رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 18

اعتنای شهید ثانی و محقق ثانی به تبحر و علمیت شهید اول در قرائات

۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۱۰)

خب چیزی که به ذهن من آمد این است که شهید ثانی و محقق ثانی در آن زمان با این زحمات در علم القرائه، وقتی به بزرگی –شهید اول- که امام در قرائت هستند، می‌گویند لایقصر، قویٌ. چرا ما به‌راحتی می‌گوییم شهید گفته‌اند و یک نفر است! حالا در کلام بعدی ها می‌رسیم؛ محقق ...

شهید ثانی و تعدد قرائات
شهید اول و تعدد
اجازات قرائات

کلام شهید ثانی در وجود قرائت شاذ در طرق قراء سبعة

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۳)

اگر ما به این نکات توجه نکنیم تا آخر سرگردان هستیم. مرحوم سید جواد در صفحه ششم برگه می‌فرمایند: و الشهید الثانی أجاب عمّا اشکل علی الرازی کما سمعت بأنّه لیس المراد بتواترها أنّ کلّ ما ورد من هذه السبع متواتر بل المراد انحصار المتواتر الآن فیما نقل من هذه ا...

مصاحف آفریقا
مصحف الجزائر
قرائات شاذه
طرق غیر متواتر
طرق غیر متواتر
قرائات متواتر
طرق شاذه
مصیطرونتناقض شهید
تیسیر دانی
طرق حفص
طریق
راوی
قاری
شهید ثانی و تعدد قرائات
تناقض شهید

مبتنی کردن تعدد قرائات بر تهوین و تخفیف؛ مانع بزرگ پیشرفت مباحث

۱۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۵)

اما نسبت نقاط عطفی که شما می‌فرمایید دو-سه چیز خیلی برجسته است. اگر شما این‌ها را درست تشخیص دادید باید روی آن تأکید کنید. و لذا اگر این مطالب درست در بیاید و ما در کلمات بزرگان ببینیم، آن را بر وجهی حمل می‌کنیم. با‌ آن همراهی نمی‌کنیم. یکی همین عبارتی بود ک...

ابن مجاهد
تعدد قرائات
حکمت قرائات
حکمت قرائات
تخفیفا علی الامه
شهید ثانی و تعدد قرائات

تواتر القرائه در غیر قرائات سبع و عشر

۱۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۹)

فان قلت: هل يوجد عكس ذلك في القراءات بأن يكون القارى من غير السبع كيعقوب بن إسحاق الحضرمى و أبو حاتم سهل بن محمّد السجستانى و يحيى بن وثاب و الأعمش و أبان بن تغلب و أضرابهم و يكون بعض قراءتهم متواترا؟أقول: و كم له من نظير و لكن من حيث أن تلك القراءة موافقة...

تواتر عشر
تواتر سبع
تواتر قرائات
شرطیت تواتر در قرآنیت
شرائط تواتر
شهید ثانی و تعدد قرائات
علامه حسن زاده و تعدد قرائات

تواترنقل اجماع بر تواتر در قرائات سبع

۱۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۳۱)

به این عبارت رسیدیم: تواترنقل اجماع بر تواتر در قرائات سبع و لیعلم أنّ هذه السبع إن لم تکن متواترة إلینا کما ظنّ لکن قد تواتر إلینا نقل الإجماع علی تواترها فیحصل لنا بذلک القطع.إذا عرفت هذا فاعلم أنّ الکلام یقع فی مقامات عشرة:الأوّل: فی سبب اشتهار السبعة...

تواتر سبع
تعدد قرائات
سید جواد عاملی و تعدد قرائات
قرائات سبع
شرائط تواتر
قرائات عشر
شرطیت تواتر
اجماع بر تواتر
شرائط تواتر
شهید اول و تعدد قرائات
شهید ثانی و تعدد قرائات
فضای علم قرائات
فضای قراء
عدول ابن جزری
ابن جزری و تعدد قرائات

برخی از کتب طبقات القراء

۱۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۵) اصطلاح مصحفی در تحمل قرائات

من نکات کلی­ای را عرض می‌کنم. در این بابی که ایشان فرمودند کتاب‌هایی نوشته شده است. از قدیم و جدید. یعنی همینی که ایشان در این چند سطر گفته‌اند. این‌ها را یادداشت بفرمایید. یکی از ابواب مهم کتاب طبقات القراء است. جور و واجور. این کتاب قدیمی برای دانی است. دو...

طبقات قراء
تواتر قرائات
اسناد قرائات
اجازات قرائات
تعدد قرائات
تاریخ قرائات
ابن جزری و تعدد قرائات
اجازات قرائات
شهید ثانی و تعدد قرائات
دانی
تواتر قرائات
تاریخ قرائات

جمع شدن روایت حرف واحد با روایت سبعة احرف در ذهن علماء شیعه

۲۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۱) موافقت شهید با اکثر علماء در انتساب قرا...

خب الآن فرمایش ایشان درست بود یا نبود؟ این هایی که گفتند روالش درست بود و در جایی از آن مشکلی نداشت. فرمودند: «المعروف من مذهب اهل البيت- عليهم السلام-: ان القرآن واحد نزل من عند واحد»، بعد گفتند که فقهای امامیه هم همه همین را می‌گویند. همه می‌گویند «ان القر...

قطب راوندی و تعدد قرائات
شیخ حر عاملی و تعدد قرائات
تعدد قرائات
التمهید و تعدد قرائات
سهو التمهید
شیخ صدوق و تعدد قرائات
تعدد قرائات
شهید ثانی و تعدد قرائات

توجیه تهوین و تخفیف از ناحیه ابن قتیبه سد راه پیشرفت بحث تعدد قرائات

۲۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۱)

من عبارت شهید را عرض بکنم. فرمودند:  و قال الشهید الثانی فی «المقاصد العلیة»: إنّ کلًّا من القراءات السبع من عند اللّٰه تعالی نزل به الروح الأمین علی قلب سیّد المرسلین صلی الله علیه و آله و سلم و علّم الطاهرین تخفیفاً علی الامّة و تهویناً علی أهل هذه الم...

تعدد قرائات
حکمت قرائات
تهوین و تخفیف
ابن جزری و تعدد قرائات
شهید ثانی و تعدد قرائات
ابن قتیبه و تعدد قرائات
حکمت قرائات
ابن قتیبه و تعدد قرائات
ابن جزری و تعدد قرائات
ابوالفضل رازی و تعدد قرائات

نسبت تناقض به عبارت شهید و پاسخ آن

۲۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۲)

حالا فقره های عبارت ایشان را نگاه کنید. دیگران گفته‌اند که معلوم است که ایشان تناقض می‌گوید. من سریع می‌خوانم تا ببینید که چطور شد و تناقض ایشان کجایش است. «و اعلم أنّه ليس المراد أنّ كل ما ورد من هذه القراءات متواتر»؛ ما نمی‌خواهیم بگوییم هر کدام از این سب...

صاحب مدارک و تعدد قرائات
قرائات شاذ
قرائات عشر
تعدد قرائات
شهید ثانی و تعدد قرائات
سید احمد خوانساری و تعدد قرائات
جمع بین قرائات
تناقض شهید

امکان تحصیل تواتر قرائات با امکانات امروز در زمان حاضر

۲۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۲)

نکته‌ای که می‌خواهم عرض کنم این است: آیا تحصیل تواتر الآن برای ما ممکن هست یا نه؟ یکی از‌ آقایان سؤال فرمودند .گمان من این است: این‌که شهید می‌فرمایند انحصار در این است، اگر الآن به‌خصوص با امکانات حالا با روش موضوع محورِ تشابک شواهد جلو برویم، مخاطبین ما و ...

خلیل بن احمد و تعدد قرائات
تواتر قرائات
تعدد قرائات
شهید ثانی و تعدد قرائات
قرائات شاذ

لزوم توجه به قوت و ضعف دلالت در بحث تواتر قرائات

۳۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۵)

در آن جا من عبارات را دسته‌بندی می‌کنم. این خیلی مهم است. یعنی در عبارات شیخ الطائفه عبارت «کله حق و کله صواب» دلالت قوی‌ای دارد اما مثل قوت دلالت عبارت شهید ثانی «کل مما نزل به الروح الامین» نیست. نظیر همین «کله صواب» روایاتی بود که در این مباحثه مکرر تکرار...

تعدد قرائات
کلاهما حق
سلام علی آل یاسین
علامه طباطبایی و تعدد قرائات
شهید ثانی و تعدد قرائات
علامه شعرانی و تعدد قرائات
علامه شعرانی و تعدد قرائات

ه) عبارت علامه حلی

۴۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۲۳) شواهدی بر ذهنیت علماء در تواتر قرائات و...

علامه فرمودند: «و لو أصدقها تعليم سورة معيّنة لقّنها الجائز[1]»، «و لو أصدقها تعليم سورة علّمها الجائز[2]». چون کتاب نکاح شیخ انصاری شرح ارشاد است، وقتی به اینجا رسیدند فرمودند مصنف گفته: «و لو أصدقها تعليم سورة، علّمها الجائز من القراءات [السبعة] دون الشاذّ...

شهید ثانی و تعدد قرائات
قرائت جایز
علامه حلی و تعدد قرائات
قرائت جایز

و) عبارت مسالک

۴۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۲۳) شواهدی بر ذهنیت علماء در تواتر قرائات و...

آن چه که پایان عرض من است، مسالک جلد هشتم،صفحه ١٨٠ است. و الأقوى ما اختاره المصنف من عدم وجوب التعيين، و يجتزئ بتلقينها الجائز منها، سواء كان إحدى القراءات المتواترة أم الملفّق منها، لأن ذلك كلّه جائز أنزله اللّه تعالى، و التفاوت بينها مغتفر. و النبي صلّى...

شهید ثانی و تعدد قرائات
قرائت جایز
تواتر قرائات

روش پسندیده محقق ثانی و شهید ثانی در مواجهه با ادعای تواتر قرائات عشر شهید اول

۱۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۲۹)

گاهی در مباحثه ما می‌گفتند که فلانی به این صورت گفته است. آن چه که در ذهن من می‌آمد را اگر بخواهم خلاصه کنم و حال خودم را بگویم این‌طور عرض می‌کنم: اگر بخواهم بگویم که من در این فضا مقلد چه کسی هستم و بگویند به‌عنوان طلبه نظرت چیست، من در این فضا مقلد محقق و...

محقق اردبیلی و تعدد قرائات
شهید ثانی و تعدد قرائات

بررسی کلام شهید ثانی در المقاصد العلیة

۱۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۲۹)

ببینید این مقاصد العلیه چاپ خوبی است، شرح الفیه مرحوم شهید اول است. شهید اول فرموده بودند که دو روایت برای من آمده است؛ یکی از امام صادق علیه‌السلام و یکی هم از امام رضا علیه‌السلام. یکی؛ «للصلاة اربعة آلاف حد». یکی؛ «للصلاة اربعة آلاف باب». می‌گویند چون این...

المقاصد العلیه
شهید ثانی و تعدد قرائات

اشکال مستند نبودن قرائات و جواب آن

۱۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۲۹)

شاگرد: تجوز القراءة بالمتواتر، و لا تجوز بالشواذ. و منع بعض الأصحاب من قراءة أبي جعفر و يعقوب و خلف و هي كمال العشر، و الأصح جوازها، لثبوت تواترها كثبوت قراءة القرّاء السبعة[1]  استاد: این بعض الاصحاب علامه حلی هستند. چون علامه حلی صریحاً می‌گویند عشر...

مرحوم خوئی و تعدد قرائات
شهید ثانی و تعدد قرائات
تناقض شهید
ابن مجاهد
اسناد قرائات
اجازات قرائات
علامه حلی و تعدد قرائات

عدم ملازمه تفرد راوی با شذوذ قرائت

۲۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۲/۰۹)

صفحه ششم این جزوه بودیم. فرمودند: و قال سبطه بعد نقل هذا عنه: هذا مشکل جدّاً لکن «لکون ظ» المتواتر لا یشتبه بغیره کما یشهد به الوجدان، انتهی. قلت: و کلامه هذا بظاهره قد یخالف کلامه السابق من أنّ الکلّ نزل به جبرئیل .. إلی آخره، فلیلحظ ذلک، علی أنّه ذکر ال...

شهید اول و تعدد قرائات
شهید ثانی و تعدد قرائات

اذعان شهید ثانی و محقق ثانی دومتخصص علم قرائات به اعلم بودن شهید اول و علامه در علم قرائات

۲۴. تعدد قرائات (۱۴۰۲/۰۳/۰۲)

من قبلاً از التمهید آوردم؛ در التمهید که اصلاً اسم نبرده‌اند. گفته‌اند قرائت متواتر حفص است و خلاص. در فارسی آن که خلاصه التمهید است، در پاورقی این کتاب می‌گویند بله تازگی یک مصحفی به قرائت دیگری در یکی از بلاد چاپ شده است که همه مسلمین علیه آن اعتراض کردند ...

شهید اول و تعدد قرائات
شهید ثانی و تعدد قرائات
محقق ثانی و تعدد قرائات
ابن جزری و تعدد قرائات
قرائت عشر
توحید مصاحف
قرائت امصار