جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 6
بررسی تعبیر «انما الاختلاف یجیء من قبل الرواه»
خب این برای سبعة احرف. اما «انما الاختلاف یجیء من قبل الرواة»؛ غیر از محتملاتی که قبلاً بحث شد، یک روایت دیگر هست که ضمیمه شد. من متن القرائه سیاری را به این صورت که بتوانم کپی کنم پیدا نکردم. فایل pdf آن هست. اما بهصورت تصویری بود. اگر بهصورت pdf متنی باش...
کثرت قرّاء و گستردگی نظام اقراء و شواهد آن
«و التابعیّون المکیّون ستة و المدنیّون أحد عشر و الکوفیّون أربعة عشر و البصریّون ستة و الشامیّون اثنان و أمّا المتبحّرون فخلق کثیر»؛ ما اینها را میخوانیم. عجائب امر برای این طلبه قاصر که محضر شما نشسته، این است: الآن میگوییم کثیر ولی وقتی به دنبالش میروی...
اجماع علماء امامیه مبنی بر تواتر قرائات از منشأ وحی
دنباله این کتاب را خودتان نگاه کنید. چهل و چهار مورد را میگویند، آدم اصلاً میماند! بعد میگویند «النادر کالمعدوم». ای بابا! بین مصحف های عثمان چهل و چهار مورد را آوردهاید، اما خودتان میگویید «النادر کالمعدوم»؟! پس قرآن تحریف نشده است. یکی از این چهل و چه...
قوامیت قرآن به سماع و رد منشأیت ضعف رسمالخط در اختلاف قرائات
قاعدۀ کلیای را گفتهاند و من هم عرض کردهام و شما هم روی آن تأکید کنید؛ ببینید اساساً رسم المصحف الشریف مذکّر آیات قرآن شریف است. نه اینکه خودش آیات قرآن باشد. چرا؟ چون قوام آیات شریفه قرآن به الفاظ آن است. ملک وحی الفاظ را آورده، این نقوش را که نیاورده ا...
فضای نقل قرائات عشر و سند آنها در مقدمه النشر
شاهدش چیست؟ سریع عرض میکنم. کتابی را عرض بکنم. المبسوط فی القرائات العشر. یک کتاب داریم به نام النشر فی القرائات العشر که برای ابن جزری و معروف است. کتاب دیگری داریم که از همان پنجاه و هفت کتابی است که در مقدمه آمده است؛ المبسوط فی القرائات العشر که همین قر...
رعایت وقف و ابتدا آیات توسط قرّاء
شاگرد٢: در جلسه گذشته سؤالی پرسیدم فرمودید که ابتدای جلسه یادآوری کنم؛ سؤال این بود که آیا وقف و ابتدا هم منسوب به پیامبر است؟ تواتر هم دارد؟ استاد: آیا وقف و ابتدا هم سماعی است یا نه؟ مثلاً «وَ ما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ إِلاَّ اللَّهُ»؛ اینجا وقف کنیم، «وَ ال...