جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 10
ابن جزری و تواتر قرائات عشر
ابن جزری بر خلاف مختار شما جلوتر رفته. اصلاً النشر را چرا نوشته؟ برای اینکه مدعی بوده عشر متواتر است. با سبکی چقدر بحث میکند! میگوید من از مفتی بزرگ آن دیار استفتاء کردم و از او به تواتر عشر اقرار گرفتم. النشر را برای این نوشته است. در همین سایت الاتقان د...
تواترنقل اجماع بر تواتر در قرائات سبع
به این عبارت رسیدیم: تواترنقل اجماع بر تواتر در قرائات سبع و لیعلم أنّ هذه السبع إن لم تکن متواترة إلینا کما ظنّ لکن قد تواتر إلینا نقل الإجماع علی تواترها فیحصل لنا بذلک القطع.إذا عرفت هذا فاعلم أنّ الکلام یقع فی مقامات عشرة:الأوّل: فی سبب اشتهار السبعة...
اعتبار قرائت مشهور با سند صحیح نزد ابن جزری
ان شالله فردا میگوییم؛ آقای شعرانی به ابن جزری ایراد میگیرند. البته ایشان اجل هستند ولی گاهی شاید ابن جزری هم در این مطالب مظلوم واقع بشود. ابن جزری میگوید ما در سبعه و عشره چرا فقط بگوییم سبعه و عشره متواتر؟! ما سبعه و عشره ای داریم که در لایه بعدی مشهو...
تواتر قرآن در کلام علامه شعرانی و تعریض به ابن جزری در پذیرش خبر واحد
دوم؛ قرآن متواتر است و باید به تواتر ثابت شود. قوام قرآنیت قرآن به تواتر است. بعد از تواتر سراغ اختلاف قرائت میروند. خب حالا اختلاف قرائت این متواتر را چطور توضیح میدهید؟ بحث میکنند و توضیح میدهند. بعد مسأله مصحف را مطرح میکنند. فصل بعدی وقتی از اختلاف ...
وجود تواتر مستلزم عدم نیاز به دو شرط موافقت با مصحف عثمانی و قواعد عربی
«فَإِنَّ التَّوَاتُرَ إِذَا ثَبَتَ لَا يُحْتَاجُ فِيهِ إِلَى الرُّكْنَيْنِ الْأَخِيرَيْنِ مِنَ الرَّسْمِ وَغَيْرِهِ»؛ شما میگویید باید سه رکن باشد. موافق مصحف باشد. با عربیت هم مطابق باشد و متواتر هم باشد. میگوید این چه شرطی است؟! اگر واقعاً قرائتی متواتر ...
پاسخ قراء به کلام ابن جزری؛ تواتر شرط مکمل آن دو است
استاد: این استدلال درست نیست. نکتهای که میخواهم عرض کنم همین است. این استدلال ابن جزری مخدوش است. اینطور نیست که وقتی متواتر است، بگوییم آن دو تا را میخواهیم چه کار؟ ببینید نمیدانم این اصطلاح در کتابها هست یا نیست. در ریاضیات که هست. میگویند ما کمیت ه...
تواتر قرائات قرآن و اسباب تحصیل تواتر در زمان های مختلف
شاگرد: منظور از تواتر برای ما چیست؟ یعنی اسبابش است؟ استاد: شما توضیح بدهید. شاگرد: عرض من این است که فرض کنید در یک دورهای اسباب تواتر وجود دارد اما عدهای از نخبگان حواس مردم را پرت میکنند و اصلاً نمیگذارند که مراجعهای داشته باشند. ذهن آنها را پرت م...
قابلیت اثبات تواتر در سده های نخستین اسلامی برای قرائات خبر واحد
شاگرد: نسبت به اطلاق کلام علامه شعرانی بگوییم مطلب بالاتر از این حرفها است. یعنی بگوییم قرآنیت قرآن بند به تواتر نیست. اما اگر «نزل القرآن علی سبعه احرف» را پذیرفتیم و اینکه این قرائات سبعه این همانی با سبعه احرف ندارد را هم پذیرفتیم، چه بسا جبرئیل یک قرائ...
تبیین قول ابن جزری در اعتبار خبر واحد در اثبات قرآن
در صفحه پنجم کلام صاحب مفتاح الکرامه بودیم، از نقل قول زرکشی مطالبی پیش آمد. مطالبی هم بود که میخواستم از شروع بحث عرض کنم. برخی از آنها را در جلسه قبل عرض کردم. پایان جلسه قبل نزاعی که بین ابن جزری و سائرین بود را مرحوم آقای شعرانی فرمودند، و بعد فرمودند ...
عناصر سه گانه تواتر و استفاده از آن برای تصویرصحیح لزوم تواتر در قرآن
لذا عرض من این است: تواتر شرط در قبول و اعتبار قرآنیت است و ما هم قبول داریم. فرمایشات علامه حلی و آن بزرگواران که فرمودند، قبول است. اما استدلال این اعزه طوری است که دلیلی که میآورند و یک مدلولی را رد میکنند، اخص از رد مدلول است. یا دلیلی میآورند که رد آ...