رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 10

بررسی تعبیر «انما الاختلاف یجیء من قبل الرواه»

۱۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۴)

خب این برای سبعة احرف. اما «انما الاختلاف یجیء من قبل الرواة»؛ غیر از محتملاتی که قبلاً بحث شد، یک روایت دیگر هست که ضمیمه شد. من متن القرائه سیاری را به این صورت که بتوانم کپی کنم پیدا نکردم. فایل pdf آن هست. اما به‌صورت تصویری بود. اگر به‌صورت pdf متنی باش...

طبری
مصحف ابن مسعود
تاریخ قرائات
قرائت امصار
قراء کوفه
الحجه فی القرائات
حرف واحد
قراء مدینه
قراء عراق
قراء کوفه
ابن مسعود
مصحف عثمان
اشتباهات طبری
طبری و تعدد قرائات
مصحف ابن مسعود
سبعة احرف
شروط تواتر
حرف واحد
کتابت بالوجاده
فضای علم قرائت
تلاوت به مرادف
اختلاف روات
قراء اندلس
سبعة احرف
تلاوت به مرادف
تاریخ قرائات
شیعه و تعدد قرائات
امام در قرائت
وجاده در کتابت
یجیء من قبل الرواة
اختلاف قرائات
حفص

بررسی عبارت وافیه

۱۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۸)

و في «وافية الاصول » اتفق قدماء العامّة على عدم جواز العمل بقراءة غير السبع أو العشر المشهورة و تبعهم من تكلّم في هذا المقام من الشيعة و لكن لم ينقل دليل يعتدّ به، انتهى. و ظاهره جواز التعدّي عنها و يأتي الدليل المعتدّ به. «و فی وافیة الاصول»؛ وافیه برا...

مالک
تواتر عشر
ملک
طبری و تعدد قرائات
فاضل تونی و تعدد قرائات
دانی
عثمان بن سعید دانی
مکی بن ابو طالب
ابن مجاهد
شهید اول و تعدد قرائات
علامه حلی و تعدد قرائات
تواتر قرائات
تواتر سبع

استفاده از کتب اهل‌سنت توسط علامه مجلسی در تعدد قرائات

۱۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۸)

برای این‌که برای آن تنظیری بیاورم عرض می‌کنم مرحوم مجلسی در جلد سی و یک بحارالانوار، صفحه دویست و پنج فرمایشی دارند. شاگرد: تنظیر برای چیست؟ استاد: ایشان گفتند «الإمام مکی أبو طالب و أبو العباس أحمد ابن عمّار المهدوی»، این ابوالعباس در علوم قرآنی فرد مهمی ...

احراق مصاحف
طبری و تعدد قرائات
تعدد قرائات در التمهید
تاریخ قرائات
حکمت قرائات
ابی، قرائت ابی
امام شناسی
علم غیب
علامه مجلسی و تعدد قرائات

مدیریت ذهن توحد گرای بشر و پخش قرائات در امصار

۲۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۷)

ولی شارع کار خودش را کرده بود و الآن هم کرده. یعنی «نزل القرآن علی سبعة احرف». سبعة احرف یعنی در چند بستر؟ یکی در بستر نزول، یکی در بستر تدوین تکوین، یکی در بستر تسهیل و یکی هم در این بستر که ضربه توحد گرای ذهن نوع بشر را جبران کنند. این خیلی مهم است. یعنی ش...

تعدد قرائات
تعدد قرائات، قرائت امصار
طبری و تعدد قرائات

عدم اشاره کلینی به حدیث «سبعة احرف» در کافی

۲۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۱)

این روایات بوده اما این‌که چرا مرحوم کلینی در کافی شریف روایات سبعة احرف را نیاورده اند، محتملاتی است؛ سند آن‌ها را درست نمی‌دانستند، به ایشان نرسیده بوده، بعضی از آن‌ها ضعیف کالعدم است. این احتمال که ایشان ندیده باشند کالعدم است. این احتمال هست که صد سال فض...

کینی و تعدد قرائات
شیخ صدوق و تعدد قرائات
تلاوت به مرادف
ابن عیینه
قرطبی و تعدد قرائات
طبری
طبری و تعدد قرائات
قرطبی
سبعة احرف
حرف واحد

تلائم روایت حرف واحد و سبعة احرف در فضای مقرین و انعکاس آن در مقدمه تبیان

۳۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۳)

نکته دوم هم که نکته مهمی است. این را گفته ام اما باید همین‌طور جلو برویم تا به اطمینان بدون خدشه برسیم. سؤال این است؛ فرض می‌گیریم که منظور مرحوم شیخ از این عبارت، تعدد قرائات واقعی و جواز واقعی است. فعلاً حرف صاحب حدائق را کنار گذاشتیم. خب عبارت شیخ را چطور...

قرطبی و تعدد قرائات
تاریخ قرائات
آل بویه
فاطمیون
ابن شنبوذ
ابن مجاهد
طبری و تعدد قرائات
شیخ طوسی و تعدد قرائات
سبعة احرف
حرف واحد

اضطراب کلمات طبری در بحث قرائات و سبعة احرف

۳۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۳)

شاگرد: طبق بیان شما حرف واحد، مثل «کلهم نور واحد» می‌شود. استاد: اتفاقا در کافی شریف حضرت فرمودند «علی نبی واحد». یعنی پیامبری که بر او وحی می‌آید یک پیامبر است، نه این‌که شما بیایید شش تای دیگر به آن اضافه کنید. و لذا طبری تصریح می‌کند. شیخ همه این‌ها را د...

طبری و تعدد قرائات

جمع بین روایت حرف واحد و سبعة احرف در مقدمه تبیان با توجه به قرائن منفصل و متصل

۴۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۲۴)

پس حاصل عرض من این شد که در عبارات شیخ قرائن منفصله ای هست. در خلاف، در تهذیب و استبصار که «القرائة المنزله» را تنها به حدیث نفی کردند. دنباله آن خیلی جالب بود. اذا فرض تساوی القرائتین. اینجا بود که رفتم.. . بحثم نیمه کاره ماند. سرتاسر تهذیب ایشان می‌خواهند ...

حرف واحد
طبری و تعدد قرائات
حرف واحد
شیخ طوسی و تعدد قرائات
سبعة احرف

تصریح به اینکه قرائات سبع حرف واحد است توسط قرطبی و طبری

۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۸/۱۰)

فرمودند ممکن است که این حرف واحد ناظر به اصول القرائات باشد. یعنی تنها مد و اماله و امثال آن‌ها. حالا به آن می‌رسیم. ببینید در مواردی خود اهل‌سنت با آب و تاب، بیان کرده‌اند که همه این قراء سبعه حرف واحد هستند. یکی از آن‌ها تفسیر قرطبی[1] است. در مقدمه تصریح ...

اختلاف روات
تلاوت به مرادف
قرطبی و تعدد قرائات
طبری و تعدد قرائات

اعتراضات بیجای طبری به قرائات

۲۵. تعدد قرائات (۱۴۰۲/۰۳/۰۹)

فقط کسی که دیدم طبری بود؛ واقعاً هم این کار او عجائب است. هفته قبل خدمت شما خواندم که ابن جزری گفت: «اول من فتح الاعتراض علی القراء ابن جریر طبری». از خود طبری باید چندین جلسه بحث کنیم. کارش عجائب است. مقدمه تفسیر او از مهم‌ترین منابع روایات خود اهل‌سنت است ...

آل یاسین
طبری و تعدد قرائات