رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 8

اجماع فقهاء شیعه بر تواتر قرائات الی رسول الله ص تا قبل از قرن یازده

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸)

  ‌خب همان‌طور که تصریح کردند آیا منحصر به شهید می‌شود؟ من عرض می‌کنم نه، درست است که در عبارت شهید تصریح آمده اما این‌ها در این فضا خیلی مهم است. کسانی که خواسته‌اند تعدد قرائات و تواتر قرائات را رد کنند –مثل سید نعمت الله و سید صدر در شرح وافیه- گفته‌اند: «...

صاحب جواهر و تعدد قرائات
شیخ انصاری و تعدد قرائات
تواتر قرائات

موضع گیری فقهاء بعد از وحید بهبانی در مورد تعدد قرائات

۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۲/۲۷)

بعد از ایشان (مرحوم آسید جواد عاملی) کسی با ایشان همراهی نکرده است. تنها کسی که سراغ دارم، آسید محمد باقر خوانساری صاحب روضات الجنات است. ایشان در ذیل شرح حال حمزة الزیات که از قراء سبعه و شیعه است و مقری آن را امام صادق علیه‌السلام ذکر کرده‌اند، می‌فرمایند ...

جواد عاملی و تعدد قرائات
شیخ انصاری و تعدد قرائات
صاحب جواهر و تعدد قرائات

پاسخ به اشکال محدث نوری و توضیح سهو ایشان در نقل

۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۲/۲۷)

خب ما پی جویی کردیم که چه کسی گفته. این کتاب که نیست. یک «یروون هولاء» دارد که باید ببینیم. حمزه از قراء سبعه است. در ده‌ها بلکه صدها کتاب شرح حالش آمده است. استادش را گفته‌اند. امام صادق را مکرر به‌عنوان استادش ذکر کرده‌اند. تنها وقتی حمزه را می‌گویند و اسا...

شیخ انصاری و تعدد قرائات
فصل الخطاب

مسئله دوم: علت عدم انتساب مخالفت با اجماع به شیخ طوسی قبل از صاحب حدائق

۳۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۱)

خب حالا سؤال دوم؛ این هم مهم است. ببینید می‌فرمایند: «کلام هذین الإمامین قد یعطی أنّ التواتر إنّما هو لأربابها»؛ این دو امام می‌گویند تواتر تا رسول الله نیست، فقط تا همین سبع است. آن روز عبارت صاحب حدائق را خواندم. ایشان گفته‌اند: «و كلام هذين الشيخين (عطر ا...

صاحب حدائق و تعدد قرائات
شیخ بهائی و تعدد قرائات
شیخ انصاری و تعدد قرائات

پاسخی به اشکال محدث نوری

۳۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۱)

شاگرد: برخی اوقات مجمع عین عبارت تبیان را می‌آورد، یکی هم از تفسیر جشمی است و دیگری هم تفسیر بسیط واحدی است. این کتاب‌ها جلوی مرحوم طبرسی باز بوده است. استاد: رسم تصنیف همین‌طور بوده و الآن هم این‌چنین است. اصلاً راهی غیر از این نیست؛ از کتاب‌های دیگر نگاه ...

شیخ انصاری و تعدد قرائات
صاحب جواهر و تعدد قرائات
ابن حاجب و تعدد قرائات
فصل الخطاب و تعدد قرائات
فصل الخطاب
فصل الخطاب
تاریخ قرائات

انعکاس قول مشهور راجع به تواتر قرائات در کلام شیخ انصاری

۳۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۲) نقد برداشت صاحب حدائق از عبارت شیخ در ت...

رسائل ج١ص١۵٧ را ببینید؛ أنه إذا اختلفت القراءة في الكتاب على وجهين مختلفين في المؤدى، كما في قوله تعالى: * (حتى يطهرن) *، حيث قرئ بالتشديد من التطهر الظاهر في الاغتسال، وبالتخفيف من الطهارة الظاهرة في النقاء من الحيض، فلا يخلو: إما أن نقول بتواتر القراءات...

شیخ انصاری و تعدد قرائات
تواتر عشر
شیخ انصاری و تعدد قرائات

بررسی کلام شیخ انصاری در رد قرائت حمزه

۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۷/۱۹) عدم مخالفت فخر رازی با تواتر قرائات

من قبلاً کتاب الصلاة مرحوم شیخ را عرض کرده بودم؛ این صفحه را ببینید؛ آن جایی که ایشان به شراح شاطبیه ایراد گرفته‌اند. جلد اول، صفحه ٣۵٧ و ٣۵٨. دو عبارت است. یک عبارت این است: نعم، طعن بعض شرّاح الشاطبية على مثل نجم الأئمة و الزمخشري و الزّجاج، من أرباب ا...

نهج عربی
شیخ انصاری و تعدد قرائات

اجماع فقهاء شیعه بر تواتر قرائات الی رسول الله ص تا قبل از قرن یازده

۱۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۲۲)

‌خب همان‌طور که تصریح کردند آیا منحصر به شهید می‌شود؟ من عرض می‌کنم نه، درست است که در عبارت شهید تصریح آمده اما این‌ها در این فضا خیلی مهم است. کسانی که خواسته‌اند تعدد قرائات و تواتر قرائات را رد کنند –مثل سید نعمت الله و سید صدر در شرح وافیه- گفته‌اند: «م...

صاحب جواهر و تعدد قرائات
شیخ انصاری و تعدد قرائات
تواتر قرائات