر داریم که می‌توانیم تواترش را ثابت کنیم. خب اگر بگویند برای ما که جایز نیست، ما باید همین هفت تا را بخوانیم. ایشان این را گفتند. عرض من این است که «برای ما» یعنی چه؟ شما که می‌گویید «ما»، مقصود از ما در اینجا چ...

تواتر قرائات
شرطیت تواتر

تواتر قرائات قرآن و اسباب تحصیل تواتر در زمان های مختلف

۴۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۱)

شاگرد: منظور از تواتر برای ما چیست؟ یعنی اسبابش است؟ استاد: شما توضیح بدهید. شاگرد: عرض من این است که فرض کنید در یک دوره‌ای اسباب تواتر وجود دارد اما عده‌ای از نخبگان حواس مردم را پرت می‌کنند و اصلاً نمی‌گذارند که مراجعه‌ای داشته باشند. ذهن آن‌ها را پرت م...

شرطیت تواتر
عدول ابن جزری
تاریخ قرائات
تواتر عشر
تواتر قرائات
قرائت ابن مسعود
علامه حلی و تعدد قرائات

قابلیت اثبات تواتر در سده های نخستین اسلامی برای قرائات خبر واحد

۴۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۱)

شاگرد: نسبت به اطلاق کلام علامه شعرانی بگوییم مطلب بالاتر از این حرف‌ها است. یعنی بگوییم قرآنیت قرآن بند به تواتر نیست. اما اگر «نزل القرآن علی سبعه احرف» را پذیرفتیم و این‌که این قرائات سبعه این همانی با سبعه احرف ندارد را هم پذیرفتیم، چه بسا جبرئیل یک قرائ...

عدول ابن جزری
شرطیت تواتر
علامه شعرانی و تعدد قرائات
ابن جزری و تعدد قرائات

جایگاه و مصلحت اعتبار تواتر برای اثبات قرآنیت

۴۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۱)

شاگرد: اگر آیه‌ای در هیچ عصری متواتر نبوده، ولی به دلائل مختلفی یقین کردیم که این آیه بر قلب پیغمبر نازل شده، قرائت به آن جایز هست یا نه؟ در هیچ عصری متواتر نبوده ولی ما به ادله مختلفی مانند اجماع و … یقین کردیم که نازل شده است. استاد: ببینید شیخ مفید فرمود...

شرطیت تواتر

تبیین قول ابن جزری در اعتبار خبر واحد در اثبات قرآن

۴۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۶/۰۲)

در صفحه پنجم کلام صاحب مفتاح الکرامه بودیم، از نقل قول زرکشی مطالبی پیش آمد. مطالبی هم بود که می‌خواستم از شروع بحث عرض کنم. برخی از آن‌ها را در جلسه قبل عرض کردم. پایان جلسه قبل نزاعی که بین ابن جزری و سائرین بود را مرحوم آقای شعرانی فرمودند، و بعد فرمودند ...

شرطیت تواتر
ابن جزری و تعدد قرائات
عدول ابن جزری

عناصر سه گانه تواتر و استفاده از آن برای تصویرصحیح لزوم تواتر در قرآن

۴۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۶/۰۲)

لذا عرض من این است: تواتر شرط در قبول و اعتبار قرآنیت است و ما هم قبول داریم. فرمایشات علامه حلی و آن بزرگواران که فرمودند، قبول است. اما استدلال این اعزه طوری است که دلیلی که می‌آورند و یک مدلولی را رد می‌کنند، اخص از رد مدلول است. یا دلیلی می‌آورند که رد آ...

عدول ابن جزری
شرطیت تواتر
شرائط تواتر

تواتر قرائت ابن مسعود نزد ابوحنیفه

۴۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۶/۰۲)

آقای ابن جزری الآن شما با شواهدی که دارید، رفتید و مطمئن شدید که در قرن دوم قرائت ابن مسعود متواتر بوده؛ دیروز و قبلاً عرض کردم که شواهدش کم نبوده؛ الآن حنفیه موجود هستند، امامشان ابوحنیفه مفتی آن‌ها است. فتوایش هم موجود است، کتاب‌هایشان هم موجود است، استدلا...

علامه حلی و تعدد قرائات
شرطیت تواتر
قرائت ابن مسعود
شرطیت تواتر