رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 10

اجماع فقهاء شیعه بر تواتر قرائات الی رسول الله ص تا قبل از قرن یازده

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸)

  ‌خب همان‌طور که تصریح کردند آیا منحصر به شهید می‌شود؟ من عرض می‌کنم نه، درست است که در عبارت شهید تصریح آمده اما این‌ها در این فضا خیلی مهم است. کسانی که خواسته‌اند تعدد قرائات و تواتر قرائات را رد کنند –مثل سید نعمت الله و سید صدر در شرح وافیه- گفته‌اند: «...

تواتر قرائات
شیخ انصاری و تعدد قرائات
صاحب جواهر و تعدد قرائات

نسبت دادن قرائات به اختیار اجتهادی قراء در جواهر

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸)

  حالا به عبارتی می‌رسیم که کار مشکل می‌شود. فعلاً آن را می‌گوییم تا بعداً بررسی کنیم. فرموده‌اند: و إن صح ما نقله الرازی من منع بعضهم الناس عن قراءة غیره اشتد الخطب و امتنع الجواب و الشهید الثانی أجاب عما أشکل علی الرازی کما سمعت بأنه لیس المراد بتواترها ...

صاحب جواهر و تعدد قرائات
مرحوم خوئی و تعدد قرائات
صاحب جواهر و تعدد قرائات
تعدد قرائات
اختیار القرائه

موضع گیری فقهاء بعد از وحید بهبانی در مورد تعدد قرائات

۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۲/۲۷)

بعد از ایشان (مرحوم آسید جواد عاملی) کسی با ایشان همراهی نکرده است. تنها کسی که سراغ دارم، آسید محمد باقر خوانساری صاحب روضات الجنات است. ایشان در ذیل شرح حال حمزة الزیات که از قراء سبعه و شیعه است و مقری آن را امام صادق علیه‌السلام ذکر کرده‌اند، می‌فرمایند ...

صاحب جواهر و تعدد قرائات
شیخ انصاری و تعدد قرائات
جواد عاملی و تعدد قرائات

تهافت بین کلمات صاحب جواهر در مورد تواتر قرائات

۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۱۷)

آخرین نکته را عرض کنم. وقتی یک مبناء غلط جلو می‌آید، می‌بینیم در کتاب‌های آن‌ها با تعارض هایی برخورد می‌شود. یکی از آن‌ها کتاب مبارک جواهر است. قبلاً هم گفته ام. امروز نکته برای بحث اینجا دارم. جواهر جلد نهم، صفحه ٢٩١-٣٠٠؛ صاحب جواهر مفصلا با تواتر قرائات در...

صاحب جواهر و تعدد قرائات

پاسخی به اشکال محدث نوری

۳۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۱)

شاگرد: برخی اوقات مجمع عین عبارت تبیان را می‌آورد، یکی هم از تفسیر جشمی است و دیگری هم تفسیر بسیط واحدی است. این کتاب‌ها جلوی مرحوم طبرسی باز بوده است. استاد: رسم تصنیف همین‌طور بوده و الآن هم این‌چنین است. اصلاً راهی غیر از این نیست؛ از کتاب‌های دیگر نگاه ...

شیخ انصاری و تعدد قرائات
تاریخ قرائات
فصل الخطاب
فصل الخطاب
فصل الخطاب و تعدد قرائات
ابن حاجب و تعدد قرائات
صاحب جواهر و تعدد قرائات

تبیینی برای نسبت لحن و خطأ به بعضی قرائات

۳۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۲) نقد برداشت صاحب حدائق از عبارت شیخ در ت...

شاگرد: طبق فرمایش شما اگر شیخ در تبیان به برخی از قرائات اشکال کند یا برخی از قرائات را نسبت به برخی دیگر بهتر بداند، رد فرمایش شما می‌شود. استاد: بله. شاگرد: شیخ در یک آیه‌ای می‌گوید که قرائت حمزه لحن است. خب این‌ها را باید چه کار کنیم؟ استاد: قبلاً عرض ...

لحن در قرائت
خطا در قرائت
صاحب جواهر و تعدد قرائات
شیخ طوسی و تعدد قرائات

فراموشی فضای علم القرائه بعد از قرن یازدهم و انعکاس آن در بیان صاحب جواهر

۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۷/۱۹) عدم مخالفت فخر رازی با تواتر قرائات

می‌فرمایند: و أمّا ما وقع فی المقام السابع فالظاهر من علمائنا و غیرهم عدم وجوب موافقة المتواتر أهل النحو أو الأقیس عندهم، و کم من قراءة أنکرها أهل النحو کإسکان «بارئکم و یأمرکم و ما یشعرکم» و نصب قوماً فی «لیجزی قوماً» و غیر ذلک، بل النحو ینبغی أن ینزّل ع...

صاحب جواهر و تعدد قرائات

د) مثال نقض بسمله

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸) وجوه استبعاد تقیه ای بودن اجماع اصحاب ب...

شاگرد: برخی از تقیه ها باید تا ظهور حضرت رعایت شود. استاد: اگر تقیه ای باید تا زمان ظهور مراعات شود، آیا کله صواب می‌شود؟! همه آن‌ها حق می‌شود؟! ببینید امام علیه‌السلام در همین روایتی که ایشان هم اشاره کردند و در کافی بود، فرمودند زمان ظهور ما «یقرأ القرآن ...

احکام قرائات
تقیه در قرائات
صاحب جواهر و تعدد قرائات

اجماع فقهاء شیعه بر تواتر قرائات الی رسول الله ص تا قبل از قرن یازده

۱۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۲۲)

‌خب همان‌طور که تصریح کردند آیا منحصر به شهید می‌شود؟ من عرض می‌کنم نه، درست است که در عبارت شهید تصریح آمده اما این‌ها در این فضا خیلی مهم است. کسانی که خواسته‌اند تعدد قرائات و تواتر قرائات را رد کنند –مثل سید نعمت الله و سید صدر در شرح وافیه- گفته‌اند: «م...

تواتر قرائات
شیخ انصاری و تعدد قرائات
صاحب جواهر و تعدد قرائات

نسبت دادن قرائات به اختیار اجتهادی قراء در جواهر

۱۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۲۲)

حالا به عبارتی می‌رسیم که کار مشکل می‌شود. فعلاً آن را می‌گوییم تا بعداً بررسی کنیم. فرموده‌اند: و إن صح ما نقله الرازی من منع بعضهم الناس عن قراءة غیره اشتد الخطب و امتنع الجواب و الشهید الثانی أجاب عما أشکل علی الرازی کما سمعت بأنه لیس المراد بتواترها أ...

مرحوم خوئی و تعدد قرائات
صاحب جواهر و تعدد قرائات
اختیار القرائه
تعدد قرائات